Зразок роботи
ВСТУП
Актуальність дослідження. Збільшення кількості дітей із порушеннями психофізичного розвитку є проблемою глобального масштабу, зокрема локалізованого і на рівні нашої країни. Рівень підтримки та можливість зорганізувати якісну освіту для дітей з особливими освітніми потребами – показники розвитку суспільства, в якому вони живуть. А реалізація прав на освіту дітей з особливими освітніми потребами є одним із найважливіших завдань державної політики в галузі корекційної та спеціальної освіти. Саме тому в сучасних умовах детермінуючого впливу інклюзивних процесів в освітніх закладах України підсилюється потреба у спільній мобілізації ресурсів педагогів та родини, покликаних реалізувати права дітей із особливими освітніми потребами на якісну освіту і всебічний розвиток.
Оскільки системність та комплексність є необхідними факторами у роботі з дітьми, що мають психофізичні порушення – закріплення навчального матеріалу вдома, врахування під час освітнього процесу індивідуальних особливостей дитини, про які можуть розповісти тільки батьки, значно підвищують ефективність засвоєння програми, сприяють розвитку, полегшують соціалізацію дитини у закладі.
Коли дитина з особливими освітніми потребами стає учнем інклюзивного класу, у першу чергу саме навчальний заклад бере на себе відповідальність організувати безбар’єрне середовище, зібрати команду супроводу та сформувати індивідуальну програму розвитку, надати необхідні корекційні послуги та супровід асистента вчителя, і, звичайно ж – налагодити ефективну співпрацю з батьками дитини. Для продуктивного виконання цих обов’язків, адміністрація, фахівці та, особливо, педагоги інклюзивних класів, окрім курсів підвищення кваліфікації, також мають проходити спеціалізоване навчання з питань інклюзивної освіти, активно займатись самоосвітою, цікавитись відповідними змінами у законодавстві, орієнтуватись у сучасних методиках та прийомах у роботі з дітьми різних нозологій. Для впровадження інклюзії у шкільну практику вчителі мають прийняти й усвідомити нову освітню парадигму та способи організації навчально-виховного процесу, безпосередніми учасниками якого є не лише сам педагог та діти, але й їхні батьки. Саме це зумовлює актуальність нашого дослідження.
Ступінь розроблення проблеми. Питання міжособистісної взаємодії працівників закладу освіти з родинами дітей з особливими освітнім потребами висвітлені у працях О. Буздуган, В. Котирло, А. Колупаєвої, Р. Маранчак.
Проблеми налагодження співпраці з батьками та формування ефективних способів взаємодії школи з родинами дітей з особливостями психофізичного розвитку, розглядались у працях Л. Вавіної, В. Засенка, Л. Савчук, Т. Скрипник та ін.
Проте на сьогодні залишається недостатньо вирішеною проблема розробки стратегій поведінки, методичного супроводу та напрацювань стосовно практичної сторони співпраці закладу освіти та батьків в умовах інклюзивного навчання на допомогу сучасному спеціалісту.
Мета дослідження – розроблення методичного забезпечення процесу підготовки вчителів інклюзивних класів до налагодження ефективної взаємодії з батьками дітей з ООП.
Відповідно до мети були поставлені такі завдання:
1. Вивчити та визначити основні психолого-педагогічні підходи щодо проблематики співпраці педагогів з батьками дітей в інклюзивному освітньому середовищі.
2. Дослідити та проаналізувати стан міжособистісної взаємодії та співпраці вчителя з батьками учнів з особливими освітніми потребами.
3. Розробити методичні рекомендації для вдосконалення процесу співпраці вчителів інклюзивних класів із сім’ями учнів з особливими освітніми потребами.
Об'єкт дослідження – співпраця вчителя з батьками дітей з ООП.
Предмет дослідження – методичне забезпечення процесу співпраці вчителів інклюзивних класів із батьками дітей з особливими освітніми потребами.
Методи дослідження:
• теоретичні: педагогічний аналіз філософських, психолого-педагогічних літературних джерел, науково-методичної літератури з означеної проблеми, аналіз державних і нормативних документів у галузі освіти; систематизація та класифікація науково-педагогічної літератури з метою визначення актуальності досліджуваної проблеми;
• емпіричні: дослідження процесу взаємодії та співпраці педагогів з батьками дітей з особливими освітніми потребами; вивчення й узагальнення педагогічного досвіду, різних поглядів на проблему дослідження з метою визначення ефективності застосування іннованційних технологій у системі інклюзивної освіти;
• метод узагальнення та систематизації опрацьованих матеріалів для сприяння осмислення результатів і формулювання висновків.
Елементи наукової новизни одержаних результатів полягають в узагальненні та систематизації нормативних, наукових і навчально-методичних основ процесу взаємодії вчителя з батьками особливої дитини, та пропонованої системи технологій для її налагодження.
Теоретичне значення. Дана робота допомагає глибше зрозуміти теоретичні основи процесу налагодження співпраці вчителя з батьками дітей з особливими освітніми потребами та обґрунтування необхідності застосування сучасних технологій в освітньому середовищі інклюзивних класів.
Практичне значення одержаних результатів полягає у розробці методичного забезпечення підготовки вчителів інклюзивних класів до співпраці з батьками дітей з особливими освітніми потребами. Матеріали дослідження можуть бути використані вчителями та асистентами вчителів в інклюзивних класах, практичними психологами, консультантами та фахівцями ІРЦ у ході підвищення кваліфікації, організації освітньої діяльності та при складанні індивідуальної програми розвитку.
Апробація результатів дослідження здійснювалась на наукових конференціях, зокрема: звітній науковій конференції студентів та магістрантів за підсумками НДР у 2022-2023 навчальному році Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка; за результатами роботи опублікована стаття (Школярчук В. Особливості співпраці вчителів інклюзивних класів з сім’ями учнів з особливими освітніми потребами. Збірник наукових праць студентів та магістрантів факультету спеціальної освіти, психології та соціальної роботи / за ред. О.В. Гаврилова. Вип. 16. Кам′янець-Подільський: Видавець Ковальчук О.В. 2023. С.122-126).
Структура роботи – вступ, три розділи, висновки до розділів, висновки, список використаних джерел, додатки. Робота містить 7 таблиць та 15 рисунків.