Зразок роботи
Проблема вживання психотропних речовин з кожним роком стає все більш гострою. Поширення токсикоманії та наркоманії в Україні, як і в цілому у світі, за останні п'ятнадцять років набуло катастрофічних розмірів. Особливу занепокоєність викликає вживання наркотиків молоддю, що стає однією з найбільш гострих проблем сучасного українського суспільства.
Наркоманія визначається як форма девіантної поведінки, яка виражається у фізичній і психічній залежності від наркотиків, що поступово викликає фізичне і психічне виснаження дитячого організму і соціальної дезадаптації особистості. Незважаючи на обізнаність молодого покоління зі згубним впливом наркотиків, масштаб проблеми молоддю повною мірою не усвідомлений: вік дітей і підлітків, що вживають наркотичні речовини знижується, а склад наркотиків стає все більш синтетичним. Окрім того, щодо особливостей розповсюдження наркоманії в Україні слід зазначити зміну соціального статусу типового наркомана: якщо раніше ця проблема була притаманна найбіднішому прошарку населення, то сьогодні на шлях наркотизації стають все більше діти із сімей з високим рівнем забезпеченості. Так, за даними досліджень М. Георгі та ін., кожен сьомий п’ятикласник і близько двох третин дев’ятикласників виявляють позитивне ставлення до вживання наркогенних засобів [6, с.39].
Попередження і подолання наркоманії передбачає спільно організований й одночасний вплив і взаємодію педагогів, дітей та їхніх батьків. Педагоги прагнуть найповніше і всебічно впливати на психіку учнів, схильних до вживання наркотиків, і при отриманні зворотного зв'язку корегувати свою превентивну діяльність. Водночас педагог, здійснюючи просвітницьку роботу у зазначеному напрямі, співпрацює з батьками учнів, що сприяє своєчасному виявленню схильних до вживання учнів та виробленню спільного алгоритму дій щодо подолання наявної наркотичної залежності. Оскільки наркотична залежність як в аспекті попередження, так і подолання являє собою міждисциплінарну область дослідження: медицини, соціології, економіки, психології, патопсихології, педагогіки актуальним є комплексний системний підхід класного керівника до організації роботи у зазначеному напрямів, що ґрунтується на створенні особистісно-орієнтованих технологій корекції особистості.
Розв’язання проблеми наркозалежності дітей і підлітків обумовлює необхідність визначення оптимальних форм і методів роботи класного керівника з дітьми та їхніми батьками щодо організації роботи з попередження і подолання наркотичної залежності старших школярів у навчальному закладі. Класний керівник здійснює відповідну роботу за такими напрямами: 1) превентивна (попереджувальна) робота (спрямована на формування у неповнолітніх об’єктивних знань про причини і наслідки вживання психотропних речовин); 2) правова освіта дітей, підлітків та їхніх родин (передбачає формування в учнів правової грамотності й свідомості, навичок і звичок правомірної поведінки, у батьків – відповідальності за виховання дітей); 3) взаємодія із соціальним педагогом та практичним психологом навчального закладу щодо своєчасної діагностики проявів наркозалежності та проведення відповідної психокорекційної роботи з учнями “групи ризику”; 4) консультативна допомога сім’ям, що мають дітину-наркомана або дитину, схильну до вживання наркотиків.
Проблемі зловживання наркотичних речовин серед неповнолітніх присвячено значну кількість досліджень як теоретичного спрямування, так і практикозорієнтованих, зокрема істотний внесок у вивчення питання зробили О. Джужа, А. Закалюк, В. Смітієнко, М. Хруппа, В. Тихий; зазначена проблема в контексті організації роботи у навчальному закладі розроблена у дослідженнях М. Георгі, Ю. К. Бахтіна, В. А. Попова, Л. А. Попової, І. Н. П'ятницькою, А. Л. Салагаєва, В. П. Соломіна, Г. І. Сопко, В. І. Тимошенко, А. Н. Шаповал та ін. Акцент на профілактично-виховній роботі класного керівника у зазначеному напрямі зроблено у дослідженнях В. М. Алфімова, М. І. Босенко, В. М. Оржеховської, І. П. Рущенко, О. І. Шишової та ін..
