Зразок роботи
Вступ.
Початкові класи – це перша сходинка загальноосвітньої школи, як в Україні, так і закордоном. Ця ланка дає базові знання для подальшого вивчення наукового матеріалу в шкільних закладах та загалом формує особистість учня. Молодші школярі досить емоційні та енергійні. Під правильним керівництвом вчителя формується стриманість та врівноваженість.
В початкових класах велику увагу приділяють вивченню математики. Під час її освоєння в початковій школі систематизуються математичні знання, вміння та навички, які допомагають в повсякденному житті та органічно забезпечують оволодіння іншими предметами навчальної програми.
Вивченню даного предмета в Україні приділяється 15 – 20% від загального матеріалу. В міських школах наповнюваність класів за державними стандартами повинна становити тридцять дітей, в сільській місцевості вона може зменшуватись приблизно на 17%, хоча це не завжди відповідає дійсності. І тому дуже важливо правильно підібрати форми навчання математики в початкових класах, щоб правильно і доступно донести матеріал не лише до класу, але і до кожного учня індивідуально.
Дана дисципліна має велику і багату історію. Вона налічує не просто століття, а цілі віки. Ще первісні племена користувались нею для підрахунку поголів’я худоби, кількості предметів. Згодом дана наука пустила свої глибокі коріння практично у всі сфери життя. Її використовували в торгівлі та повсякденному побуті.
З точки зору сучасних вчених родоначальником математики, як науки була Стародавня Греція. Греки дійшли до отримання висновків виключно на основі дедуктивного міркування. Предмет на той час поділяли на арифметику – теорія і логістику – обчислення.
XVI ст.. ознаменується початком сучасної математики. В цей період були винайдені десяткові дроби та правила арифметичних дій з ними. У 1614 Дж. Непер зробив справжній прорив, коли винайшов логарифми. Відтоді розпочався новий виток становлення математики, як науки.
Під час написання курсової роботи я намагалася дослідити за допомогою яких методів, форм та засобів навчання в початковій школі вивчаються математичні поняття учнями, намагалась визначити суть терміну «поняття» математики та які його види використовуються вчителями в початкових класах.
Тема дослідження: вивчення понять у курсі математики початкової
школи.
Актуальність теми полягає у визначенні суті математичного «поняття» і його належного вивчення учнями в курсі математики початкової школи, використовуючи різноманітні форми, засоби та методи навчання.
Мета дослідження: визначити які види математичних понять використовуються під час навчання в початковій школі.
Завдання дослідження:
– простежити становлення математики, як науки.
– визначення методів навчання «понять» в початковій школі;
– класифікація та визначення форм навчання «понять» в початковій школі;
– обґрунтування використання засобів навчання «понять» в початковій школі;
– розкрити суть «понять» математики;
– дослідити способи класифікації математичних «понять»;
– дослідити види «понять», які використовуються під час навчання в початкових класах.
Методи дослідження:
– аналіз літератури;
– спостереження;
– бесіди з викладачами;
– порівняння.
Висновки
Становлення сучасної математики як науки налічує не одну тисячу років. Ще в первісних племен виникла потреба в лічбі предметів, частин тіла, домашнього скота.
Родоначальниками математики вчені вважають грецьких філософів. Вони заклали основи вчень про геометрію та алгебру, давши характеристику таким поняттям як лінія, многокутник, безкінечність та ін..
На основі дедуктивного методу грецькі вчені винайшли несумісні величини.
На ряду з грецькими вченими свій внесок зробили також індійські філософи, розробивши десяткову систему числення та ін..
З подальшим розвитком суспільства паралельно розвивалась математика. З науковим та промисловим прогресом зародились десятки її гілок. На сьогоднішній день математика, як наука знаходиться в динамічному розвитку.
Математика як навчальний предмет займає одне з основних положень серед інших в навчальній програмі. Їй відводиться особливе місце, адже на її основі базуються практично решта всіх інших предметів.
Методика викладання математики, як дидактична дисципліна, тісно взаємодіє з іншими науками, такими як логіка, психологія та ін.. Багато вчених схиляються до думки, що навчальний процес потрібно базувати на психологічних особливостях учнів. Логіка в свою чергу дає поштовх до пошуків логічного розв’язання задачі, рівняння.
Науковий матеріал предмета викладається системно, тобто у певній послідовності. Календарно-тематичний план забезпечує цю системність та надає цілісності навчанню.
Вчитель готуючись до уроку в початковій школі повинен старанно продумати методи та засоби які він буде використовувати під час викладки матеріалу. Враховуючи методичні принципи навчання в початкових класах потрібно правильно комбінувати методи та засоби. Використовування лише одного методу або одного засобу в процесі навчання являється невірним підходом до нього. Лише комплексне їх поєднання приведе до високих результатів..
Необхідно також враховувати психологічні особливості дітей молодшого віку. Відомо, що використовуючи ігри, вірші та казки в дітей підвищується пізнавальний інтерес до предмету. Так в молодших класах доцільно використовувати гру, як метод навчання. Але варто пам’ятати що завелике використання елементів гри під час уроку може призвести до зниження наочності.
Математика, як дисципліна включає в себе різні поняття. Математичні поняття відображають у нашому мисленні просторові форми та кількісні відношення дійсності, абстрагуючись від реальних ситуацій.
Поняття поділяються на родові та видові. Родове поняття це коли обсяг одного поняття включає в себе обсяг другого поняття (видового).
Вже починаючи з перших класів діти вивчають такі елементарні поняття, як числа, геометричні фігури, лінії та ін.. Під час уроків діти знайомляться з числами та вчаться оперувати ними. В ігровій формі вчитель показує як правильно перелічувати предмети. Використовуючи різні засоби навчання матеріал засвоюється більш об’ємно.
На уроках математики діти вивчають початки геометрії. На основі макетів геометричних фігур, стендів вчитель наглядно демонструє їхній вигляд. Навчає правильно будувати многокутники, креслити лінії, круг та коло. Перед тим як розпочати роботу над кресленням, вчитель проводить з учнями бесіду про техніку безпеки поводження з креслярськими інструментами.
Для більш органічного засвоєння знань потрібно використовувати не лише урок, як форму навчання, але і математичні ранки та математичні олімпіади. Дані позакласні заходи зацікавлюють дітей до навчання та підвищують їх пізнавальний інтерес. Їх головне завдання стимулювати учнів до вивчення математики. За формою і змістом вони вміщують коротенькі бесіди (повідомлення), цікаві вправи на обчислення, парні та групові змагання, математичні ігри, розв'язування головоломок і задач, розпізнавання геометричних фігур та ін. Такі форми навчання органічно доповнюють урок.
По закінченню навчального курсу математики в початкових класах діти повинні вміти виконувати арифметичні дії додавання, віднімання, множення та ділення з багатоцифровими числами. На основі отриманих раніше знань діти навчились розв’язувати складені задачі на 2 – 4 дії. В ході навчання отримали знання з елементарних алгоритмів письмового множення та ділення.
Математика початкових класів дала базові знання для подальшого поглибленого її вивчення в середніх та старших класах.