Зразок роботи
ВСТУП
Актуальність дослідження. Останнім часом у суспільстві все гостріше постає питання про виховання творчої особистості. У зв'язку з цим виникає необхідність у вивченні розвитку творчих процесів людини і пошуку шляхів їх оптимізації. Психологи довели, що уява широко включена у творчу діяльність людини на різних етапах її життя. Уява є необхідною складовою художньої, конструктивної, музичної, взагалі будь-якої творчої діяльності. Особливо значущим стає виявлення специфіки творчої уяви, закономірностей її становлення і розвитку у дітей дошкільного віку.
Результати зарубіжних і вітчизняних психологічних досліджень показують, що уява, як адекватно-образне мислення, позитивно впливає на психіку дитини, його інтелектуальну діяльність, загальний розвиток і характер.
Так, наприклад, психолог О.М. Дьяченко пише: «Уява - це нібито чуйний музичний інструмент, оволодіння яким відкриває можливості самовираження, вимагає від дитини виконання власних задумів і бажань».
Л.С.Виготський пише: «Найсуттєвіша відмінність уяви від інших форм психічної діяльності людини полягає в наступному: уява не повторює в тих же поєднаннях і в тих же формах окремі враження, які накопичені раніше, а будує якісь нові ряди з раніше накопичених вражень».
Дослідженням уяви людини займалися багато психологів, серед них: О.В. Боровик, Л.М. Веккер, Д.С.Брунер, А.В. Брушлінський, О. В. Запорожец, А. І. Кирилова, А.В. Петровський, Т. Рібо, Г.С.Родіонова, О. Святкова, А. Страунінг, Л.Ю. Субботіна, І.П. Фарман та ін.
Зважаючи на вищесказане, можна зробити висновок, що вивчення уяви у дітей старшого дошкільного віку та її діагностування є актуальним, чим і обумовлений вибір теми курсової роботи «Психологічні особливості розвитку уяви дітей дошкільного віку».
Метою дослідження є теоретичне обґрунтування та експериментальна перевірка психологічних особливостей розвитку уяви дітей дошкільного віку.
Для досягнення поставленої мети було поставлено низку завдань дослідження:
Розглянути теоретичні засади дослідження уяви дітей дошкільного віку: розкрити поняття «уява», її функції і види, показати вікову динаміку розвитку уяви дітей дошкільного віку;
Провести емпіричне дослідження та проаналізувати особливості розвитку уяви дітей дошкільного віку;
Підібрати систему ігор, завдань та вправ для розвитку уяви дітей дошкільного віку та провести формувальний експеримент і оцінити його ефективність;
Розробити психолого-педагогічні рекомендації батькам щодо розвитку уяви дітей дошкільного віку.
Об’єктом дослідження є уява дітей як вищий пізнавальний процес.
Предмет дослідження: психологічні особливості розвитку уяви дітей дошкільного віку.
Для досягнення мети і вирішення завдань курсової роботи були використані такі методи дослідження: теоретичний аналіз літературних джерел, синтез і узагальнення відомих результатів дослідження; емпіричні методи дослідження уяви (методика «придумай розповідь» Р.С.Нємова, методика «Намалюй що-небудь» Т.Д. Марцинківського, методика «Придумай гру» Т.Д. Марцинківського); контрольний і формувальний експеримент.
Курсова робота складається зі вступу, двох розділів із підрозділами, загального висновку, списку використаних джерел.