Зразок роботи
ВСТУП
Актуальність теми дослідження. Асертивність являє собою один з ключових елементів психологічного благополуччя особистості. Володіння асертивними навичками сприяє ефективній комунікації, збереженню та побудові гармонійних відносин із оточенням, а також дозволяє захищати власні інтереси без шкоди для інших. Асертивність у спілкуванні, насамперед, проявляється через самоповагу та повагу до співрозмовників. Однак, асертивний стиль взаємодії не є притаманний всім. Деякі особи часто відчувають себе безвладними та використаними, в той час як інші можуть проявляти агресію за найменшої нагоди. Тому існує вірогідність, що причина різного рівня асертивності може полягати в індивідуальних особливостях індивідів виражати агресію.
У наукових роботах агресивність часто протиставляється асертивності, але деякі аспекти агресивної поведінки можуть бути корисними для визначення особистісних меж і захисту власних прав. Отже, у даній дипломній роботі буде досліджено особливості розвитку асертивності, включаючи її зв'язок з агресією, а також разом з властивістю особистості брати відповідальність за свої вчинки на себе, не перекладаючи на інших.
Основною метою даної кваліфікаційної роботи є виявити, визначити та дослідити особливості розвитку асертивності у осіб з різним рівнем агресії та направленістю локусу контролю.
Завдання представленої роботи, відповідно до визначеної мети:
1. Зробити теоретичний аналіз понять асертивність та агресія. Побудувати теоретичну модель взаємозв'язку асертивності із агресивністю.
2. Розробити план дослідження та підібрати діагностичний інструментарій для визначення рівня асертивності, рівня та особливостей агресії та направленості локусу контролю особистості.
3. Встановити чи існує зв'язок між рівнем асертивності та рівнем агресивності у досліджуваних.
4. Розробити практичні рекомендації щодо покращення навичок асертивності та зменшення рівня агресивності у досліджуваних.
Об’єкт дослідження: асертивність особистості
Предмет дослідження: особливості розвитку асертивності у осіб з різними рівнями агресивності.
В процесі дослідження, була висунута така гіпотеза, що високий рівень агресивності негативно корелює з розвитком асертивності.
Методи дослідження. В даній роботі для вирішення поставлених задач були використані такі методи:
A. теоретичні методи: аналіз, порівняння, класифікація, систематизація, узагальнення;
B. емпіричні методи дослідження: Опитувальник впевненості в собі Райдаса; Методика діагностики показників і форм агресії (А. Басса, А.Дарки, в адаптації О. К. Осницького); Методика «Діагностики рівня суб’єктивного контролю» Дж. Роттера.
C. методи статистичної обробки кількісних даних: кореляційний аналіз, коефіцієнт кореляції Пірсона.
База дослідження. Вибірку підібрано серед студентів Інституту післядипломної освіти імені Т.Г. Шевченка. На етапі емпіричного дослідження було залучено: 41 особа, з них 9 чоловіків і 32 жінки.
Наукова новизна одержаних результатів дослідження полягає у комплексному дослідженні взаємозв'язку між рівнем асертивності, агресивності та локусом контролю особистості, що дозволило поглибити розуміння факторів, які впливають на розвиток асертивної поведінки. Визначивши ступінь впливу агресії на асертивність, дослідження надало розуміння, що лежить в основі впевненої поведінки, та які заходи необхідно здійснити для її покращення. Також це дослідження сприяло розумінню того, як діяти в складних ситуаціях, використовуючи конструктивну агресію, але не переходячи меж інших.
Теоретичне значення дослідження полягає у систематизації та поглибленні теоретичних знань про феномени асертивності, агресії та локусу контролю, їх взаємозв'язок та вплив на міжособистісну взаємодію; збагаченні знань про психологічні чинники, що сприяють або перешкоджають розвитку асертивної поведінки.
Практичне значення дослідження полягає у впровадженні методичних рекомендацій щодо того, як розвивати та підтримувати рівень асертивності на належному рівні, справлятися з своїми агресивними проявами та нести відповідальність за себе. А також, надає можливості використання отриманих результатів для розробки ефективних тренінгових програм з розвитку асертивності, навичок конструктивної комунікації та саморегуляції.