Зразок роботи
ВСТУП
У даний час Україна перебуває на шляху радикальних політичних, соціальних й економічних перетворень. Наша країна обрала шлях переходу від тоталітарної системи до волі й демократії, національного відродження, цивілізованої соціально орієнтованої економіки. У зв’язку з цим кардинальні реформи у всіх сферах життєдіяльності суспільства: економіці, політиці, ідеології і насамперед освіті вимагають трансформації світогляду, свідомості, зміни ціннісних орієнтацій і стереотипів поведінки всього суспільства в цілому. З іншого боку, рішення основного економічного й політичного завдання - корінна зміна нашого суспільства на демократичних началах - вимагає визнання пріоритету особистості як вищої цінності, зростання значення її загального культурного рівня.
Сучасна людина повинна мати розвинену інтелектуально-естетичну й економічну культуру. У структурі такої культури на даному етапі розвитку значна роль належить економічній культурі.
Важливо підкреслити життєву необхідність того, що економічну культуру особистості слід формувати на основі загальнолюдських цінностей, тому що без їхнього урахування розвиток усього світового співтовариства, існування і зростання економічної системи, спрямованої тільки на одержання максимальних прибутків, неминуче веде до загибелі людства. Така економіка, прагнучи задовольнити матеріальні потреби суспільства, що постійно зростають, не бере до уваги глобальні екологічні проблеми й не враховує факт обмеженості природних і людських ресурсів.
Сьогодні життєздатною може бути тільки економічна система, яка буде враховувати соціальні аспекти життя суспільства, ті фактори й передумови, ті цінності, що дійсно сприяють виживанню, збереженню й розвитку людства, зміцненню його єдності, розкриттю його потенціалу. З огляду на це, формування економічної культури особистості на загальнолюдських засадах в умовах дії нових тенденцій соціокультурного розвитку країни є однією з найгостріших сучасних проблем. Безперечно, що освіта є своєрідним фундаментом і показником подальшого життя суспільства, тому розв’язання даної проблеми повинне насамперед торкнутися освітньої системи. Актуальність цієї проблеми визначається соціальним замовленням, сучасним станом суспільної свідомості, необхідністю підвищення загального рівня знання законів ринкової економіки.
Економічна культура людини формується в процесі всієї її життєдіяльності, але найбільш інтенсивно цей процес проходить у період становлення її особистості, в юності. На формування економічної культури впливає величезна кількість факторів - це, і родина, і школа, і навколишнє соціальне середовище, а також внутрішні особливості духовного життя особистості. Усі ці фактори здатні впливати як на розум людини, так і на її почуття. Ті знання й досвід особистості, які були пропущені через сферу почуттів, мають незмірно більше значення для її свідомості, світогляду й поведінки. Найважливішим джерелом таких знань і досвіду, заснованих на почуттєвих переживаннях, є мистецтво.
На сьогодні теоретичні проблеми формування економічної культури особистості розглянуті в роботах Закатнова Д.О., Колихалової О.О., Лівшиця О.Я., Мочерного С.В., Назимової Н.К., Пономарьова Л.М., Тименко М.П., Шаталіна С.С., Щербіни В.Ф. та ін.
Зокрема, економічній культурі учнів присвячені роботи Нісімчука А.С., Васильєва Ю.К., Райзберга Б.О., Романової Н.І., Аменда О.Ф., Эпштейна Л.Є., Шемякіна Б.П., Липсица І.В., Дзюбика С.Д., Дрижака В.В., Малишева М.Л., Падалки О., Прутченкова А.С., Пустовійта Р.Ф., Ривака О., Сидельковского О.П. та ін.
Останнім часом з’явився ряд досліджень, у яких учені розглядають економіку й економічну освіту з позиції загальнолюдських цінностей, серед них роботи вітчизняних і зарубіжних учених, таких як: Лагутін В.Д., Васильєв В.К., Задорожнюк І., Сасова І.О., Пахомов Ю.М., Іткин І.Б., Марцинкевич В.І., Прокопенко І.Ф., Етціоні А., Печчеі А., та ін.
Місце мистецтва в розвитку особистості школяра привернуло увагу Арнольдова А.І., Виготського Л.С., Джола Д.М., Квятковського Є.В., Комарової А.І., Неменського Б.М., Шевченко Г.П, Шульги Р.П., Щербо А.Б., Юсова Б.П. і багатьох інших.
Вважаємо проблему економічної культури школярів досить актуальною, що й зумовило вибір теми курсової роботи «Формування економічної культури на уроках трудового навчання»
Об’єкт дослідження: трудове навчання і технології в середній школі.
Предмет дослідження: формування економічної культури у школярів на уроках трудового навчання.
Мета дослідження: розробка та апробація методики з формування економічної культури у школярів на уроках трудового навчання.
Відповідно до поставленої мети нами визначені наступні завдання:
1) Розглянути сутність поняття економічна культура.
2) Визначити особливості формування економічної культури школярів в процесі трудового навчання.
3) Проаналізувати методи і прийоми формування економічних знань і умінь школярів.
4) Експериментально довести, що формуванню економічної культури сприяє застосування практичних методів навчання на уроках технології.
Гіпотеза: формування економічної культури школярів в процесі трудового навчання стане більш ефективним, якщо на уроках технології надавати перевагу практичним методам навчання.
Для досягнення мети та завдань застосовано комплекс педагогічних методів дослідження: