Зразок роботи
Актуальність дослідження. На даному етапі розвитку суспільства освітня реформа набуває все більш гуманістичної спрямованості, та важливе місце у перестройці освіти посідає навчання та виховання дітей з особливими освітніми потребами, яке є основною освітньою інновацією кінця XX століття – початку XXI століття.
Це пов’язано з тим, що у світі збільшується чисельність дітей, які народжуються з вадами та завдання суспільства – надавати можливість дітям з особливими освітніми потребами отримувати таке ж якісне навчання та виховання, яке отримують звичайні діти. Інклюзивна освіта дозволяє дітям отримувати освіту не зважаючи на їх особливості, расову приналежність, мову, та колір шкіри, інклюзивна освіта – прорив у суспільстві, тому що згідно історії нашого світу раніше дітей, які народжувались з вадами взагалі не враховували за особистість.
Таке право дітей з особливими освітніми потребами на отримання рівного доступу до якісної освіти підкріплено в Україні право дітей з особливими потребами на рівний доступ до якісної освіти Конституцією України, Законом України «Про освіту», Законом України «Про охорону дитинства» та в міжнародних документах з питань прав інвалідів, зокрема Законі України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні», «Про реабілітацію інвалідів в Україні». У документах висуваються завдання щодо створення умов для особистісного розвитку, творчої самореалізації дітей з особливими потребами в загальноосвітніх (дошкільних) навчальних закладах. У закладі дошкільної освіти інклюзивне навчання запроваджується Законом України «Про внесення змін до законодавчих актів з питань загальної середньої та дошкільної освіти щодо організації навчально- виховного процесу» [50, c.10-11]. Для успішного проведення експериментальної роботи і впровадження педагогічних умов подолання психологічних бар’єрів, при впровадженні спецкурсу «Педагогічні умови подолання психологічних бар’єрів майбутніх вихователів інклюзивних груп» було виділено ряд етапів:
1. Теоретичний етап включав:
Вивчення студентами теоретичної, науково-методичної літератури, що відображає зміст поняття психологічний бар’єр, його наслідки, та причини виникнення.
вивчення студентами теоретичної, науково-методичної літератури, що відображає специфіку подолання психологічних бар’єрів майбутніх вихователів інклюзивних груп;
теоретичний семінар для студентів з проблеми подолання психологічних бар’єрів майбутніх вихователів інклюзивних груп.
2. Організаційно-практичний етап:
забезпечення навчального процесу дидактичним матеріалом (теоретичні матеріали, тести, методичні вказівки тощо), спрямованим на подолання психологічних бар’єрів майбутніх вихователів інклюзивних груп;
апробація вибраної траєкторії подолання психологічних бар’єрів на лекціях, семінарах, під час самостійної та індивідуальної роботи.
69
Документальнийфільм«Коженмаєправобутирізним»,«Клеймо»;
Проведення семінарів, показ презентацій за темами психологічних бар’єрів;
Підготовчікурси,спеціальнісемінари,екскурсіїдоЗДО,круглістоли з фахівцями дошкільної освіти, тренінги , дебати, мозковий штурм, практичні вправи, ділові ігри, рішення творчих завдань, тощо.
Педагогічнапрактикавінклюзивнійгрупі.
3. Контрольний етап:
контроль у вигляді аналізу якісної успішності студентів. Роблячи висновки з нашої експериментальної роботи, можна стверджувати, що розроблені педагогічні умови подолання психологічних бар’єрів майбутніх вихователів інклюзивних груп та впровадження спецкурсу в навчальний процес студентів були ефективними та успішними, що ми довели завдяки порівняльному аналізу результатів рівнів сформованості психологічних бар’єрів КГ на час констатувального та контрольного етапів педагогічного експерименту. Це підтверджує висунуту гіпотезу наукового дослідження і дає підстави для формування загальних висновків.