Зразок роботи
ВСТУП
Будь-яка свідома активність людини неможлива без нормального розвитку психічних процесів. Особливе місце серед яких посідає увага, що обслуговує всі інші процеси і є необхідною умовою успішного виконання будь-якої діяльності. Особливо це стосується навчальної діяльності, оскільки вона є дуже насиченою за змістом, різноманітною по суті та складною щодо оволодіння нею та її виконання. А в молодшому шкільному віці увага ще недостатньо сформована, тому повинна привертати до себе пильний дослідницький інтерес вчених, педагогів та психологів-практиків. Отже навчальна діяльність молодшого школяра з точки зору її особливостей вимагає найбільшого вивчення та аналізу.
Вітчизняна система освіти постійно змінюється, ускладнюються навчальні програми, розширюються та поглиблюються методики навчання та виховання дітей молодшого шкільного віку, збільшується об’єм та змістовність навчального матеріалу. Тому дитині дедалі важче оволодівати знаннями зі шкільних предметів. Зростає емоційно-вольова напруга, підвищуються вимоги до інтелектуальної сфери, а отже, й до уваги. Все частіше виникають такі негативні психологічні явища як розсіяність уваги, неуважність. Все частіше виникають випадки недостатньої розвиненості властивостей уваги, таких як переключення, розподіл, стійкість, концентрація, об’єм. Такі відхилення від норми потребують оперативного професійного втручання вчителя, шкільного психолога для підвищення продуктивності уваги та корекції вже існуючих проблем у дитини.
Саме початкове навчання є рушієм і фундаментом становлення всебічно розвиненої особистості. Зміни, що відбуваються у пізнавальній сфері дитини молодшого шкільного віку, мають надзвичайно велике значення для подальшого повноцінного розвитку психіки. Одним із важливих чинників ефективної учбової діяльності та успішного особистісного становлення молодшого школяра є розвиток уваги, що є необхідною умовою ......
У вітчизняній психології проблему уваги вивчали в межах загальнотеоретичних підходів Л. Виготський, П. Гальперін, О. Леонтьєв, Є. Мілерян, С. Рубінштейн, Д. Узнадзе. Дослідженням властивостей уваги займались учені під керівництвом М. Добриніна, І. Страхова, Ф. Гоноболіна. Глибоко досліджували розвиток уваги молодших школярів в учбовій діяльності Л. Божович, О. Леонтьєв, М. Добринін, І. Страхов та ін. Зокрема, П. Гальперін, С. Кабильницька обґрунтували формування уваги як розвиток самоконтролю у процесі поетапного формування розумових дій. М. Задесенець, Т. Лисянська, М. Горбач, ......
Об’єктом дослідження курсової роботи є увага дітей молодшого шкільного віку.
Предметом – роль уваги в........
Мета курсової роботи – дослідити залежність успішності в навчальній діяльності від ........
Завдання:
1. Аналіз та вивчення джерел з обраної теми.
2. Визначення сутності уваги як .....
3. Добір системи методів покращення та .......
Курсова робота складається з вступу, двох розділів, висновку, списку використаних джерел та додатків.
.......
РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИЧНИЙ АНАЛІЗ ОСОБЛИВОСТЕЙ УВАГИ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ
1.1. Поняття, види та властивості уваги
Увага – спрямованість психічної діяльності людини та її зосередженість у певний момент на об’єкти або явища, які мають для людини певне значення при одночасному абстрагуванні від інших, в результаті чого вони відображаються повніше, чіткіше, глибше, ніж інші.
Говорячи про види уваги, розрізняють три основних:
Мимовільна увага – не пов’язана з цілеспрямованою діяльністю і вольовим зусиллям. Про мимовільну увагу говорять у тих випадках, коли увага людини залучається самим подразником. Мимовільна увага – увага неуважної людини. Фактори, що викликають мимовільну увагу:
• інтенсивність (сила) подразника
• новизна подразника
• контраст подразників
• відповідність внутрішньому станові організму (потребам)
• безпосередній інтерес: те, що цікаве, емоційно насичене, захоплююче, викликає тривале інтенсивне зосередження
• загальна спрямованість особистості
Механізми мимовільної уваги спільні у людей із тваринами. Це, насамперед, орієнтувальний рефлекс або, за визначенням І. П. Павлова, рефлекс «що таке?». Мимовільна увага є вже в маленької дитини, але на перших етапах онтогенезу вона має хитливий і відносно вузький за обсягом характер (дитина раннього й дошкільного віку дуже швидко втрачає увагу до нового подразника, орієнтувальний рефлекс у неї швидко згасає чи гальмується появою будь-якого іншого подразника), обсяг її уваги відносно вузький і вона не може розподіляти свою увагу між декількома подразниками [17].
