Зразок роботи
ВСТУП
Проблема спілкування молодших школярів досить актуальна, тому спілкування виступає важливою стороною життєдіяльності школяра. Вони більше вміють. Знають, крім того, змінюється і їх ставлення до навколишнього світу, дорослим, одноліткам. В сьогоднішній час педагоги, соціологи і психологи відрізняють негативну тенденцію з появою і розширенням комунікативного простору через комп'ютерну мережу, погіршується ставлення дітей до безпосереднього спілкування.
Дана тема актуальна ще і тим, що саме в молодшому шкільному віці відбувається формування особистості. Наскільки легко дитина буде вміти спілкуватися з оточуючими його людьми, налагоджувати контакт, залежать його подальші успіхи в навчальній, трудової діяльності і в якійсь мірі визначається в житті. І саме в цей період формується звичка брати на себе відповідальність за свою мову і правильно її організовувати, щоб встановлювати відношення з оточуючими людьми. Також закладається уміння дисциплінувати себе, організовувати як особисту, так і групову діяльність. Розуміння цінності співпраці, спілкування і відносин у спільній діяльності. Саме в цьому віці засвоюються правила і норми спілкування, якими він буде слідувати завжди і скрізь незалежно від складних обставин. А характер мовного і експресивного спілкування визначить міру самостійності і ступінь свободи дитини серед інших людей у перебігу його життя. Тому необхідно знати причини утрудненого спілкування у молодших школярів, щоб вчасно провести корекційну роботу з дитиною.
Виникнення ситуацій труднощів у спілкуванні обумовлено фактором формування людської спільності, особливостями розвитку особистості в певному соціальному середовищі, соціально-психологічної природою спілкування, механізмами відображення і взаємодії. Проблема утрудненого спілкування інтенсивно розробляється в соціальній психології протягом останніх 20 років. Пильна увага вчених і практиків до цієї сфери пояснюється складністю феномена утрудненого спілкування, багатогранністю його форм і сфер прояву. Найбільш активним є дослідження педагогічного спілкування. Порушення, бар'єри, що виникли в процесі педагогічного спілкування, впливають на характер відносин між вчителем і учнем, на особливості розвитку особистості як школяра.
Дана проблема розглядалася в роботах таких вчених як Д. Каті, Л.Лі, Г. Лассвелла, М. Андерсен, В.Ф. Ломов, А.А. Клімов. Основна проблема - це вивчення психологічних особливостей спілкування молодших школярів.
Виникає протиріччя - між роллю, яка відіграє спілкування в житті дитини і недостатньою увагою вчителя початкових класів до розвитку даного виду діяльності.
Емоційне благополуччя та самопочуття школярів у системі міжособистісних взаємовідносин, які складаються у колективі, залежить не лише від того, скільки однокласників один з одним спілкується, а від того настільки велике це бажання спілкування. Важливим є вивчення структури взаємостосунків у колективі та рівня задоволення учнів процесом спілкування в умовах загальноосвітнього закладу, обумовленого інтересом до емоційного стану класу молодших школярів.
Спілкування являється однією з найважливіших сфер духовної сторони життєдіяльності людини. Зараз потреба в уміннях комунікативності є запорукою гарних стосунків у будь-якому колективі. Вона допомагає уникнути конфліктів та піднімає рівень якості навчально-виховного процесу у школі. Тому уміння будувати комунікативні зв’язки необхідно якомога раніше прививати та розвивати школярам.
З психологічної точки зору, необхідною умовою організації активного дидактичного спілкування на рівні є забезпечення атмосфери довіри і взаєморозуміння, максимальне зниження стану тривожності у дітей, що
забезпечується демократичним стилем спілкування, позитивною, оптимістичною установкою вчителя щодо учнів; навчального процесу в цілому і учнів до вчителя; взаємною гуманістичною спрямованістю, особистісною орієнтацією спілкування. Навчання повинно приносити дітям радість, позитивні емоції, що допоможе викликати у них інтерес, допитливість.
Отже, вищенаведені аргументи, переконують, що спілкування молодших школярів є актуальною проблемою в наш час. Актуальність її випливає ще й з того, що проблема спілкування молодших школярів продовжує розвиватись і в наш час.
Об’єктом роботи є психічні проблеми спілкування молодшого школяра.
Предмет роботи – спілкування молодшого школяра в розвитку його пізнавальних процесів.
Мета курсової роботи – охарактеризувати проблеми спілкування як один з вирішальних аспектів навчальної діяльності.
Завдання:
- здійснити комплексний аналіз проблеми на теоретичному та практичному рівні;
- з’ясувати поняття спілкування;
- охарактеризувати методичний аспект проблеми;
- проаналізувати спілкування учнів початкових класів за допомогою тестів;
- узагальнити результати дослідження в методичних рекомендаціях.
Курсова робота складається з вступу, двох розділів, висновків та списку використаної літератури. У першому розділі я подала короткий опис проблем спілкування у вітчизняній та зарубіжній літературі, визначила особливості спілкування у віковій та педагогічній психології, розкрила спілкування молодших школярів як психолого-педагогічної проблеми, другий розділ містить дослідну частину. Загальний обсяг курсової роботи 45 сторінок. Список використаних джерел складається із 51 найменування.