Зразок роботи
ВСТУП
Актуальність дослідження. Соціально-економічні і політичні процеси, що відбуваються в Україні, зумовили зміни в моральній атмосфері суспільства. Утвердження демократичних норм суспільного життя висуває нові вимоги до духовного розвитку дитини, її підготовки до життя.
Моральне виховання — одне з найважливіших завдань, які ставить перед психологічною і педагогічною наукою суспільна практика. Поряд з громадськістю, активним творчим відношенням до дійсності необхідною моральною якістю людини нового суспільства являється дієве гуманне відношення до людей, яке складає основу справжнього колективізму.
У структурі морального розвитку особистості важливе значення відіграє емпатія.
Теоретичні основи формування емпатії засновані на ідеях М.Й. Боришевського, Л. П. Виговської, Д.Б. Ельконіна, О.В Запорожця, Г.С.Костюка, С.Д.Максименко, Л.Б.Мерфі, Ф. Олпорта, В.А. Сухомлинського, І.М. Юсупова.
Онтогенетичний аспект розвитку емпатії у дітей в роботах відомих вітчизняних психологів та педагогів Б.Г Ананьєва, Г.М. Андреєвої, Т.В. Василишиної, Т.П. Гаврилової, Я.А. Коменського та інших. У багатьох роботах показано, що молодший дошкільний вік, ще не є сенситивним для емоційного розвитку особистості дитини, але є дуже важливим етапом у соціальному розвитку дитини, у розвитку психічних процесів, моральному розвитку.
О.Запорожець та Я. Неверович у своїх дослідженнях показали, що при переході від раннього до дошкільного віку, з виникненням найпростіших видів продуктивної діяльності відбуваються зміни емоційних процесів, які здійснюють регуляцію такої діяльності. Так, виникають зміни змісту афектів (емоцій), які виявляються в першу чергу у виникненні особливих форм співпереживання, співчуття до інших людей, задля яких здійснюються дії.
Вивчення проблеми формування емпатії дає можливість проникнути в її психологічну природу, глибше зрозуміти її функцію в поведінці, її роль в моральному розвитку дитини, а як наслідок, в формуванні її особистості. Знання особливостей розвитку емоційної сфери дітей, механізмів становлення моральних мотивів буде сприяти науково обґрунтованому процесу виховання молодого покоління. Саме це й зумовило вибір теми нашого дослідження «Психологічні особливості прояву емпатії молодшими дошкільниками в між особистій взаємодії».
Об'єкт дослідження ― особливості прояву емпатії молодшими дошкільниками.
Предмет дослідження ― емпатія в міжособистій взаємодії.
Мета дослідження полягає в теоретичному розгляді явища емпатії, розробки підходу до проблеми розвитку емпатії у дітей молодшого дошкільного віку.
Гіпотеза дослідження. Якщо у систему роботи дитячого навчального закладу постійно запроваджувати різні форми роботи з дітьми для розвитку у них співчуття і співпереживання, вміння спілкуватися, то ефективність процесу розвитку емпатії у молодших дошкільників значно підвищиться.
Завдання дослідження:
1.Проаналізувати основні підходи у дослідженнях емпаії у вітчизняній і зарубіжній науці.
2.Виявити стан прояву емпатії молодшими дошкільниками в між особистій взаємодії.
3.Розробити та випробувати методику формування емпатії у молодших дошкільників та експериментально перевірити її ефективність.
Для розв’язання поставлених завдань були використані наступні методи дослідження: бесіди, анкетування, заняття, індивідуальна робота,читання художньої літератури, спостереження.
База дослідження: ДНЗ №9, групи «Сонечко», 4-го року життя.
Структура і об’єм роботи: курсова робота складається із вступу, двох розділів, висновків, додатків, списку використаних джерел. Загальний обсяг роботи складає 50 сторінок, з яких 43 основного тексту. Робота містить 3 таблиці. Список використаних джерел вміщує 52 найменувань.