Зразок роботи
ВСТУП
Актуальність теми. У зв'язку із змінами в загальній соціокультурній ситуації, що відбулися в останнє десятиріччя, стала актуальною проблема зміни змісту освіти, де під впливом потреб та духовних напрямків епохи у вітчизняній педагогіці почалось утвердження гуманістичних ідеалів виховання. Науково-технічний прогрес призвів до перевороту у матеріальній культурі суспільства, помітно змінивши життя кожної людини. Проте, якщо матеріальна сторона життя людей під впливом науки і техніки змінилась, то духовного світу людини це в тій же мірі не торкнулось. Все гостріше відчувається прогалина, де недостатньо всіх зовнішніх впливів цивілізації, щоб створити гармонійну культуру, яка б допомагала ставати людям гуманнішими.
Саме тому вважаємо обрану проблему актуальною і першочерговою для сучасної педагогіки, теорії та практики виховання.
Та формування гуманістичних цінностей підростаючого покоління є завданням не лише педагогіки, а й мистецтва, зокрема музики, яка особливим чином впливає на підсвідомість людини, її емоційно-чуттєву сферу. Будучи гуманною за своєю природою, музика має здатність викликати і формувати гуманні почуття, дозволяє глибше пізнати себе, інших та навколишній світ. Тому, на нашу думку, формування гуманістичних цінностей майбутніх педагогів-музикантів повинно здійснюватись на міжпредметній основі.
Проблемою гуманізації міжлюдських стосунків у різні часи займались і займаються низка відомих учених, філософів, психологів, педагогів. Серед них роботи філософів Давньої Греції – Протагора, Сократа, Платона, Аристотеля, Плутарха. Серед філософів Відродження вагоме місце належить Джордано Бруно, Томазо Кампанеллі та іншим.
З гуманістичним підходом у рамках психології пов'язані імена західних науковців К. Гольштейна, А. Маслоу, Дж. Олпорта, К. Роджерса, Дж. Дьюї та інших.
Серед педагогів-гуманістів ХVІІ – початку ХХ століття важливе місце займають Я. Коменський, Ж. Руссо, І. Кант, Й. Песталоцці, А. Дістервег на Заході К. Ушинський, М. Пірогов, Л. Толстой, П. Каптєрєв в Росії, до прогресивних педагогів післяжовтневого періоду належать П. Блонський, С. Шацький, О. Макаренко, В. Сухомлинський.
Великий внесок у розвиток сучасної педагогічної думки, пронизаної гуманістичними ідеями внесли Ш. Амонашвілі, В. Білоусова, О. Бондаревська, В. Сластенін, В. Киричок, О. Кононенко, В. Кремень, В. Караковський, І. Бех, І. Підласий, І. Зязюн, І. Мойсеюк, Г. Сагач та інші. Особлива актуальність означеної проблеми обумовила вибір теми магістерської роботи «Формування гуманістичних цінностей майбутніх учителів музики у процесі фахової підготовки».
Мета дослідження полягає в теоретичному обґрунтуванні та практичній реалізації педагогічних умов формування гуманістичних цінностей майбутніх педагогів-музикантів.
Відповідно до мети були поставлені такі завдання
проаналізувати вітчизняну та зарубіжну літературу з проблеми
визначити сутність поняття «гуманістичні цінності»
виявити місце та роль музики у формуванні гуманістичних цінностей майбутніх педагогів-музикантів
визначити педагогічні умови, рівні, критерії та показники формування гуманістичних цінностей майбутніх учителів музики
випробувати на практиці ефективність розробленої методики по формуванню гуманістичних цінностей студентів педагогічного коледжу.
Об'єктом дослідження є гуманне виховання студентів – майбутніх учителів музики.
Предмет дослідження – процес формування гуманістичних цінностей майбутніх учителів музики у процесі фахової підготовки.
В дослідженні використані наступні методи
теоретичні (узагальнення філософських, психологічних та педагогічних джерел), що дало змогу здійснити аналіз психолого-педагогічної літератури з проблеми
емпіричні педагогічний експеримент (діагностувальний та формувальний), що дозволив здійснити практичну перевірку ефективності запропонованих педагогічних умов, для чого використовувались педагогічні спостереження (індивідуальні та групові), бесіди, тестування, анкетування, аналіз письмових робіт.
Наукова новизна одержаних результатів. Визначено та науково обґрунтовано місце та роль музичного мистецтва у формуванні гуманістичних цінностей майбутніх учителів; педагогічні умови, що сприяють формуванню гуманістичних цінностей студентів педагогічних коледжів, а саме: впровадження спецкурсу «Формування гуманістичних цінностей майбутніх учителів музики»; особистісно-зорієнтоване виховання як умова формування гуманістичних цінностей майбутніх педагогів-музикантів. Визначено критерії: рефлексивно-оцінний, когнітивно-діяльнісний, особистісний; показники та якісні характеристики рівнів сформованості (високий, достатній, середній, низький) гуманістичних цінностей майбутніх учителів музики. Уточнено зміст понять «гуманність», «гуманістичне виховання», «цінності», «гуманістичні цінності».
Практичне значення одержаних результатів полягає в розробці методики діагностики гуманістичних цінностей майбутніх музикантів-педагогів, програми спецкурсу «Формування гуманістичних цінностей майбутніх учителів музики»; апробації методики реалізації педагогічних умов формування гуманістичних цінностей майбутніх педагогів у галузі мистецької освіти. Матеріали дослідження можуть бути використані в навчально-виховному процесі вищої педагогічної школи, упорядниками навчально-методичних рекомендацій, адресатами яких є викладачі й студенти вищих педагогічних навчальних закладів усіх рівнів акредитації, педагоги-практики, учні педагогічних ліцеїв та коледжів.
Упровадження експериментальної методики формування гуманістичних цінностей майбутніх учителів музики, а також методики щодо її діагностування відбувалось у процесі фахової підготовки студентів музичного відділення Барського гуманітарно-педагогічного коледжу імені М. Грушевського.
Структура випускної кваліфікаційної магістерської роботи. В першому розділі «Теоретичні засади формування гуманістичних цінностей майбутніх учителів музики у процесі фахової підготовки» проаналізована наукова література з проблеми формування гуманістичних цінностей особистості у сучасній педагогічній освіті; визначено та обґрунтовано місце і роль музичного мистецтва у цьому процесі.
У другому розділі «Розробка педагогічної системи формування гуманістичних цінностей майбутніх учителів музики у процесі фахової підготовки» проаналізовано дослідження та погляди філософів, психологів, педагогів стосовно розкриття сутності понять «гуманність», «гуманістичне виховання» проаналізовано та розкрито сутність понять «цінності», «гуманістичні цінності» майбутніх учителів музики визначено педагогічні умови та критерії формування гуманістичних цінностей студентів.
У третьому розділі «Дослідно-експериментальна робота з формування гуманістичних цінностей студентів у процесі фахової підготовки» розкрито сутність діагностувального експерименту, зміст формувального експерименту та роль розроблених нами педагогічних умов у формуванні гуманістичних цінностей студентів.
Магістерська робота складається зі вступу, трьох розділів, загального висновку, списку використаних джерел, додатків. Загальний обсяг 93 сторінки, з них основного тексту 79 сторінок, у тексті 8 таблиць, 2 малюнки, у списку використаних джерел 80 найменувань.
Ключові слова: гуманність, гуманістичне виховання, цінності, гуманістичні цінності, музичне мистецтво, фахова підготовка майбутніх учителів музики.