Зразок роботи
Актуальність дослідження. Війна в Україні спричинила кардинальні зміни у соціальному та педагогічному контекстах, особливо щодо підтримки вразливих категорій населення, таких як підлітки (10–19 років, згідно з термінологією, яка застосовується в ООН: ранній підлітковий вік – 10–14 років; пізній підлітковий вік – 15–19 років) із сімей внутрішньо переміщених осіб (ВПО). Зростання кількості ВПО, зокрема після повномасштабного вторгнення Росії в Україну, загострило проблему забезпечення соціально-педагогічної підтримки для цієї групи. Це вимагає розробки й удосконалення підходів, які допоможуть підліткам інтегруватися в нові соціальні умови та зберегти психосоціальне благополуччя.
З 2014 року в Україні зафіксовано масові переміщення населення через анексію Криму та війну на сході країни. Після повномасштабного вторгнення Росії кількість переміщених осіб значно зросла. Станом на 22 жовтня 2024 року в Україні офіційно зареєстровано 4 646 735 внутрішньо переміщених осіб. Серед них 59,9% - це жінки (2 782 325), 40,1% - чоловіки (1 864 410 осіб). Крім того, серед внутрішніх переселенців близько 906 тисяч дітей.
Об’єкт дослідження: процес адаптації підлітків із сімей внутрішньо переміщених осіб та їх соціально-педагогічна підтримка.
Предмет дослідження: соціально-педагогічний патронат підлітків із сімей внутрішньо переміщених осіб.
Мета дослідження: вивчення сучасних технологій соціально-педагогічного патронату підлітків із сімей внутрішньо переміщених осіб, проведення оцінки його ефективності та напрацювання шляхів оптимізації.
Відповідно до мети, об’єкта, предмета дослідження визначено такі завдання:
1. Розглянути поняття соціально-педагогічного патронату в науковій літературі.
2. Вивчити іноземний досвід здійснення соціально-педагогічного патронату.
3. Здійснити аналіз досягнень, існуючих ключових проблем та викликів, що стосуються соціально-педагогічного патронату підлітків із сімей внутрішньо переміщених осіб.
4. Вивчити особливості використання інновацій та технологій у соціальній роботі з підлітками з сімей внутрішньо переміщених осіб.
5. Описати методологію, базу та результати вивчення сучасних технологій соціально-педагогічного патронату підлітків із сімей внутрішньо переміщених осіб.
6. Розробити рекомендації для вдосконалення соціально-педагогічного патронату підлітків із сімей внутрішньо переміщених осіб.
Для розв'язання поставлених завдань, були використані наступні методи дослідження:
Методологічний підхід полягатиме в комбінації кількісних та якісних методів, таких як опитування, аналіз законодавства, вивчення кейсів та фокус-групи, анкетування, спостереження, математичні та статистичні методи обробки результатів, методи теоретичного аналізу.
Практичне значення дослідження полягає у формуванні основи для подальших досліджень різних аспектів здійснення соціально-педагогічного патронату підлітків із сімей внутрішньо переміщених осіб; оцінки ефективності його здійснення та оптимізації.
База дослідження: Троковицький екологічний ліцей Житомирського району Житомирської області
Апробація результатів дослідження. Основні результати дослідження оприлюднені на науково-практичних конференціях різного рівня:
- регіональна: Щорічна звітна науково-практична конференція викладачів, докторантів, аспірантів та молодих учених, здобувачів вищої освіти «Освіта та наука XXI століття» (Глухів, 2025, надруковані наукові тези).
Структура й обсяг роботи. Робота складається зі вступу, трьох розділів, загальних висновків, списку використаних джерел (37 найменувань) та 6-и додатків на 6 сторінках Основний зміст викладено на 66 сторінках. Повний обсяг роботи становить 79 сторінок. Робота містить 2 рисунків, 6 таблиць.