Зразок роботи
ВСТУП
Протягом століть чимало мислителів намагалися винайти й запровадити різні навчально-виховні системи, які б якнайкраще задовольняли природні та культурні потреби людини. Сьогодні розробляються освітні моделі, які ґрунтуються на гуманістичних засадах, тобто є особистісно зорієнтованими, і відображають особливості сучасного соціокультурного простору.
Учені висловлюють сміливі гіпотези, що в просторі третього тисячоліття, докорінного оновлення зазнає сфера художньої культури людства. Сьогодні школярі мають бути готовими жити в умовах постійних змін, непередбачених ситуацій, тому вони мусять бути мобільними, гнучкими, творчими. В організації пізнавальних процесів зростає роль асоціативно-образного типу мислення, механізмів інтуїції. Тому освіта має спрямовуватися на розвиток творчого потенціалу особистості, самостійного критичного мислення, ціннісних орієнтацій, нових спеціальних форм організації пізнавальної діяльності, які мають наведену конкретну мету - створити такі умови навчання за яких би кожен учень успішно навчався, розвивав свій інтелект і був готовий до творчої самореалізації, формування спектра життєвих компетентностей, адекватних соціокультурним реаліям.
У межах старої освітньої парадигми формувалася людина, яка знала й уміла (людина-виконавець), сучасна школа має виховувати людину, яка мислить і прагне творити (людина духовна).
У сучасній педагогічній практиці все активніше застосовуються освітні інновації в загальноосвітніх навчальних закладах особливо в ліцеях, гімназіях, навчально-виховних комплексах та об'єднаннях, приватних школах, що робить їх конкурентоспроможними на ринку освітніх послуг. Усе очевидніше стає, що традиційна школа не встигає за сучасними темпами розвитку. Застарілі форми і методи роботи вже не спрацьовують. Тому значущою особливістю сучасної системи освіти є інноваційна діяльність навчальних закладів, спрямована на впровадження інноваційних педагогічних технологій навчання й виховання, розробку нового змісту навчального, навчально-методичного, науково- методичного забезпечення діяльності загальноосвітнього навчального закладу.
З метою всебічного розвитку учнів в практиці викладання музичного мистецтва, вчителі застосовують такі інноваційні технології як: інтегративні технології, технології особистісно-орієнтованого навчання, інформаційні технології, інтерактивні технології, метод проекту та технології розвивального навчання.
Процеси інтегрування естетичної інформації, які відбуваються на рівні свідомості або підсвідомості учнів незалежно від вольових зусиль учителів мистецьких дисциплін чи навіть всупереч їхнім бажанням, необхідно по можливості спрямовувати й корегувати, залучаючи відповідні освітні технології. За таких умов ці процеси під впливом зовнішніх і внутрішніх факторів набуватимуть організованості, системності, отже, й педагогічної ефективності.
У державному стандарті початкової та базової повної загальної освіти стратегії інтегративності й варіативності загальної мистецької освіти визначені як голов1ні орієнтири її подальшого розвитку. Так виникла ідея допомогти сучасному вчителю розібратися в теоретичних питаннях інтеграції художніх знань, а головне - збагатити власний досвід новими ідеями, методами, прийомами естетичного виховання школярів.
Серед інноваційних технологій заслуговують на увагу і інтерактивні технології, в їх основі полягає спілкування, та активна взаємодія вчителя з усіма учнями класу [7 с.145].
Основою інтерактивних педагогічних технологій є спілкування , що здійснюється між учнями, як рівноправними партнерами і виявляється в обміні інформацією,взаєморозумінні. Використання інтерактивних технологій дає можливість: навчитись слухати один одного, виявляти толерантність, переконувати , аргументувати власну думку , керувати емоційним станом дискутувати , працювати в парі , малих групах , колективно.
Нагальною вимогою постіндустріального суспільства стає оволодіння способами спілкування на основі не лише вербальних, а й невербальних форм комунікації за допомогою новітніх іноваційних технологій. Повноцінне розуміння аудіовізуальної мови широкого спектра медіа-текстів, уміння аналізувати їх художні форми надають учням своєрідний естетичний захист у сучасному глобалізованому світі. Недостатньо мати доступ до світових інформаційних ресурсів, треба бути готовим до адекватного їх розуміння і тлумачення, критичного осмислення і конструктивного застосування цих знань на благо, а не на шкоду людині, тобто мати духовний імунітет проти можливих руйнівних впливів техногенного соціуму.
В практиці сучасних загальноосвітніх шкіл особливе місце займають особистісно-орієнтоване навчання - це навчання центром якого є особистість дитини, її самобутність, самоцінність, та технологія розвивального навчання, яке передбачає формування активного самостійного творчого мислення учнів і на цій основі поступового переходу у самостійне навчання.
Найвідомішими дослідниками, та педагогами, які досліджували, та займалися розробкою та впровадженням інноваційних технологій були: В. Сухомлинський, Ш. Амонашвілі, В. Шаталов, Є. Ільїн, С. Лисенкова - займалися розробкою елементів інноваційних технологій, що стало підґрунтям для виникнення теорії і практики розвивального навчання. Б. Ананьева, Г. Андреева, В. Кан-Калик, В. Куніцина, та О. Леонтьев - у своїх працях досліджували шляхи подолання проблеми спілкування на уроках. Л. Ігнат, Л. Назаренко, О. Пом'ятун, Г. Сиротенко - займалися впровадженням інноваційних технологій в процес навчання. Л. Масол, Г. Падалко, О. Рудницька, М. Деркач, та В. Грищенко - виокремили головні напрями використання інноваційних технологій в ході викладання мистецьких дисциплін. Однак у загальній мистецькій освіті інноваційний підхід є недостатньо обґрунтованим теоретично, та забезпечений технологічно.
Актуальність проблеми, її недостатнє розкриття, а також потреба закладів освіти у вдосконаленні проблеми використання інтерактивних технологій на уроці музичного мистецтва визначили тему курсового дослідження: «Реалізація типології інтерактивного музичного навчання учнів молодшого шкільного віку на уроці музичного мистецтва».
Мета: розкрити сутність і особливості використання інтерактивних технологій на уроках музичного мистецтва в загальноосвітній школі.
Завдання:
Визначити сутність поняття «педагогічна технологія»
2.Розкрити особливості інтерактивних педагогічних технологій в процесі музичної освіти школярів.
3.Обгрунтувати практичні аспекти використання інтерактивних технологій на уроках музичного мистецтва в загальноосвітній школі.
Методи дослідження: метод вивчення наукової літератури, аналіз, узагальнення, спостереження, бесіда і вивчення передового педагогічного досвіду.
Структура роботи: Робота складається із вступу, трьох параграфів, висновків, списку використаних джерел (26 найменувань) та 5 додатків. Основний текст роботи викладено на 39 сторінках. Загальний обсяг роботи – 58с.