Формування міжпредметних компетентностей учнів засобами ІМ в загальноосвітній школі ( на прикладі учнів старших класів) (ID:905840)
Зміст
ЗМІСТ
ВСТУП 1
РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ ФОРМУВАННЯ МОВНИХ УМІНЬ І НАВИЧОК НА УРОКАХ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ НА МІЖПРЕДМЕТНІЙ ОСНОВІ 5
1.1. Міжпредметні зв’язки як методична проблема 5
1.2. Психолого-педагогічні засади використання міжпредметних зв’язків на уроках 8
1.3. Лінгвометодичні передумови використання міжпредметних зв’язків на уроках іноземної мови 11
РОЗДІЛ 2 19
ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ В УМОВАХ ЗАСТОСУВАННЯ МІЖПРЕДМЕТНИХ ЗВ’ЯЗКІВ НА УРОКАХ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ 19
2.1. Підхід до здійснення інтегрованого навчання (комунікативний РРР - presentation practice production. Етапи формування міжпредметної компетентності із застосуванням методу предметно-мовного інтегрованого навчання 19
2.2. Комплекс вправ для формування міжпредметної компетентності в учнів 10 класу на уроках англійської мови 36
2.3. Практична перевірка ефективності розробленого комплексу вправ для формування міжпредметної компетентності 53
ВИСНОВКИ 67
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 69
ДОДАТКИ 75
Зразок роботи
ВСТУП
У зазначеній роботі представлено дослідження теми інтеграції іноземної мови в освітній процес, а саме застосування знань інших предметів на уроках англійської мови. Крім того у роботі простежується особливість структуризації уроку та послідовність вивчення навчального матеріалу в умовах нетрадиційного розв’язання проблеми інтеграції. У центрі уваги цього дослідження є формування в учнів умінь та навичок, які виходять за межі навчальних дисциплін.
За результатами проведення дослідження нами сформовано наступні висновки. Так, в рамках вивчення сутності міжпредметної компетентності на уроках англійської мови у старших класах закладів загальної середньої освіти нами було досліджено теоретичне визначення таких понять як «інтеграці» та «міжпредметні зв’язки»; проаналізовано інтегровані лінії, особливості критичного мислення, рівнів та умінь, а також сутність таксономії Блума.
Актуальність теми дослідження зумовлена соціальними та фізіологічними змінами розвитку наукового середовища, що в свою чергу викликає зміну змісту та цілей навчання. Сучасні методи викладання дозволяють розвивати різні навички в учнів та досліджувати новітні методи викладання. Застосування міжпредметних зв’язків дозволяє формувати такі функції: навчальна, комунікативна, розвивальна, творча, виховна. Від правильності постановки конкретних цілей залежить успішність досягнення загальних. Основною вимогою сучасного викладача є всебічний розвиток та обізнаність у сфері інших навчальних дисциплін, що зумовлює постійне підвищення кваліфікації для поєднання різних аспектів викладання з поєднанням теоретичних, емпіричних та практичних завдань.
У старших класах закладів загальної середньої освіти учні вже повинні мати достатній рівень сформованості знань споріднених предметів, тому на даному етапі дослідження важливо визначити спільні змістові елементи та безпосередньо зв’язати англійську мову з іншими шкільними предметами.
Об’єктом дослідження є процес навчання англійської мови учнів у старших класах закладів загальної середньої освіти з використанням міжпредметних зв’язків. Вибір об’єкта дослідження визначається такими факторами: значний інтерес застосування знань інших предметів у вивченні англійської мови; зміна змісту та навчання та ролі учнів у НУШ відповідно до вимог Міністерства освіти і науки України; необхідність всебічного розвитку та розвитку мотивації викладачів; необхідність подальшого дослідження факторів, що впливають на розвиток в учнів необхідних вмінь та навичок в умовах профільного навчання.
Предметом дослідження є формування міжпредметної компетентності на уроках англійської мови у старших класах закладів загальної середньої освіти.
Метою дослідження є опис реалізації фундаментальних дидактичних принципів навчання, таких як міжпредметна координація, системність і послідовність, науковість, професійна спрямованість, візуалізація, доступність, навчальна підготовка та індивідуальний характер студента та міжкультурну взаємодію в рамках міждисциплінарного підходу.
Вищевказана мета зумовлює потребу формування наступних завдань нашого дослідження:
1. Визначення теоретичних аспектів понять «інтеграція» та «міжпредметні зв’язки».
2. Дослідження особливостей інтегрованих ліній на уроках англійської мови.
3. Охарактеризувати специфіку критичного мислення, рівнів та умінь у межах міжпредметної компетентності, а також сутність Таксономії Блума.
4. Проаналізувати підхід до здійснення інтегрованого навчання (комунікативний РРР), а також етапів формування міжпредметної компетентності із застосуванням методу предметно-мовного інтегрованого навчання.
5. Визначити сутність та застосувати комплекс вправ для формування міжпредметної компетентності в учнів 10 класу на уроках англійської мови.
6. Провести практичну перевірку ефективності розробленого комплексу вправ для формування міжпредметної компетентності.
Методами дослідження виступають узагальнення, аналіз і синтез, що дозволять вивчити зібрані факти, поняття та теоретично обґрунтувати суть та мету міжпредметних зв’язків; емпіричний метод опитування дозволить визначити роль формування міжпредметної компетентності в учнів та її особливості.
Наукова новизна дослідження полягає в тому, що в ньому конкретизовано поняття інтеграції та міжпредметних зв’язків; проаналізовано та уточнено зміст навчання НУШ у старших класах закладів загальної середньої освіти; розроблено авторську систему уроків; визначено ефективність інтеграції змісту інших предметів у вивчення іноземної мови.
Практичне значення роботи полягає у розробці комплексу вправ для навчання учнів старших класів закладів загальної середньої освіти та формування міжпредметної компетентності на уроках англійської мови.
Апробація результатів дослідження
Логіка дослідження зумовила структуру дипломної роботи: вступ, 2 розділи, висновки, список використаних джерел із ... найменувань, ... додатків, … сторінок»).
Інші роботи з даної категорії: