Зразок роботи
ВСТУП
Актуальність теми даного дослідження присвячено розвитку лінгвосоціокультурної компетентності учнів старших класів з використанням англомовних медіатекстів.
Англійська мова як міжнародна є ефективним засобом взаємодії окремих людей та національних спільнот в усіх сферах діяльності: на політичних зустрічах, бізнес-конференціях, економічних форумах, культурних заходах та під час здобуття освіти. Тому розробка ефективних методик навчання мови міжнародного спілкування є важливою місією учнів старшої школи.
В останні десятиліття проблема розробки сучасної ефективної методики навчання англійської мови учнів старших класів трактується у новому світлі, а саме з урахуванням нового підходу до освіти – компетентнісного, що ставить у пріоритет не теоретичні знання, а практичне освоєння набору компетентностей – умінь, навичок, що допомагають успішно функціонувати у різноманітних сферах сучасного життя. Під час навчання англійської мови формування іншомовної лексичної компетентності, а саме знань та можливостей використовувати словниковий запас мови; розпізнавання форми, значення та використання слів у межах певного контексту є одним із пріоритетних завдань.
Теоретико-методологічні засади формування лінгвосоціокультурної компетентності розкрито в працях таких учених, як І. А. Бачинська, І. Бронетко, Л. П. Голованчук, Л. В. Кардаш, О. Є. Кравець, І. М. Лобачова, М. В. Ляховицкий, В. М. Мазниченко, С. Ю. Ніколаєва, Б. І. Околіта, Н. В. Осадча, А. В. Ридзель, Л. А. Сажко, Н. В. Сем’ян, Н. К. Скляренко, Ю. І. Трикашна, В. В. Черниш, Л. І. Шевченко, Т. Штевіна та інші.
Однак, незважаючи на велику кількість наукових праць, вважаємо, що поза межами досліджень залишається ще недостатня кількість актуальних методичних аспектів формування лінгвосоціокультурної компетентності на основі англомовних медіатекстів. Зокрема, дискусійним є питання щодо використання методів та засобів для формування в учнів старшої школи лінгвосоціокультурної компетентності. Зовсім незначна кількість наукових розвідок присвячена дослідженню використання, передусім англомовних медіатекстів, які на нашу думку, можуть впливати на успішність формування лінгвосоціокультурної компетентності учнів старшої школи на уроці англійської мови.
Варто відзначити що питання формування лінгвосоціокультурної компетентності на основі використання англомовних медіатекстів є багатоаспектним та дискусійним.
З огляду на це, вважаємо вище окреслену проблему актуальною, що обумовило вибір теми магістерської роботи «Розвиток лінгвосоціокультурної компетентності учнів старших класів на основі англомовних медіатекстів».
Об’єкт дослідження – процес розвитку лінгвосоціокультурної компетентності учнів старших класів на уроках англійської мови.
Предмет дослідження – англомовні медіатексти як один з ефективних засобів формування лінгвосоціокультурної компетентності учнів старших класів на уроках англійської мови.
Мета дослідження полягає в теоретичному обґрунтуванні та експериментальній перевірці ефективності використання комплексу вправ на основі англомовних медіатекстів для формування лінгвосоціокультурної компетентності учнів старших класів на уроках англійської мови.
Досягнення поставленої мети передбачало виконання таких завдань:
– теоретично обгрунтувати сутність медіатексту як продукту масової інформаційної діяльності та масової комунікації;
– охарактеризувати поняття лінгвосоціокультурної компетентності у науковій літературі;
– визначити принципи відбору медіа текстів для розвитку лінгвосоціокультурної компетентності у старшій школі;
– експериментально дослідити особливості формування лінгвосоціокультурної компетентності у старшій школі.
Для вирішення поставлених завдань використано такі теоретичні методи дослідження: критичний аналіз наукової літератури з психології, психолінгвістики, педагогіки з проблеми дослідження; узагальнення теорії та досвіду навчання лексики у школі; методичний аналіз навчально-методичних комплексів (НМК) з англійської мови для учнів старших класів; пробне навчання; а емпіричні методи дослідження: анкетування і тестування учнів старших класів; методи статистики для перевірки достовірності отриманих результатів пробного навчання.
Пробне навчання. Дослідження проводилося на базі гуманітарного ліцею №1 імені М.І. Пирогова Вінницької міської ради. Вибірку склали учні 11 класу міста Вінниця.
Наукова новизна дослідження полягає в тому, що теоретично обґрунтовано й розроблено методику пробного навчання у учнів старших класів лінгвосоціокультурної компетентності засобами англомовних медіатекстів.
Практичне значення результатів дослідження полягає у розробці комплексу вправ із формування лінгвосоціокультурної компетентності засобами англомовних медіатекстів; укладанні методичних рекомендацій щодо організації навчання учнів старших класів засобами англомовних медіатекстів. Результати дослідження впроваджено у навчання учнів у старшій школі.
Апробація результатів магістерського дослідження.
Результати проведеного дослідження представлені автором на 5-ти науково-практичних конференціях:
1) Міжнародній науковій конференції ….
2) Науковій конференції викладачів та студентів факультету іноземних мов «Актуальні проблеми лінгвістики та методики викладання іноземних мов у вищому навчальному закладі та школі» (гуманітарний ліцей №1 імені М.І. Пирогова, м. Вінниця);
3) Всеукраїнській науковій конференції «Актуальні проблеми філології та методики викладання іноземних мов у сучасному мультилінгвальному просторі» (25 листопада 2020 р., м. Вінниця);
Структура роботи. Магістерська робота включає вступ, 2 розділи, висновки, список використаних джерел із 64 найменувань, 3 додатків. Загальний обсяг 92 сторінок.