Зразок роботи
ВСТУП
Актуальність теми. Державна національна програма “Освіта (Україна ХХІ століття)” одним з основних завдань ставить гуманітаризацію та гуманізацію освіти з метою всебічного гармонійного розвитку особистості, розкриття нею всіх можливостей і здібностей, які дозволять повністю реалізувати себе. Ці завдання узгоджуються з основними положеннями Концепції гуманістичної психології, згідно з якою функція освіти - гуманна мета самореалізації особистості. А. Маслоу, один із засновників гуманістичної психології, стверджував, що якщо ми хочемо “пробудження і реалізації життєвих цінностей (що є лише ще одним аспектом самоактуалізації), то ми повинні прагнути до "пробудження і реалізації життєвих цінностей" (що є лише ще одним аспектом самоактуалізації). є) розглядалися б як основна мета освіти, привели б до величезного розквіту цивілізації нового типу. Люди стали б сильнішими, здоровішими і більшою мірою взяли б своє життя в свої руки. Завдяки підвищенню особистої відповідальності за своє життя та раціональному накопиченню цінностей, що визначають вибір, люди почали б активно трансформувати суспільство, в якому вони живуть. Рух за психічне здоров'я"я одночасно рух За духовність і соціальну гармонію".
Наше сьогодення характеризується труднощами і кризами у всіх сферах життя, які в кінцевому підсумку призводять до криз і проблем кожної людини і формують соціальне замовлення професії психолога, що відображає усвідомлення цінності індивідуальності людини в суспільстві і ставлення до неї як до соціальної та психологічної реальності. У своїй практичній роботі психолог роз'яснює цей порядок і створює передумови для усвідомлення соціального статусу своєї професії.
У порівнянні з іншими професіями робота психолога-практика є специфічною як своїм предметом – індивідуальністю людини – так і тим, що він і сам завжди виступає у власній професійній діяльності як індивідуальність.
Об”єкт дослідження: особистісно-професійне зростання майбутнього психолога.
Предмет дослідження: особливості процесу самоактуалізації особистості майбутнього психолога в умовах навчання у вищому навчальному закладі.
Мета дослідження полягає у теоретичному обгрунтуванні специфіки процесу самоактуалізації особистості майбутнього психолога, виявленні особливостей його протікання, факторів впливу та умов активізації у ході професійної підготовки.
Відповідно до мети були поставлені такі завдання дослідження:
- обгрунтувати теоретичні підходи, розкрити сутність та специфіку процесу самоактуалізації особистості психолога-практика;
- визначити критерії прояву, рівні та динаміку самоактуалізації особистості майбутнього психолога у процесі його професійної підготовки;
- виявити зовнішні та внутрішні фактори впливу на процес самоактуалізації особистості майбутнього психолога-практика;
- визначити та апробувати умови стимулювання особистісного зростання майбутніх психологів у навчально-виховному процесі.
Для розв”язання поставлених завдань використовувався комплекс методів дослідження: аналіз психолого-педагогічної наукової літератури, класифікація, систематизація та узагальнення отриманої інформації; спостереження, бесіди, анкетування, стандартизовані опитувальники, психодіагностичні методики вивчення особистості, психолого-педагогічний експеримент (констатуючий та формуючий), активне соціально-психологічне навчання, статистичні методи обробки отриманих даних.
Наукова новизна дослідження полягає у розкритті змісту поняття “самоактуалізація особистості психолога” та виявленні особливостей усвідомлення його студентами; визначенні критеріїв і рівнів прояву самоактуалізації майбутнього психолога (високий, середній, низький) та її динаміки у процесі професійної підготовки; дослідженні кроскультурних особливостей самоактуалізації особистості майбутніх психологів на прикладі студентів України і Чехії; визначенні зовнішніх (соціокультурні умови, методи та форми навчання) та внутрішніх (особистісна зрілість, самоставлення, життєві цілі) факторів впливу на протікання процесу самоактуалізації особистості майбутнього психолога; обгрунтуванні розвитку здатності до самоуправління як механізму стимулювання особистісного зростання студента-психолога.
Практичне значення дослідження полягає в тому, що розроблена і апробована система роботи, спрямована на підвищення здатності до самоуправління розвитком професійно-значущих проявів особистості як механізму стимулювання процесу самоактуалізації майбутнього психолога, може бути використана у навчально-виховному процесі вищих навчальних закладів при підготовці майбутніх фахівців-психологів.
Структура роботи. Дипломна робота складається із вступу, трьох розділів, висновків, списку джерел використаної літератури та додатків. Зміст дипломної роботи викладений на 64 сторінках комп”ютерного набору і містить 2 таблиці.