Зразок роботи
ВСТУП
Питання особистого страху є однією з найактуальніших проблем сучасної психології. Особливе місце серед негативних особистих переживань займає страх. Причин для страху багато. Ці причини включають: психологічні особливості, емоційну вразливість і чутливість, низьку самооцінку, індивідуальні когнітивні процеси, природні (незалежність, невігластво, дистрес), штучні стимули. Зокрема, страх значно впливає на самооцінку підлітка. Він уникає ситуацій, коли йому доводиться доводити себе через страх невдачі, а коли він стикається з невдачею, тривога накопичується і стає постійною перешкодою. Для таких дітей навчання в школі приносить не радість, а радше біль. У сучасному світі діти піддаються впливу різноманітних зовнішніх стресових факторів, які в свою чергу призводять до появи тривожних і страхових станів. Аналізуючи проблему страху, слід зазначити, що сьогодні зросла кількість підлітків з різноманітними страхами.
Страх - це емоція, яка може виникнути в будь-якому віці. Значна частина страху лежить у сфері навчальної діяльності. З радістю та нетерпінням діти здорові та розумові чекають школи. Вони швидко звикають і не реагують невротично на зміни в житті. У той же час є діти, які страждають справжніми фобіями навчання.
Протягом багатьох років дослідження, проведені різними психологами та дослідниками, показали, що породження та переживання страху є результатом впливу зовнішнього середовища на людину.
Всебічний розвиток і зростання особистості є однією з головних умов побудови нового гуманістичного і демократичного суспільства. Останні кардинальні зміни соціокультурної ситуації в Україні створили нові умови, які можуть виховати кожну дитину людиною з широким світоглядом, відкритою до позитивного досвіду. Навчальний рік – важливий період у житті людини, під час якого формується особистість, відбувається психологічний розвиток, часто супроводжується наявністю страху. Відповідно до теорії психології діяльності освітня діяльність спрямована насамперед на розвиток у дітей молодшого шкільного віку пізнавальних потреб як основи для набуття нових знань і позитивного життєвого досвіду. Страхи, що гальмують когнітивні потреби дитини, можуть бути серйозною перешкодою для гармонійного розвитку, заважати повноцінній соціалізації, стати передумовою невротизації дитини.
Питання психопедагогічного дослідження феномену страху є актуальним насамперед тому, що педагоги та психологи мають змогу позитивно впливати на тривалість адаптаційного періоду учня, оптимізуючи його емоційний стан та розвиток пізнавальних процесів і обсяг страху шляхом зменшення тривоги. Дослідження з цього питання не містять повного уявлення про причини виникнення страхів у цей період і методи їх подолання.
Актуальною для даної теми є необхідність виявлення основних психологічних факторів і особливостей подолання учнями підліткового віку шкільного страху.
Психічне здоров'я підлітків залежить від впливу зовнішніх факторів, таких як соціальна економіка, середовище, культура та психологія. Питання вивчення страху дуже загальне і актуальне. Над цим працюють дослідники: Ч. Дарвін, М. Варіа, У. Гемс, О. Захаров, Р. Овчарова, З. Фрейд, І. Павлов, К. Лоренц, Л. Таран, Х. Еберлейн.
Метою курсової роботи є дослідити психологічні чинники виникнення та подолання шкільних страхів у дітей молодшого підліткового віку.
Предметом дослідження феномен виникнення страху в дітей підліткового віку.
Об’єктом дослідження є аналіз прояву страху та шляхи його подолання в дітей підліткового віку.
Завдання курсової роботи:
дослідити сутність поняття страху як психологічного феномену;
проаналізувати особливості підліткового періоду;
дослідити особливості прояву страху у підлітковому віці ;
охарактеризувати методики дослідження прояву страху в підлітковому віці;
провести аналіз результатів проведеного дослідження прояву страхів у підлітків;
запропонувати корекційну програма для подолання страху в підлітковому віці
Методи дослідження. В роботі використано комплекс методів і методик: Захарова О.І., методика виявлення страхів у дітей Панфілова І.М., Захарова О.І. «Намалюй свої страхи», опитувальник визначення рівня тривожності дітей Лаврентьєвої Г.П., Титаренко Т.М., за методикою Г. Айзенка А також методами спостереження, діалогу та інтерв'ю для проведення тестів самооцінки психічного стану.
Теоретичне значення даної роботи полягає в поглибленні розуміння соціально-психологічної природи підліткового страху та факторів і механізмів його прояву.
Практичне значення роботи: Впровадження результатів дослідження підліткових страхів у роботу практичних психологів, соціальних педагогів.
Структура курсової роботи. Курсова робота складається зі вступу, двох розділів, висновків та списку використаних джерел, що налічують 25 пунктів. Обсяг основної частини курсової роботи становить 33 сторінки.