Зразок роботи
Актуальність. Здорове соціальне виховання та інтеграція дитини з особливостями розвитку в соціальне середовище є актуальним питання у сучасному українському суспільстві. Із покращенням діагностичних можливостей, рівнем сьогоденної медицини в цій галузі, значно зросла кількість дітей, які мають певні особливості розвитку. У зв’язку з цим, сучасні реалії соціального життя потребують значних змін. Україна знаходиться на шляху до інклюзивної системи в усіх сферах життя суспільства, зокрема в освіті. У відповідності до Закону України «Про освіту» від 05.09.2017 № 2145-VIII, інклюзивне навчання є законодавчо затвердженим правом дитини з особливими освітніми потребами. До цього, навчання дітей з особливими освітніми потребами відбувалося лише в спеціальних учбових закладах шляхом сегрегації. Нова інклюзивна модель навчання потребує підтримки з боку профільних спеціалістів соціальної сфери, зокрема соціальних педагогів і психологів. Приклад сучасних розвинених країн світу (Німеччина, Фінляндія, Швеція) доводить, що інклюзія є найбільш ефективною формою навчання, соціалізації та інтеграції дітей з особливим потребами в суспільство, в якому вони є повноправними учасниками соціального процесу. За умови здійснення соціально-педагогічного супроводу, такий процес протікає максимально безболісно й сприятливо для дитини й оточуючих її людей.
Дитина, яка потрапляє в інклюзивне середовище потребує індивідуального соціально-педагогічного та психологічного супроводу. Такий супровід є комплексом підтримки природнього розвитку дітей з особливими освітніми потребами шляхом допомоги у вирішенні індивідуальних питань, соціального виховання та соціалізації. Даний супровід з боку соціального педагога можна розглядати як надання допомоги дитині в процесі її адаптації до нових умов, соціальної інтеграції з опорою на індивідуальні здібності дитини. Він проводиться з метою закріплення у дитини норм суспільства, щоб в майбутньому вона стала активним учасником соціального життя. Особливої уваги заслуговують діти, які знаходяться на етапі переходу до інклюзивного середовища, оскільки за відсутності соціально-педагогічної підтримки процес адаптації дитини дуже обмежується і значно сповільнюється. Індивідуальний соціально-педагогічний супровід дитини з особливими освітніми потребами сприяє формуванню і розвитку соціальних умінь та навичок, зокрема: встановлення дружних відносин, уміння слідувати правилам та нормам, розвиток самоконтролю, адаптаційних здібностей дитини. Така форма роботи є ефективною не лише для самої дитини, а й для її соціального оточення, оскільки соціальний педагог, враховуючи індивідуальні особливості дитини може надати ґрунтовні рекомендації вчителям і батькам стосовно побудови й реалізації навчально-виховної діяльності. Саме тому визначення змісту, а також актуальних сучасних форм та методів соціально-педагогічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами в умовах інклюзивної освіти є актуальною проблемою.
Питаннями дослідження явища інклюзивної освіти та ролі соціального педагога в процесі супроводу дитини займалися такі сучасні українські та зарубіжні вчені: О. Безпалько, С. Безух, Т. Гусєва, Д. Деппелер, І. Звєрєва, Л. Ілларіонова, О. Кулакова, Т. Лорман, М. Любимова, В. Ляшенко, Д. Мітчелл, О. Молчан, Н. Софій, Д. Харві, та ін. Незважаючи на велику кількість досліджень, проблема систематизації аспектів соціально-педагогічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами, визначення ролі соціального педагога та проблема розробки методологічних засад такого супроводу є актуальними. Соціальна та професійна значущість проблеми покликали нас до вибору представленої теми.
Об'єкт дослідження: процес соціально-педагогічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами.
Предмет дослідження: зміст, форми та методи роботи соціального педагога у процесі соціально-педагогічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами в умовах інклюзивного навчання.
Мета дослідження: визначити зміст, форми та методи роботи соціального педагога у процесі соціально-педагогічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами.
Завдання дослідження:
1. Проаналізувати поняття «соціальний супровід» у науковій літературі та особливості його реалізації в роботі з дітьми з особливим освітніми потребами.
2. Охарактеризувати зміст соціально-педагогічної роботи з дітьми з особливими освітніми потребами.
3. Визначити сучасні методи та форми роботи соціального педагога під час соціального супроводу дітей з особливими освітніми потребами.
4. Сформулювати рекомендації щодо організації освітнього середовища в інклюзивному класі.