Зразок роботи
ВСТУП
Демократичні перетворення в суспільстві зруйнували традиційні засади шкільного виховання, зумовили переосмислення змісту навчально-виховної роботи. Сучасна школа створює сприятливі умови для самореалізації і розвитку кожної дитини, врахування індивідуальних запитів й інтересів, стимулювання внутрішньої потреби дитини у формуванні її духовного світу.
На початку третього тисячоліття освіта є основою формування людського капіталу, запорукою майбутнього кожної держави. Вона є найбільш соціальною сферою суспільства, визначальним чинником його політичної, соціально-економічної, культурної і наукової організації. Нині перед навчальними закладами постали завдання виховання вільної, творчої, освіченої, культурної, естетично грамотної й активної особистості. Важлива роль у їхній реалізації належить позаурочній роботі , зокрема позаурочна робота з технологій.
У сфері освіти нагальні завдання та перспективи розвитку визначено в Конституції України, Законах України «Про вищу освіту», «Про професійно-технічну освіту», «Про вищу освіту», в Національній доктрині розвитку освіти в Україні, Національній програмі інформатизації, Концепції розвитку дистанційної освіти в Україні, Концепції професійно-технічної (професійної) освіти.
Акутуальність теми. У системі виховних впливів навчального закладу, які сприяють становленню особистості учня як творця і проектувальника власного життя важливе місце займає позаурочна робота педагога. Працюючи з учнями старшої школи, педагог повинен завжди пам’ятати, що його головною метою є сприяння формуванню різнобічно розвиненої особистості учня, виховання інтересу до навчання і самовдосконалення, прагнення до успіху.
Найбільшою мірою завдання позаурочної організації учнів старшої школи допомагає вирішити така форма діяльності як гурткова робота з технології, адже вона не лише привчає старшокласників до праці, а дає їм естетичне почуття краси, визначає професійні напрямки розвитку тощо.
Питання позаурочної навчально-виховної роботи висвітлено у дослідженнях багатьох вчених, зокрема, психологічний аспект організації позаурочної виховної роботи розглянуто у працях М. Анцибора, І. Беха, Л.Виготського, Д. Ельконіна, А. Запорожця, О.Леонтьєва, теоретичні основи організації та планування досліджено у роботах С. Карпенчука, Б. Кобзаря, В. Сухомлинського; розробка змісту, форм, методів позаурочної виховної роботи – у працях О. Біди, О. Докукіної, Т. Рабченюк та ін.
Формування теоретичних знань і практичних навичок учнів у позаурочний час перебували в епіцентрі уваги науковців, методистів і педагогів колишнього СРСР. Дослідження проводилися як цілими колективами, так і окремими дисертантами за такими основними напрямами: фізика, астрономія – І. Андрощук, В. Башарін, С. Гончаренко, Ю. Гришин; математика, інформатика – В. Берман, О. Власенко, Ф. Кочуров; техніка, технічна творчість, дослідництво – Ю. Бабанський, О. Бугайов, В. Горський, Д. Комський, І. Раздималін, І. Євдокименко.
Позаурочне життя учнів старшої школи має великий вплив на соціальне становлення учнів та на подальшу долю в житті, трудовій діяльності, тому краще здійснювати позитивний вплив через навчальний заклад в позаурочний час, що сприяє формуванню трудових навичок, відповідальності, формування стійкого позитивного світогляду для реалізації професійній діяльності, зумовило вибір теми магістерської роботи «Організація позаурочної роботи з технології з учнями старшої школи».
Об’єкт дослідження –процес організації позаурочної роботи з технології з учнями старшої школи.
Предмет дослідження – зміст, форми та види позаурочної роботи з технології як засоби активізації пізнавальної діяльності, трудової та професійної підготовки учнів старшої школи.
Мета дослідження: полягає в теоретичному обґрунтуванні та практичному аналізу організації ефективних форм і видів позаурочної роботи з технології у старшій школі.
Гіпотеза дослідження: організована позаурочна робота з технології з учнями старшої школи сприяє формуванні в особистості трудових навичок, професійної діяльності, відповідальності, професійних компетентностей в спільній роботі.
Завдання дослідження:
– визначити сутність та значення позаурочної роботи з учнями старшої школи;
– виявити форми та методи організації позаурочної діяльності учнів старшої школи з технології;
– перевірити стан організації позаурочної роботи учнів старшої школи з технологій;
– розробити методичні рекомендації щодо організації гуртка з технологій.
Методи дослідження:
Для розв’язання сформульованих завдань використовувалися такі методи дослідження:
• теоретичні: аналіз науково-педагогічної і методичної літератури з теми дослідження, наявних програм, посібників, підручників з предметів природничо-математичного циклу; науково-методичний аналіз процесу формування основних понять; моделювання педагогічних процесів; аналіз результатів дослідно-експериментальної роботи;
• емпіричні: педагогічний експеримент; педагогічне спостереження, діагностичні методи (тести, анкети, опитувальники), моделювання систем і процесів, які було використано при організації і проведенні позаурочної роботи з технології; вивчення досвіду роботи викладачів;
• методи обробки результатів дослідження: методи графічного зображення результатів дослідження, статистичні методи, якісні методи аналізу та синтезу.