Зразок роботи
Актуальність. Зміна парадигми освіти в напрямку виховання творчої особистості вимагає від педагогів якісно нового підходу в роботі з розвитку творчих можливостей дітей.
Сучасний етап розвитку українського суспільства потребує якісно нового рівня освіти, підвищення її конкурентоспроможності, розв’язання стратегічних завдань, пов’язаних з новими економічними і соціокультурними умовами з огляду на інтеграцію України у світовий освітній простір.
У сучасній освіті гостро стоїть завдання виховання творчої особистості, розвитку здібностей дитини, її потреб, мотивів поведінки.
Традиційний підхід до навчання дошкільнят, побудований на сприйнятті ними різноманітної інформації, досягав своєї мети - повідомлення знань, але не міг навчити їх мислити. В результаті вже в дитячому саду у дитини формуються стереотипи мислення і поведінки. Виникає так звана психологічна інерція [12, с. 78]. Але все в світі змінюється, і поява нових умов або проблем обов'язково вимагають інших способів дії, тоді як психологічна інерція змушує діяти по-старому, заважає, гальмує. Тому необхідно впроваджувати інновації в освітній процес, з метою розвитку мислення і уяви дітей.
Дошкільник в силу своєї вікової специфіки - шукач. Його увагу завжди направлено на те, що йому цікаво. Важливо не упустити момент, підтримати інтерес дитини, зміцнити її віру в свої можливості. Завдання батьків, педагога - таким чином організувати процес пізнання, щоб він був повний жвавості та зацікавленості. Тому практики активно використовують серед сучасних інновацій в дошкільній освіті саме ті методики та технології, які не тільки результативні, але і захоплюючі. До таких технологій відноситься і ТРВЗ.
На думку дослідників, творча особистість – це такий тип особистості, для якого характерна стійка, високого рівня спрямованість на творчість, мотиваційно-творча активність, що виявляється в органічній єдності з високим рівнем творчих здібностей, які дозволять їй досягти прогресивних, соціально та особистісно значущих результатів в одному або кількох видах діяльності. Використання ТРВЗ технологій сприяє розвитку таких рис характеру та допомагає активно користуватися набутими знаннями.
Питанням «ТРВЗ» займалися такі педагоги як: A. М.Страунінг,
М. Н.Шустерман, Л.О.Нестеренко, О.Н.Самойлова, B. Багатий, Е. Крилов,
А. В. Яценко, С.І.Гін. А.М.Страунінг і О.І.Нікашін адаптували основні принципи ТРВЗ для дітей дошкільного віку. За допомогою спеціально розроблених ігор-занять дошкільнята знайомляться з навколишнім світом, у них формується системне, діалектичне мислення, розвивається творча уява.
Цікаві прийоми для розвитку творчої уяви запропонував педагог-практик Л.О.Нестеренко. На матеріалі загадок діти вчяться фантазувати, самостійно шукати шляхи вирішення творчих завдань.
С.І.Гін в своїх посібниках розкрив основні поняття ТРВЗ, розробив практичний матеріал по системному використанню даної технології в роботі з дітьми дошкільного віку.
Протиріччя. Незважаючи на величезну кількість програм навчання і виховання, а також розроблених конспектів занять з використанням методів ТРВЗ, літератури, яка розкриває і докладно описує їх сутність, вочевидь недостатньо [3, с. 14]. Що привело до того, що вихователі, провівши ряд розроблених і описаних в літературі занять, не можуть продовжити навчання дітей діалектичному мисленню, так як самі не володіють специфічними методами і прийомами, не можуть перенести і використовувати їх в інших видах діяльності, на інших заняттях.
Об'єкт дослідження: процес розвитку творчого мислення дітей.