Зразок роботи
1.1 Професійна підготовка майбутніх вчителів початкової школи у дослідженнях українських та зарубіжних вчених
В Україні триває процес модернізації освіти, що вимагає підвищення професійної підготовки майбутніх учителів початкової школи. Педагог - це ключовий фактор у процесі формування особистості учнів, а якість його професійної підготовки є надзвичайно важливою складовою успіху цього процесу. Вчителі початкових класів стикаються з новими вимогами, які постійно ускладнюються. Відповідно до Концептуальних засад реформування середньої освіти «Нова українська школа» (2016), вчитель має застосовувати педагогіку партнерства, працювати на засадах особистісно-орієнтованої моделі освіти, враховуючи інтереси кожної дитини, бути вмотивованим та творчо і професійно розвиватися, формувати суспільні цінності та допомагати засвоювати новий зміст освіти (Концептуальні засади реформування середньої освіти «Нова українська школа», 2016, с. 11).
І. Зязюн зазначав, що учитель є ключовою фігурою суспільних перетворень, успіх яких залежить від його соціальної позиції, ціннісних і цільових установок та образу педагога в цілому (Зязюн, 2011, с. 10).
У дослідженні О. Огієнко акцентується увага на полікультурності як провідному принципі функціонування систем вищої освіти США, Канади, Великої Британії і Австралії. Авторка зазначає, що полікультурна освіта є прогресивним процесом реформування освіти, а основною ціллю її є переосмислення існуючих недоліків та запобігання дискримінації у освітній практиці (Огієнко, 2019, с. 261). Безперечно, полікультурна освіта є важливим рушієм для професійної підготовки майбутніх вчителів початкової школи: завдяки ній студенти почуватимуть себе у безпеці під час освітнього процесу і зможуть отримати знання незалежно від приналежності до того чи іншого етносу чи раси.
Важливою розвідкою вважаємо також працю З. Онишківа, який розробив модель системи підготовки майбутніх вчителів початкових класів до роботи у закладах загальної середньої освіти сільської місцевості. Серед головних чинників даної моделі є три блоки: теоретичний блок висвітлює принципи професійної педагогічної спрямованості, врахування варіативності здобуття початкової освіти, навчального співробітництва, організації суб’єкт- суб’єктної взаємодії, підходи (системний, компетентнісний, середовищний) та парадигму, якою є особистісно орієнтована освіта; у формувальному блоці автор подає можливості реорганізації професійної підготовки (поділ на 2 етапи: базовий, із дисциплінами педагогічного циклу; та узагальнювально корекційний-спецкурс «Організація навчально-виховного процесу в початковій школі сільської місцевості»; заключний блок, оцінно-результативний, інтерпретує критерії та показники готовності до викладання (мотиваційний, змістовий та процесуальний), а також представляє рівні готовності (високий, достатній, середній, низький) (Онишків, 2016, с. 21).