Зразок роботи
ВСТУП
Актуальність дослідження. Проблема людських здібностей викликала величезний інтерес людей у всі часи, однак в минулому у суспільства не виникало особливої потреби в оволодінні знаннями про творчість людей. Таланти з’являлися як би самі собою, стихійно створювали шедеври літератури і мистецтва, робили наукові відкриття, винаходили, задовольняючи тим самим потреби людської культури. У наш час ситуація змінилася докорінно, життя в епоху науково-технічного прогресу стає все різноманітніше і складніше і вимагає від людини не шаблонних, звичних дій, а рухливості, гнучкості мислення, швидкої орієнтації і адаптації до нових умов, творчого підходу до вирішення великих і малих проблем.
Питання творчого розвитку дитини на сучасному етапі продовжують залишатися актуальними і цікавими для дослідників. Різні аспекти творчого розвитку особистості висвітлені в працях Л. Виготського, О. Газмана, Б. Теплова та багатьох інших вчених. Розвиток різних напрямків дитячої творчої діяльності представлені в дослідженнях Н. Ветлугіної, Б. Йєменського, Р. Комарової, В. Левіна, Н. Сакуліної, Е. Фльоріної.
Дошкільне дитинство – це особливий вік, коли дитина відкриває для себе світ, коли відбуваються значні зміни у всіх сферах її психіки: пізнавальної, емоційної, вольової і які проявляються в різних видах діяльності: комунікативної, пізнавальної, перетворювальній. Це вік, коли з’являється здатність до творчого вирішення проблем, які виникають у різних життєвих ситуаціях.
В системі освіти творчі можливості, закладені у кожній людині природою, мають бути розвинені та педагогічно скориговані. Дошкільний вік закладає основу розвитку творчого потенціалу особистості і визначає сталий напрямок цього процесу. Креативна освіта відповідає такій організації навчання, виховання і розвитку творчої активності, де педагог і дитина повинні сприяти умов для самореалізації, прагне отримати творчий продукт інтелектуальної діяльності і самостійного створення нового.
Проблема розвитку дитячих творчих здібностей є досить актуальною на сучасному етапі. Дослідження дозволяють відзначити необхідність та можливість розвитку творчих здібностей вже з дошкільного віку.
Дитинство передусім дошкільне – єдиний період життя, коли творчість може стати універсальним і природним способом буття людини. Численні наукові дослідження різних часів свідчать про безкрайні креатині можливості дошкільного дитинства, тому провідна психолого-педагогічна проблема виявляється в тому, щоб створити ці сприятливі умови стимулювання і спрямування розвитку особистості.
Розвиток творчого мислення відбувається у процесі навчання і виховання. Воно формується в процесі взаємодії зі світом, через оволодіння в процесі навчання змісту матеріальної і духовної культури, мистецтва. Тому є можливість говорити про навмисному, цілеспрямованому формуванні творчого мислення, про системному формуючий вплив.
Важливу роль у підготовці до творчої праці відіграє заклад дошкільної освіти. Саме в цьому віці полягає психологічна основа для такої діяльності. Розвиваються уява і фантазія, творче мислення, виховують допитливість, активність, ініціатива, формуються вміння спостерігати й аналізувати явища, проводити порівняння, узагальнювати факти, робити висновки, практично оцінювати діяльність. Починають складатися і диференціювати інтереси, схильності, формуються потреби, що лежать в основі творчості. Розвиток творчого мислення невіддільне від формування виконавських умінь і навичок. Чим різнобічне і досконаліше вміння і навички у людини, тим багатше його фантазія, реальніші задуму.
Дбаючи про розвиток творчих здібностей у дітей, залучаючи їх до творчої праці, ми створюємо необхідні умови для розвитку всіх без винятку психічних якостей у дітей. Також залучення їх до творчої діяльності розкриває перед ними горизонти людських можливостей і сприяє правильному визначенню свого місця на широкому полі власних знань, умінь і здібностей. Загалом, ідея розвитку творчих здібностей індивіда, як тільки що було сказано, відповідає його інтересам, так і загальнодержавним інтересам та інтересам людського суспільства взагалі. Насамперед, творча особистість значно краще й легше пристосовується до побутових, соціальних і виробничих умов, ефективніше їх використовує та змінює відповідно до власних уподобань, переконань тощо.
Питання творчого розвитку дитини на сучасному етапі залишається актуальними і цікавими для дослідників тому і зумовило вибір теми дослідження: «Формування творчих навичок у дітей старшого дошкільного віку засобами художньої праці».
Мета дослідження: теоретично обґрунтувати і практично дослідити формування творчих навичок у дітей старшого дошкільного віку засобами художньої праці.
Завдання дослідження:
1. Здійснити аналіз психолого-педагогічних досліджень проблеми формування творчих навичок у дітей старшого дошкільного віку засобами художньої праці.
2. Розкрити психологічні особливості дітей старшого дошкільного віку.
3. Визначити критерії, показники та діагностувати рівні сформованості творчих навичок у дітей старшого дошкільного віку засобами художньої праці.
4. Теоретично обґрунтувати та експериментально перевірити ефективність впровадження методики формування творчих навичок засобами художньої праці у старших дошкільників.
Об’єкт дослідження: процес формування творчих навичок у дітей старшого дошкільного віку засобами художньої праці.
Предмет дослідження: методика формування творчих навичок у дітей старшого дошкільного віку.
Для досягнення поставленої мети, вирішення завдань використано такі методи дослідження: теоретичні (вивчення, аналіз та узагальнення науково-педагогічної літератури з представленої проблематики); емпіричні: діагностичні (тестування, порівняння); обсерваційні (педагогічне спостереження); педагогічний експеримент (констатувальний, формувальний, контрольний) з метою визначення рівня сформованості мовлення у дітей cтapшого дoшкiльного віку.