Зразок роботи
Вступ
Перед написанням даної контрольної роботи з історії вчень про державу і право, на тему: « Політико - правові ідеї Стародавнього Китаю», перш за все потрібно виявити об’єкт та мету дослідження роботи.
Об'єктом дослідження Стародавній Китай.
В свою чергу, метою дослідження є повне і змістовне викладення питань політико-правових ідей Стародавнього Китаю ( конфуціанства, даосизму).
ІІ тисячоліття до нашої ери – виникнення Китаю. Концепція божественного походження царської влади. Перший легендарний імператор Китаю Хуан – ді вважався богом. Божественна концепція царської влади панувала тривалий час, поки її не почало руйнувати конфуціанство.
Концептуальні погляди і міркування китайських мислителів І тисячоліття до нашої ери щодо держави і права започаткували оригінальні напрями у політико-правових дослідженнях усього людства. Заслугою давньо-китайських мислителів є те, що вони першими в історії правових і політичних учень почали переводити державно-правові доктрини від міфологічного світорозуміння, винятково божественних настанов на раціональний ґрунт, земну основу.
1.Конфуціанство
Найвищого розквіту державно-правова думка у Давньому Китаї набула у другій половині І тисячоліття до нашої ери.
Саме в цей період жив і творив Конфуцій - засновник конфуціанства - філософського вчення, яке у відносинах людини і світу проголошує верховенство добра, захищає непорушність установлених небом суспільних понять. Спираючись на традиційні погляди, він вважав, що влада імператора – влада батька, а відносини пануючих і підпорядкованих – сімейні відносини, де молодші (піддані) залежать від старших (владарів). До останніх Конфуцій відносив аристократію.[3, c.6].
Конфуцій побував на різних посадах у правителів кількох царств, а після цього зайнявся викладацькою діяльністю, він вчив близько трьох тисяч учнів, із 72 дуже прославилися.[4, c.111].
Методологічним стержнем конфуціанства є антропоцентризм - проблеми людини, її розумові та моральні якості. На вершині концептуальної схеми перебував ідеал цзюнь-цзи (государ-син), тобто правитель-мудрець, який втілював лі - правила, норми, ритуал, вчень - культуру; демонструє цзінь - поважність, жан - м'якість і поступливість, шу - турботу про людей, чжун - вірність і відданість, сяо - повагу до старших, чжі - освіченість, де - чесноти, жень - любов до людей, і - сумлінність; завжди дотримувався дао - справедливості, істини, правильного шляху. Головне у дао - турбота про благо підданих, яких необхідно спочатку нагодувати, а відтак навчити, виховати в дусі високої моралі. Дао тут збігається з єгипетською маат та індійською рітою. Небо і дао у Конфуція - найвищі джерела природного права.