Зразок роботи
ВСТУП
Уміння працювати з інформацією впродовж життя: здобувати її, переробляти, застосовувати для індивідуального розвитку і самовдосконалення, передавати і в результаті – уміння спілкуватися – повинно стати невід’ємною рисою життя людей ХХІ століття. «Розвиток мовлення має набути статусу провідного принципу навчання рідної мови» [6], – зазначається у Державному стандарті початкової загальної освіти. Однією з інноваційних технологій, що допомагає учню не тільки засвоїти певний обсяг знань, а й сприяє розвитку його особистісних якостей, є технологія формування та розвитку критичного мислення.
Проблемі формування критичного мислення приділено значну увагу в дослідженнях таких видатних учених, як Б. Блум, Д. Брунер, Л. Виготський, Дж. Дьюї. В Україні аспекти розвитку критичного мислення розглядають О. Пометун, Л. Пироженко [12], О. Тягло [28], Т. Олійник [21]. Деякі питання методики формування критичного мислення на уроках мови та літератури висвітлено в дослідженнях Т. Брозенко, Н. Солошко[25], Т. Харахоріної [29]. Формуванню критичного мислення школярів присвячені праці Н. Вукіної, Н. Дементієвської [4], О. Марченко [18], Т. Олійник [7] та інших науковців і педагогів-практиків. Про необхідність розвитку критичного мислення наголошували такі відомі педагоги, як А. Байрамов, О. Бєлкіна, С. Векслер, Г. Ліпкіна, Ю. Стежко й інші, проте це питання залишається недостатньо дослідженим у науково-методичній літературі.
Актуальність дослідження зумовлена радикальними змінами, які побутують у сучасному освітньому середовищі, що акцентують увагу на необхідності виховання самостійної та творчої особистості.
Мета роботи – розкрити методи та прийоми технологій розвитку критичного мислення, які доцільно використовувати на уроках української мови під час вивчення елементів лексикології в початковій школі; розробити ефективну систему роботи, спрямовану на розвиток критичного мислення у національно свідомої особистості та експериментально перевірити запропоновану методику.
Робоча гіпотеза дослідження: якщо ефективно використовувати окреслені технології розвитку критичного мислення під час вивчення елементів лексикології на уроках української мови в початковій школі, то це сприятиме підвищенню якості знань молодших школярів, формуванню критичного ставлення до одержуваної інформації, здатності до життєво необхідних мисленнєвих операцій (аналіз, синтез, класифікація, порівняння, абстрагування, узагальнення та ін.), а також формуванню національної свідомості, пізнавальної активності та комунікативно-мовленнєвих умінь.
Відповідно до мети визначено такі завдання дослідження:
1) здійснити теоретичний аналіз наукових джерел (психологічних, дидактичних, педагогічних та лінгвістичних) із досліджуваної проблеми;
2) розробити систему завдань, спрямовану на формування в учнів 1-4 класів критичного мислення та доцільного використання лексики у власному мовленні;
3) на основі експериментального дослідження виявити та дослідити місце, роль, а також особливості використання технологій розвитку критичного мислення під час вивчення елементів лексикології на уроках української мови в початковій школі.
Об’єктом дослідження є навчально-виховний процес у загальноосвітній школі.
Предмет дослідження – технології розвитку критичного мислення молодших школярів під час вивчення елементів лексикології на уроках української мови.
Організація дослідження. Експериментальне дослідження проводилось на базі загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 15 м. Кам’янця-Подільського (основна й контрольна підгрупи). У ньому брали участь учні 2 класу (в контрольній підгрупі 17 учнів, а в експериментальній підгрупі 16 учнів).
Основними методами дослідження стали: теоретичний аналіз наукових джерел (психологічних, дидактичних, лінгвістичних, педагогічних) із досліджуваної проблеми; аналіз, порівняння, узагальнення та систематизація теоретичних і емпіричних даних; бесіди з учнями (для виявлення зацікавленості у виконанні завдань для розвитку критичного мислення); метод спостереження, вивчення та узагальнення передового досвіду вчителів-практиків. Основним був педагогічний експеримент (констатувальний, формувальний, контрольний). Під час експериментальної роботи використовувались методи статистичної обробки даних спостереження та експерименту.