Зразок роботи
ВСТУП
Актуальність дослідження. Проблема психічного розвитку дітей завжди була актуальною. Вимоги до системи освіти продовжують зростати, що вимагає зосередження уваги на ключових освітніх питаннях щодо особистісного розвитку студента, забезпечення його постійного прогресу, академічної успішності та реалізації потенціалу. Основною умовою психічного розвитку є розумова діяльність. Психічні пізнавальні процеси гарантують ефективність усієї діяльності людини.
Сучасна освіта має бути орієнтована на сучасне покоління школярів. Реформа української школи суттєво модифікує структуру початкової ланки для врахування та максимального розвитку розумових здібностей дитини. Це потребує особливої організації навчального процесу, спрямованої на підтримку природної допитливості дитини, адекватний розвиток її пізнавальних умінь і навичок. LEGO – одна з інноваційних технологій, яка допомагає створити нове освітнє середовище, яке підвищує мотивацію дітей до навчання, сприяє формуванню наукової діяльності та винахідницьких навичок, сприяє реалізації положень нової української школи. Тому досвід використання LEGO-технологій у розвитку розумових здібностей учнів середнього шкільного віку в навчальному процесі, на уроці та поза аудиторією потребує детального розгляду.
Використання LEGO-технологій в освітньому процесі Нової української школи вимагає перегляду шляхів організації навчально-виховного процесу школи І ступеня. У дослідженнях багатьох педагогів і психологів зазначається, що використання LEGO-конструювання в навчально-виховному процесі розвиває у школярів конструктивне мислення, уяву, бажання досліджувати, експериментувати і винаходити. Особливості розвитку мислення у дітей представлені у роботах Б. Ананьєва, Г. Люблинської, С. Новоселової, Л. Журової, В. Мухіної, Т. Процко. Вплив конструювання на розвиток дитини вивчали О. Запорожець, О. Леонтьєв, А. Парамонова, М. Поддяков, Н. Сакуліна, К. Ушинський, Д. Ельконін. Використання LEGO-технологій у роботі з молодшими школярами аналізували О. Михеєва, Пейперт, П. Якушкін.
Цікаві методики навчання з використанням LEGO-технологій пропонують багато вчителів: Т. Биковський, Т. Вихренко, Д. Денисюк, Ю. Іванов, С. Кучер, Л. Павлюк, О. Петегирич, Т. Полянська, Г. Ріллє, В. Ткачук, О. Тополюкова, Н. Чигрин. Автори наголошують на ідеї, що використання LEGO на заняттях своїм змістом, формою організації та результативністю сприяє формування вміння аналізувати, порівнювати, зіставляти, виділяючи характерні особливості героїв, подій і т. д., що впливає на розвиток уваги, спостережливості, пам’яті, просторових уявлень, уяви.
Разом з тим, на сьогодні, залишається недостатньо дослідженими зміст і методика розвитку розумових здібностей молодших школярів у процесі використання LEGO-технологій, що і зумовило вибір теми бакалаврської роботи: «Розвиток розумових здібностей молодших школярів засобами LEGO-технологій».
Об’єкт дослідження – процес розвитку розумових здібностей молодших школярів засобами LEGO-технологій.
Предмет дослідження – педагогічні умови ефективного розвитку розумових здібностей молодших школярів засобами LEGO-технологій.
Мета дослідження – теоретично обґрунтувати та експериментально перевірити педагогічні умови розвитку розумових здібностей молодших школярів засобами LEGO-технологій.
Гіпотеза дослідження базується на припущені, що розвиток розумових здібностей учнів засобами LEGO-технологій підвищиться за таких педагогічних умов:
‒ чітке дотримання всіх правил розвитку розумових здібностей учнів;
‒ раціонального добору і поєднання форм та методів організації навчальних занять із застосуванням конструктора LEGO;
‒ забезпечення використання LEGO-технологій на уроках і у позаурочний час.
Відповідно до проблеми, гіпотези, мети, об’єкта і предмета дослідження визначено завдання:
1. Здійснити аналіз фахової літератури з проблеми розвитку розумових здібностей учнів початкової школи засобами LEGO-технологій.
2. Дослідити ефективність впливу LEGO-технологій на розвиток в учнів розумових здібностей.
3. Експериментально перевірити ефективність педагогічних мов на розвиток в учнів розумових здібностей засобами LEGO-технологій.
4. Проаналізувати результати та розробити рекомендації для вчителів щодо розвитку розумових здібностей учнів початкової школи засобами LEGO-технологій.
З метою реалізації завдань застосовують такі методи дослідження:
‒ теоретичні: вивчення та аналіз психолого-педагогічної, навчально-методичної літератури з метою визначення стану і теоретичного обґрунтування проблеми;
‒ емпіричні: анкетування, спостереження за навчально-виховним процесом початкової школи, бесіди з учнями;
‒ педагогічний експеримент (констатувальний, формувальний, контрольний);
‒ методи математичної статистики: реєстрація, кількісний та якісний аналізи одержаних результатів обробка результатів експериментальної роботи та їх інтерпретація з метою обґрунтування достовірності даних педагогічного експерименту.
База дослідження. Експериментальне дослідження проведене на базі Комунального закладу «Вінницька гуманітарна початкова школа № 25» (учні 3 класу).
Структура та обсяг роботи. Бакалаврська робота складається зі вступу, двох розділів з підрозділами, висновків, додатків та списку використаних джерел.