Довільна увага має цілеспрямований характер і вимагає вольового зусилля. Цей вид уваги існує тільки в людини. Основний факт, що вказує на наявність у людини особливого типу уваги, невластивого тварині, полягає в тому, що .........
.............
РОЗДІЛ 2. МЕТОДОЛОГІЧНИЙ АСПЕКТ РОЗВИТКУ УВАГИ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ
2.1. Методи дослідження властивостей уваги
Увага – один з головних психологічних процесів, від характеристики якого залежить успішність навчальної діяльності. Багато проблем, що виникають у навчанні, особливо в початковий його період, безпосередньо зв’язані з недоліками в розвитку уваги. Вони можуть бути усунуті, якщо заздалегідь, як мінімум за рік до надходження в школу, відомі індивідуальні особливості уваги дитини і той рівень, на якому вона знаходиться в даний момент часу. Хоча в цілому в онтогенезі увага змінюється мало (це особливо стосується її природно обумовлених видів: безпосереднього і мимовільного) і її основні характеристики з віком залишаються досить стійкими, все-таки згодом при достатніх і систематичних зусиллях можна позбутися від багатьох недоліків у розвитку уваги дитини. Це пояснюється тим, що одні, слаборозвинені якості уваги можна компенсувати посиленим розвитком інших її якостей. Так, слабка стійкість уваги нерідко може бути заповнена її гарною переключеністю; щодо невеликого обсягу уваги як недолік переборюється за рахунок підвищення продуктивності уваги; недоліки зорової уваги можуть бути частково врівноважені перевагами слухової і рухової уваги; дефіцит механічного – розвиненістю логічної уваги і т.д [13].
У пропонований комплекс методик ввійшли в основному такі, за допомогою яких оцінюються хоча й індивідуально стійкі, але разом з тим і компенсуючі властивості уваги дітей. Під стійкістю уваги розуміється ...........
.............
ВИСНОВКИ
Навчальна робота школярів висуває нові вимоги, потребує уваги незалежно від того, приваблює їх предмет чи ні. Навчання збагачує досвід дитини, розвиває якості особистості, що дають змогу переходити до досконалої внутрішньої організації й регуляції своєї діяльності, виробляти вміння свідомо спрямовувати уважність до людей, що є важливою рисою особистості. В процесі шкільного навчання роль уваги змінюється залежно від ступеня новизни і складності засвоюваного матеріалу. Добре засвоєний матеріал не вимагає напруження уваги. Зосередженість свідомості потрібна там, де виникають труднощі, і чим вони більші, тим більше напруження уваги необхідне. Звідси подвійна функція уваги: коли робота нова й складна, то вимагається довільна увага, яка б спрямовувала .........
...........
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Барташнікова І. А., Барташніков О. О. Розвиток уваги та навичок навчальної діяльності дітей 5-7 років / І. А Барташнікова, О. О. Барташніков – Тернопіль: Богдан, 1998.
2. Батищева Г. О. Стежка до свого «Я»: «Програма формування психічного здоров’я учнів» / Г. О. Батищева // Психологічна газета. – 2006. – №4. – С.3-22.
...........
21. Степанов О. М. Основи психології і педагогіки: Навч. посібн. для студ. вузів. / О. М. Степанов, М. М. Фіцула. 2 ге вид., випр. і доп. К., 2005. С.109-117.
22. Тітова М. В. Розвиток уваги молодших школярів одна із складових структур ключової компетентності вміння вчитися / М. В. Тітова // Початкове навчання та виховання. 2007. № 10. С.18-20.
23. Методика «Таблиці Шульте» [електронний ресурс]. / Є. Буянов – Режим доступу https://4brain.ru/skorochtenie/_tablicy-shulte.php.