Незважаючи на значний теоретичний і емпіричний матеріал, представлений у педагогічній науці і практиці, сучасні педагоги відчувають певні труднощі у питаннях здійснення роботи як з учнями, так і з їніми батьками щодо попередження і подолання наркоманії, запобігання й усунення проявів девіантної та адиктивної поведінки дітьми-наркоманами та тими, які мають схильність до вживання наркотичних речовин, що й обумовлює актуальність даної роботи.
Об’єкт дослідження – наркотична залежність у дітей і підлітків старшого шкільного віку.
Предмет дослідження – робота класного керівника з учнями, схильними до вживання наркотичних речовин, та їхніми родинами щодо попередження і подолання дитячої та підліткової наркозалежності.
Мета роботи – визначити особливості превентивної та коригуючої роботи з дітьми-наркоманами та схильними до вживання наркотичних речовин щодо попередження і подолання зазначеного виду залежності.
Відповідно до поставленої мети, визначених об’єкта і предмета дослідження передбачається розв’язання наступних завдань:
1) розглянути теоретичні засади здійснення у навчальному закладі профілактично-виховної роботи класним керівником з наркозалежними та схильними до вживання наркотичних речовин учнями старших класів та їхніми родинами, у тому числі ґрунтуючись на виокремленні проблеми підліткової наркоманії;
2) простежити практичні засади діяльності класного керівника щодо попередження і подолання наркотичної залежності у дітей старшого шкільного віку, у тому числі особливості роботи з родинами, що мають дитину-наркомана;
3) експериментально перевірити продуктивність виокремлених напрямів і форм роботи класного керівника з учнями старших класів і їхніми родинами щодо попередження і подолання наркотичної залежності.
У ході роботи нами висунуто гіпотезу, що комплексне використання оптимальних напрямів і форм роботи класного керівника з наркозалежними та схильними до вживання наркотичних речовин старшокласниками та їхніми родинами є дієвим інструментом здійснюваної профілактично-виховної роботи класного керівника у зазначеному напрямі.
У ході роботи використані такі підходи і методи, як: теоретичні (аналіз науково-методичної літератури з проблеми дослідження; узагальнення, порівняння, систематизація, класифікація, синтез теоретичних позицій, методологічних підходів, конкретизація окремих концептуальних положень педагогічної теорії); практичні (розробка дидактичних матеріалів); емпіричні (анкетування, педагогічне спостереження, тестування); статистичні (методи кількісної та якісної обробки дослідження).
Дослідження здійснювалось з використанням таких методик: анкета «Поінформованість підлітків про наркотики», анкета експрес-діагностики раннього узалежнення від наркотиків, анкета «Наркотики і ти», анкета «Учнівська молодь і небезпека поширення психоактивних речовин», анкетування батьків.
Експериментальна база дослідження - Харківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №38 Харківської міської ради Харківської області. Експериментальну вибірку склали учні 10-А класу (20 осіб віком від 15 до 16 років) та їхні батьки (20 осіб).
Теоретична і практична значущість дослідження полягає у визначенні теоретичних концептуальних підходів до організації профілактично-виховної роботи класного керівника з дітьми-наркоманами, учнями, схильними до вживання наркотичних речовин, та їхніми родинами в навчально-виховному процесі за допомогою комплексу форм і методів і практичному представленні їх потенційних можливостей.
Практична спрямованість роботи полягає в тому, що представлені матеріали можуть бути використані в роботі вчителів-практиків, класних керівників, у практиці проведення лекцій, семінарів, педагогічних рад, батьківських зборів тощо.
Структура роботи обумовлена специфікою дослідницької концепції: вона складається зі вступу, двох розділів з підрозділами, висновків, списку використаної літератури (40 джерел) і додатків (1). Загальний обсяг роботи складає 40 сторінок.