Зразок роботи
РОЗДІЛ І. ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ ВИВЧЕННЯ МОТИВАЦІЇ НА ДОСЯГНЕННЯ УСПІХУ, ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ ТА САМООЦІНКИ
1.1. Проблема мотивації на досягнення успіху у психології
Проблема мотивації особистості, яка лежить в основі її активності, спрямованості поведінки та діяльності є одним з центральних питань психологічної науки. Теоретичні та практичні дослідження, спрямовані на рішення цієї проблеми повинні надати пояснення, чому людина діє так чи інакше, тобто визначити її мотиваційні сили.
В сучасній психології мотивація розглядається як сукупність усіх мотивів поведінки та діяльності особистості. Мотивація при цьому є рушійною і центральною силою, що порушує психічну рівновагу індивіда. Саме таке порушення гомеостазу веде до зростання, розвитку, самоактуалізації особистості, тобто до «бажання людини бути тим, ким вона може бути» [2].
Першими у розробці проблеми мотивації досягнення як складової мотиваційної сфери особистості стали Дж. Аткінсон, Б. Вайнер, Д. МакКлелланд, Г.Мюррей, Г. Гекгаузен [34; 29; 30; 1; 3].
Вперше мотив досягнень як стійку особистісну рису виділив Г. Мюррей, який вважав, що в її основі лежить прагнення виконувати щось складне, керувати у відношенні об’єктів, людей чи ідей; робити це якомога швидше та самостійніше; долати перешкоди й досягати високих показників, реалізовувати таланти та цим підвищувати самоповагу [1].
МД за Г. Мюрреєм являє собою прагненням людини до успіхів в різних видах діяльності та уникнення невдачі. МД проявляється в здатності до конкуренції, в прагненні до досконалості, в бажанні напруженої роботи. В її основі лежать емоційні переживання, пов'язані з соціальним прийняттям тих успіхів, які людина досягає [7].
Д. МакКлелланд і Г. Гекгаузен досліджуючи глибше мотив досягнення успіху, виявили дві незалежні тенденції: мотив досягнення успіху, який демонструє бажання людини досягти найвищого рівня своїх можливостей і мотив уникнення невдачі. Дж. Аткінсон і Д. МакКлелланд, досліджуючи мотивацію досягнень, виявили те, що люди, які мотивуються успіхом, а не уникненням невдач, краще справляються з завданнями, краще про них пам'ятають, а також схильні брати нові завдання.