Зразок роботи
Вступ
У процесі модернізації нашого суспільства, наближення його до європейських стандартів життєдіяльності, все більшого значення набуває проблема естетичного виховання підростаючого покоління. Великою цінністю для особистості є вміння помічати красу навколишнього середовища, знаходити прекрасне у стосунках з іншими людьми, мати чудовий смак у творах музичного та образотворчого мистецтва, літературі, дизайні. Це облагороджує людину та робить її більш емпатійною по відношенню до оточення. Одним із дієвих методів виховання є використання музичного мистецтва. Музичні образи мають яскраве емоційне забарвлення, вони пробуджують думку, викликають глибокі почуття, розширюють уяву. Явища життя сприймаються через музику глибше, яскраві¬ше, повніше. Людина, яка має естетичний смак до музичного мистецтва, є цінністю суспільства, адже вона здатна до продукування та створення музики, виховання належного естетичного смаку в оточуючих. Зважаючи на різні стилі у музичному мистецтві, естетичне ставлення до нього потрібно виховувати ще із дошкільного дитинства, яке є сенситивним періодом для розвитку особистості вцілому.
Одними із основних завдань, визначеними у законі України «Про освіту», законі України «Про дошкільну освіту», Базовому компоненті дошкільної освіти, освітній програмі «Дитина» та інших документах є ес-тетичне й музичне виховання дітей, прищеплення їм любові та інтересу до музики, розвиток їх музичних здібностей і худож¬нього смаку.
Загальні проблеми естетичного виховання розглянуто в працях В. Бутенка, І. Гончарова, М. Гончаренка, Л. Масол, С. Коновець, О. Рудницької, Г. Шевченко; проблеми формування естетичної культури особистості досліджено в працях Т. Аболіної, Д. Джоли, Н. Миропольської, Л. Печко, Г. Тарасенко, А. Щербо. Для розкриття поняття «естетичне світосприйняття» актуальними є наукові праці, присвячені проблемі світоглядної свідомості та її компонентам (Є. Бистрицький, В. Іванов, С. Пролєєв, В. Табачковський, В. Шинкарук). Питаннями дошкільної педагогіки активно займалися Л. Артемова, І. Бех, А. Богуш, Г. Бєлєнька, О. Кононко, В. Кузь, З. Плохій, Т. Поніманська, О. Проскура, К. Чорна та ін. Активно досліджували проблеми естетичного виховання дошкільників Н. Вертлугіна, Л. Масол, Н. Миропольська, Т. Науменко, І. Романюк. Особливості естетичного виховання дошкільників засобами музичного мистецтва вивчали Н. Вертлугіна, К. Дубровська, К. Завалко, А. Зиміна, О. Кульчицька, В. Бриліна, С. Садовенко та ін.
Зважаючи на числення дослідження, проблема формування естетичного ставлення дітей до музики залишається до кінця недослідженою, так як швидко змінюються суспільні вимоги до освітнього процесу дошкільників, з’являються нові види музичного мистецтва, змінюються форми, методи, прийоми роботи із дітьми. Так як у процесі євроінтеграції нашого суспільства питання естетичного виховання особистості набуває особливого значення, то тема «Формування естетичного ставлення дошкільників до музичного мистецтва» є надзвичайно актальною, що і зумовило нами вибір її досліджувати.
Об’єкт дослідження: процес формування естетичного ставлення дошкільників до музичного мистецтва.
Предмет дослідження: методика формування естетичного ставлення дошкільників до музичного мистецтва.
Мета дослідження: теоретично обґрунтувати та експериментально перевірити стан сформованості естетичного ставлення дошкільників до музичного мистецтва.
Гіпотеза: якщо в освітньому процесі дошкільників використовувати провідні музичні види діяльності; організовувати гурткову роботу з музичного мистецтва, залучати батьків до музичного виховання дітей, то естетичне ставлення дошкільників до музичного мистецтва зросте.
Відповідно до мети дослідження нами визначено наступні завдання:
1. Проаналізувати філософські, педагогічні та психологічні аспекти формування естетичного ставлення дошкільників до музичного мистецтва;
2. Вивчити передовий педагогічний досвід формування естетичного ставлення дошкільників до музичного мистецтва;
3. Виокремити та теоретично обґрунтувати ефективні форми роботи із дошкільниками для формування у них естетичного ставлення до музичного мистецтва;
4. Експериментально перевірити стан сформованості естетичного ставлення дошкільникв до музичного мистецтва.
Для досягнення мети і реалізації завдань дослідження застосовувались такі наукові методи:
теоретичні: аналіз філософської, психолого-педагогічної, методичної літератури з проблеми дослідження, вивчення та узагальнення педагогічного досвіду, порівняльний аналіз;
емпіричні: методи педагогічної діагностики (бесіда, анкетування, спостереження, інтерв’ювання, аналіз творчих робіт учнів, педагогічний експеримент), якісний аналіз результатів експерименту.