Зразок роботи
ВСТУП
Актуальність теми. Синдром дефіциту уваги та гіперактивності (СДУГ) є однією з основних проблем дитячої психіатрії в Європі та світі, успішність вирішення якої багато в чому визначає стан психічного здоров’я дитячо -підліткової популяції. Підвищена увага науковців зумовлена тим, що СДУГ є найчастішою причиною порушення пам’яті та поведінки в цілому.
Проблемою синдрому дефіциту уваги та гіперактивності у дітей займалися такі видатні вчені, як А. Кошелєва, А. Платонова, А. Захаров, В. Ковальов, В. Кондрашенко, В. Кучма, Є. Касатикова, І. Горькова, К. Алексєєва, М. Єгорова, М. Заваденко, О. Григоренко, О. Разумникова, П. Брязгунов, С. Голошейкин, Ю. Успенська, а сучасними напрямками розвиваючих та корекційних робіт займалися А. Сиротюк, М. Семаго, Н. Пилаєва, О. Семенович, Т. Ахутіна, Я. Обухів та ін.
Необхідність вивчення розвитку пам’яті у дітей з СДУГ у дошкільному віці обумовлена тим, що даний синдром – одна з найчастіших причин звернення за психологічною допомогою батьків та педагогів.
Серед українських вчених інтерес до зазначеної проблематики представлено в монографії О. Романчука (2008 р.) та Л. Засєкіної (2011 р.), дисертації О. Тохтамиша (2010 р.), О. Соловей (2010 р.) та навчально-методичного видання І. Сухіної (2018 р.).
Проблема розвитку пам’яті у дітей дошкільного віку з синдромом дефіциту уваги і гіперактивності є на даний час недостатньо розробленою, що і зумовило вибір теми бакалаврської роботи у такій редакції «Особливості розвитку пам’яті у дітей дошкільного віку з синдромом дефіциту уваги і гіперактивності».
Об'єкт дослідження: пам’ять дітей із синдромом дефіциту уваги і гіперактивності.
Предмет дослідження: особливості розвитку механічної слухової, зорової, мовно-логічної та образної пам’яті у дітей дошкільного віку з синдромом дефіциту уваги і гіперактивності.
Мета дослідження: теоретично обґрунтувати, емпірично дослідити особливості розвитку пам’ять у дітей дошкільного віку з синдромом дефіциту уваги і гіперактивності та розробити методичні рекомендації батькам щодо створення сприятливих умов для розвитку пам’яті у дітей.
Відповідно до мети визначено такі завдання.
1. Проаналізувати наукову літературу з проблеми дослідження та визначити поняття «синдром дефіциту уваги з гіперактивності» та його характерні ознаки.
2. Виявити особливості розвитку механічної слухової, зорової, мовно-логічної та образної пам’яті у дітей дошкільного віку з синдромом дефіциту уваги і гіперактивності.
3. Провести корекційно-розвиткову роботу, щодо розвитку пам’яті у дітей дошкільного віку з синдромом дефіциту уваги та гіперактивності засобами дидактичних ігор.
4. Скласти методичні рекомендації батькам щодо створення сприятливих умов для розвитку пам’яті у дітей.
Для розв’язання визначених завдань та досягнення мети були використані наступні методи:
- теоретичні: аналіз психолого-педагогічної літератури, систематизація, узагальнення, порівняння;
- емпіричні: діагностичні (методики: О. Лурія «10 слів», Д. Векслера, «Впізнай фігури»), констатувальний експеримент, математична обробка даних.
Методологічне підґрунтя дослідження:
- фундаментальні теоретичні положення про системну організацію вищих психічних функцій (П. Анохін, Л. Виготський, О. Лурія);
- вчення про успішність процесів запам’ятовування від їх місця в структурі діяльності (П. Зінченко, А. Смірнов);
- вчення про індивідуальні відмінності запам’ятовування дітей з особливими освітніми потребами (С. Рубінштейн, І. Проданова).
Експериментальне дослідження проводилося на базі
Теоретичне значення роботи полягає в узагальненні наукового матеріалу щодо особливостей розвитку пам’яті у дітей дошкільного віку із синдромом дефіциту уваги та гіперактивності.
Практична значущість роботи полягає у розробці рекомендацій батькам щодо створення сприятливих умов для розвитку пам’яті у дітей дошкільного віку із синдромом дефіциту уваги та гіперактивності. Експериментальний матеріал може бути використаний вихователями, асистентами вихователів, психологами у практиці роботи закладів дошкільної освіти в організації індивідуальної та групової роботи з дітьми із синдромом дефіциту уваги та гіперактивності.
Дипломна робота складається зі вступу, трьох розділів, висновків, списку використаних джерел та додатків. Основний текст роботи викладено на 36 сторінок. Загальний обсяг роботи – 49 сторінок.