Зразок роботи
ВСТУП
Актуальність дослідження. У Національній доктрині розвитку освіти України у ХХІ столітті (2002) наголошується на необхідності створення умов для розвитку особистості і творчої самореалізації дитини, вихованні покоління людей, здатних ефективно працювати і навчатися протягом життя, оберігати й примножувати цінності національної культури та громадянського суспільства, розвивати і зміцнювати суверенну, незалежну, демократичну, соціальну та правову державу як невід'ємну складову європейської та світової спільноти. У зв’язку з цим соціалізація дитини старшого дошкільного віку в умовах дошкільного навчального закладу – одна з найактуальніших проблем дитячої психології, педагогіки, психогігієни, біології, соціології та соціальної педагогіки.
Процес соціалізації – вузловий момент становлення дитини в якості суб’єкта діяльності, оскільки:
1) в ході соціалізації в умовах дошкільного навчального закладу дитина отримує орієнтацію в системі поведінки, яка надовго визначає подальшу долю її розвитку;
2) в ході процесу соціалізації формується дитячий колектив з певним рівнем соціально-психологічної згуртованості. Це значною мірою підвищує необхідність застосування технологій роботи соціального педагога, які допоможуть дитині реалізувати власні потреби, активізувати процес пристосування до нових умов життєдіяльності.
Проблема соціалізації дитини до умов дитячого садка, висвітлюється у різних напрямках, що відображають більш значні аспекти: вивчення педагогічних умов соціалізації старших дошкільників (Т. В. Гончаренко,
О.Є. Огороднійчук, К.М. Поливанова, О.В. Скрипченко, Г. А. Цукерман,
Л.А. Ясюкова), психологічні особливості соціалізації дітей до дитячого садка (Д.Б. Ельконін, В.А. Крутецький, О.Л. Кононко). Значний внесок у розробку проблеми соціалізації дітей зробила О.О. Кульчицька (проблеми обдарованості в сучасній психології).
Вивчення досвіду роботи з дітьми дошкільного віку показало, що в педагогічній практиці використовуються різні заходи їхньої соціалізації, але без урахування проблем кожної дитини (спілкування, лідерство, контактність та інші). Крім того, педагоги-практики засвідчують недостатність часу і знань, які необхідні для роботи з дітьми та їх батьками. Вихователі сучасних ДНЗ підкреслюють необхідність роботи з дітьми дошкільного віку і співробітників соціально-психологічної служби, зокрема, соціального педагога. Але, на жаль сьогодні далеко не кожен дошкільний заклад має такого спеціаліста у своєму штаті. Крім того необхідною є розробка відповідної технології соціалізації дитини старшого дошкільного віку в умовах дошкільного навчального закладу
Отже, актуальність проблеми, недостатня її вивченість та потреби практики дошкільних закладів зумовили вибір теми дослідження: «Соціальна робота із дітьми дошкільного віку».
Мета дослідження – теоретично обґрунтувати та експериментально перевірити технологію роботи соціального педагога з соціалізації дитини старшого дошкільного віку в умовах дошкільного навчального закладу.
Завдання дослідження:
1. Проаналізувати наукову літературу з метою уточнення сутності процесу соціалізації та її видів та собливостей роботи соціального педагога в сучасних умовах дошкільного закладу.
2. Вивчити особливості соціалізації дитини старшого дошкільного віку в умовах дошкільного навчального закладу.
3. Проаналізувати існуючі соціально-педагогічні технології соціалізації дитини старшого дошкільного віку в умовах дошкільного навчального закладу.
4. Розробити й експериментально перевірити технологію роботи соціального педагога з соціалізації дитини старшого дошкільного віку в умовах дошкільного навчального закладу.