Зразок роботи
Сучасний світ являє собою широкий інформаційно-технологічний простір, який кидає виклик кожному новому члену суспільства. Велика кількість інформації навколо дитини фому певний купол, який призводить до відсутності соціальних навичок та неспроможності встановлювати нові взаємозв’язки поза інтернет середовищем. Так тенденція спостерігається у дітей починаючи зі старшого дошкільного віку.
Окрім високого рівня інформаційного навантаження, на формування особистості вливає безпосередній простір в якому вона живе та розвивається. З огляду на це, дитина розвивається і формується, переймаючи досвіт суспільства в якому вона живе. Я. Корчак писав: «Усе сучасне виховання спрямоване на те, щоб дитина була зручною, поступово, крок за кроком намагається приспати, придушити, знищити все, що є волею і свободою дитини, стійкістю його духу, силою його потреб». Сучасні соціально-економічні умови в Україні диктують нові правила формування особистості, а саме – відбувається перегляд системи цінностей, що вливає на світосприйняття. Новий напрям розвитку українського суспільства вимагає формування надзвичайно соціальних особистостей, які спроможні легко встановлювати соціальні взаємозв’язки, самостійно приймати рішення і відповідати за свої вчинки.
Через нестабільну ситуацію у житті суспільства, зменшення і нівелювання виховної функції дитячих дошкільних закладів і сім’ї, як основної виховної конституції, відбувається тенденція до зменшення рівня спроможності дітей встановлювати соціальні зв’язки з однолітками й в подальшому житті з дорослими людьми, оскільки психіка дитини досить гнучка і рухлива, через це нею досить легко маніпулювати. З огляду на це, можна зробити висновок про необхідність створення і розробки нових методів формування соціальних компетенцій сучасної дитини для створення нової моделі виховання, що відповідає сучасним реаліям.
Незважаючи на те, що особливе загострення відбувається саме в наш час, проблема різноманітних відхилень у дітей, в тому ж числі й у соціальному аспекті, простежується протягом усього шляху розвитку суспільства. Цим питанням займалися такі античні філософи як Платон, Арістотель та Демокріт, Сократ, Гесіод.
Окрім античних мислителей, питанням розвитку соціальних навичок у дітей дошкільного віку під час виховного процесу займалися такі відомі педагоги й, для сового часу, реформатори як В. Сухомлинський, Я. Корчак, М. Монтессорі, Г. Песталоцци, О. Кононко, Н. Гавриш, Т. Поніманська, С. Курінна. На сучасному етапі, дослідженнями в сфері розвитку соціальних компетенцій займалися такі спеціалісти як О. Солодянкіна, О. Дідора, С. Козлова, М. Безруких, К. Абромс, М. Єфименко, В. Кузьменко, Є. Раєвська.
Зважаючи на увесь історичний шлях людської цивілізації, необхідно зауважити, що сучасним спеціалістам добре відомі механізми соціалізації дітей дошкільників. Окрім того, існує безліч способів профілактики неспроможності встановлювати соціальні взаємозв’язки, проте вони також потребують певних змін, як того вимагає час і сучасні діти. Недостатньо вивченими залишаються чинники, які спричиняють розлади соціалізації. Незважаючи на велику кількість досліджень ми не маємо чітких науково обґрунтованих рекомендацій для соціального педагога, як спеціаліста соціальної сфери, щодо виховної роботи із дітьми цього вікового періоду. Чітко прослідковується необхідність пошуку нових механізмів взаємодії з дошкільниками в напрямку розвитку соціальних компетенцій. Таким чином, наукова та соціальна значущість представленої проблеми, недостатність сучасного обґрунтування перелічених категорій покликали нас до вибору цієї теми.
Мета дослідження: дослідити зміст, напрями й форми роботи соціального педагога щодо здійснення процесу формування соціальних навичок у дітей дошкільного віку
Об’єкт дослідження: процес формування соціальних навичок у дошкільників.
Предмет дослідження: напрями, форми й методи роботи соціального-педагога щодо здійснення процесу формування соціальних навичок у дошкільників.
Завдання дослідження:
1. Проаналізувати поняття «соціальні компетенції» у науковій літературі та особливості процесу їхнього формування у дітей дошкільного віку.
2. Дати характеристику віковим особливостям прояву соціальних компетенцій у дітей дошкільного віку.
3. Охарактеризувати зміст процесу формування соціальних навичок у дітей дошкільного віку.
4. Визначити сучасні методи та форми роботи соціального педагога під час формування соціальних навичок у дітей дошкільного віку.