Зразок роботи
ВСТУП
Актуальність теми У перекладі з латинської мови слово «проект» означає «кинутий вперед», тобто задум у вигляді прообразу об'єктів [8]. Слово «проект» більш звично викладачам технічних наук і вчителям інформатики. Вчителям інших шкільних дисциплін зазвичай не доводиться стикатися з такою формою організації навчального процесу.
В інформатиці проект являє собою самостійне доскональне вивчення будь-якої проблеми з презентацією результатів роботи – як правило, це комп'ютерна програма. Однак в сучасних умовах, коли суспільство висуває високі вимоги не тільки до рівня знань учнів, а й до їх уміння працювати самостійно, до здатності розглядати проблему або явище з точок зору різних наук, всі ми стикаємося з необхідністю пошуку нової форми навчальної діяльності. Нам потрібен підхід, який дозволив би навчати школярів навичкам самостійної пошукової та дослідницької роботи, підвищив би мотивацію до навчання і дав можливість сформувати у дітей цілісну картину світу. Проектна діяльність – один з можливих способів досягнення зазначених цілей.
Формування у школярів цілісної картини світу можна здійснити за допомогою міжпредметних зв'язків проектної діяльності, яка дає можливість вийти за межі уроку і представити досліджувану проблему «об’ємно», з позицій різних дисциплін.
Основним завданням проекту в школі є якраз здійснення міжпредметних зв'язків і отримання знань (як за програмою, так і поза нею) через взаємодію учнів між собою і вчителем. Проект, як правило, являє собою колективну форму діяльності. Складання переліку питань, визначення завдань роботи, вибір методів вивчення даної теми, способу презентації проекту здійснюється в процесі колективного обговорення. Тоді ж намічається особиста роль кожного учасника проекту у вирішенні загальної задачі. Учитель включається в обговорення і приймає участь у винесенні рішення в якості старшого товариша, який пропонує, а не диктує.
Проект виконує основну свою функцію: учні здійснюють самостійну пошукову діяльність, включаючи в роботу різні навчальні дисципліни.
Неформальне спілкування з товаришами і вчителем розкриває творчий потенціал дитини і дозволяє йому успішно впоратися з виконанням проекту. Крім того, колективна діяльність такого роду дає дитині можливість відчути свою значимість в колективі і в той же час навчитися цінувати внесок інших людей в спільну справу. Таким чином, проект має не лише освітнє, а й соціальне значення.[8, 102]
Мета роботи полягає в теоретичному обґрунтуванні використання методу проектів та особливостях його застосування при вивченні природничих дисциплін.
Завдання:
1. Ознайомити з історією розвитку проектної технології.
2. Розкрити суть, завдання методу проектів і особливості його застосування у навчанні природничим наукам.
3. Навести приклади використання методу проектів в навчанні природничим наукам.
Об'єкт дослідження: метод проектів як педагогічна технологія.
Предмет дослідження: застосування проектних технологій при вивченні природничих дисциплін.
Методи дослідження: теоретичні – вивчення наукової літератури з теми, аналіз та синтез інформації, узагальнення висновків; емпіричні – дослідження практичного застосування проектів при вивченні природничих дисциплін, створення методичних рекомендацій.
Структура роботи. Робота складається зі вступу, двох розділів, висновків, списку використаної літератури та додатків.
РОЗДІЛ 1. ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ ЗАСАДИ ПРОЕКТНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
1.1. Історія виникнення проектної педагогіки
Використання у навчально-виховному процесі методу проектів не є новим для українських шкіл. Проектність – один із вимірів культури минулого століття.
Метод проектів виник у 20-х роках минулого століття в США. Його називали ще методом проблем.
Першим увів поняття «метод проектів», науково описав його та спробував класифікувати американський професор В. Кілпатрик. Він проголосив основним завданням школи «виховання вільних громадян», яке має складатися з «системи цільових проектів». Він виокремив чотири типи шкільних проектів [7]: