Зразок роботи
ВСТУП
Актуальність дослідження. Складні соціокультурні трансформації, звернення нашої держави до ідеї відкритого суспільства, наукової й соціальної інтеграції визначають перехід від тоталітарних до демократичних відносин. Це вимагає формування об’єктивно мислячої людини, відхід від суто егоцентричної до гуманістичної спрямованості усіх суб’єктів цього процесу, ключове місце в якому має посідати школа. Якраз остання потребує нових психолого-педагогічних парадигм, творчих навчальних програм, поєднання індивідуальних та групових форм занять, впровадження методів проблемного вивчення матеріалу, що сприяють розвитку в учнів компонентів мисленнєвої діяльності, психопрофілактиці та психокорекції виникнення і поширення егоцентризму на різні сфери розвитку особистості.
Вирішення цих завдань стає найбільш актуальним у період дорослішання. Саме підліток характеризується емоційною нестійкістю, пов’язаною з перебудовою гормональної системи, різкими змінами в поведінці, зумовленими бурхливим, нерівномірним розвитком організму, чутливістю до змін, що відбуваються в соціумі, гострим переживанням екзистенціальних кризових станів, зумовлених онтогенетичними змінами, формуванням когнітивної, емоційно-вольової, особистісної сфер. Тому одна з поширених вікових форм психологічного захисту в підлітковому віці – підвищена схильність до егоцентризму і відхід від близьких, довірливих стосунків зі своїми ровесниками, дорослими, центрування на собі. Тобто в цьому віці егоцентризм стає однією з провідних детермінант пізнавальної сфери та окремих пізнавальних процесів, насамперед, мислення.
Теоретико-методологічну основу дослідження привертає увагу дослідників різних галузей знань вже тривалий час, але лише в останні роки стає предметом вивчення перш за все як психологічне явище. Сутність та специфіку егоцентричного мовлення визначили Л.Виготський, А.Лурія та ін. Психологічна природа егоцентризму досліджувались М.Вертгеймером, Л.Обуховою, Т.Пашуковою, Ж.Піаже, К.Платоновим, О.Полівановою, й ін.. Проте незважаючи на великий інтерес дослідників до проблеми егоцентризму, не достатньою мірою вивчено психологічні особливості прояву егоцентризму в підлітковому віці та його вплив на особистість підлітка.