СтудентАспірант
0 800 330 485
Гаряча лінія
Графік роботи
Пн - Пт 09:00 - 19:00
Субота вихідний
Неділя
Пишіть в чат:
Для отримання інформації щодо існуючого замовлення - прохання використовувати наш внутрішній чат.

Щоб скористатися внутрішнім чатом:

  1. Авторизуйтеся у кабінеті клієнта
  2. Відкрийте Ваше замовлення
  3. Можете писати та надсилати файли Вашому менеджеру

Психологічні особливості осіб із аутизмом (ID:1270906)

Тип роботи: магістерська
Дисципліна:Психологія
Сторінок: 136
Рік виконання: 2023
Вартість: 4200
Купити цю роботу
Зміст
ЗМІСТ ВСТУП 4 РОЗДІЛ 1 9 АНАЛІЗ НАУКОВИХ ПІДХОДІВ ЩОДО ДОСЛІДЖЕННЯ ПСИХОЛОГІЧНИХ ОСОБЛИВОСТЕЙ ОСІБ ІЗ АУТИЗМОМ У НАУКОВІЙ ЛІТЕРАТУРІ 9 Висновки до 1 розділу 33 РОЗДІЛ 2 34 ОРГАНІЗАЦІЯ ДОСЛІДЖЕННЯ, ОБГРУНТУВАННЯ ПСИХОДІАГНОСТИЧНОГО ІНСТРУМЕНТАРІЮ ТА ХАРАКТЕРИСТИКА КОНТИНГЕНТУ 34 Висновки до 2 розділу 43 РОЗДІЛ 3 44 АНАЛІЗ РЕЗУЛЬТАТІВ ЕМПІРИЧНОГО ДОСЛІДЖЕННЯ ПСИХОЛОГІЧНИХ ОСОБЛИВОСТЕЙ ОСІБ ІЗ АУТИЗМОМ 44 3.1.Прояви психологічних особливостей осіб із аутизмом 44 3.2.Практичні рекомендації щодо психокорекційної роботи з аутистами 54 Висновки до 3 розділу 57 ВИСНОВКИ 59 СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 62 ДОДАТКИ 66
Не підійшла ця робота?
Ви можете замовити написання нової роботи "під ключ" із гарантією
Замовити нову
Зразок роботи
ВСТУП Актуальність кваліфікаційної роботи полягає в тому, що кількість дітей з аутизмом зростає з кожним роком. За даними МОЗ, щорічно, кількість дітей з аутизмом зростає на 30%. Статистичні дані ВООЗ (Всесвітньої організації охорони здоров’я) свідчать про те, що із 160 новонароджених, одна дитина з аутизмом. За показниками центру з контролю та профілактики захворювань в США (Centers for Disease Control and Prevention) у 2012 році кожній 88-й дитині діагностували аутизм. У 2018 році кожна 59-та дитина характеризувалася аутистичними розладами. Статистика не перестає зростати, про це свідчать показники 2020 року: 1 дитина із 54 новонароджених. Дослідження показують, що частіше аутизм діагностують у хлопчиків, адже кожен із 34-х відрізняється відповідними атиповими відмінностями. В той час, коли у кожної 144-ї дівчинки спостерігають аутистичні прояви. За різного трактування вченими вищезазначеного терміну в основні частині досліджень аутизм розглядається не як захворювання з певною етіологією (причини та умови виникнення тієї чи іншої хвороби), а як синдром, що поєднує атипові поведінкові характеристики. Аутизм – це розлад, що має різні форми прояву, де проблематичність вивчення викликана взаємопов’язаним характером когнітивного, мовленнєвого, соціального і емоційного розвитку дитини. Порушення будьякої із цих функцій наносять проблеми і на всі інші функціонуючі сфери дитячої психіки. Відхід від реальності у світ власних переживань, крайня форма самоізоляції, обмеженість у вираженні емоцій, неадекватне реагування і дефіцит соціальної взаємодії – все це відмінні риси аутизму, загадкового комплексу психічних і поведінкових розладів, що становлять зростаючу світову проблему. Незважаючи на майже півстолітню історію досліджень, серед учених і далі точаться дискусії стосовно того, які причини аутизму є основними. Оскільки він є рідкісним розладом, що має різноманітні форми прояву, тому доволі важко піддається вивченню. Обумовлено це найперше взаємозв’язаним характером соціального, когнітивного, мовленнєвого і емоційного розвитку в перші роки життя дитини. Порушення будь-якої з цих функцій позначаються на інших аспектах функціонування психіки дитини. Зокрема, проблеми у сфері соціального розвитку призводять до відставання в мовленнєвому розвитку, і навпаки [2, с. 4-5]. Сучасні уявлення про причини й механізми розвитку аутичного порушення базуються на численних даних, які свідчать про наявність вираженої патології на різноманітних рівнях організму, від психічного та нейрофізіологічного до нейрохімічного й анатомічного, а також – на результатах генетичних досліджень. Варто зазначити, що донині не існує єдиної концепції щодо чинників виникнення аутизму. Відомо, що в етіології та патогенезі цього розладу важливу роль відіграють генетичні й біологічні фактори (різні патології вагітності, родові травми, асфіксія під час пологів, чинники, що впливають після народження) [23, с.56]. При цьому необхідно зазначити, що на сьогодні багато питань щодо психологічної допомоги у комплексному процесі психолого-педагогічної роботи серед означеної категорії дітей залишаються не розкритими. Діти з розладами аутичного спектра є тією категорією, для якої, на жаль, у нашій країні не створені умови розвитку та навчання. Складність та різноманітність прояву цього феномену загалом та безпосередньо порушень у кожної конкретної дитини зумовлює необхідність виваженого, суворо індивідуального підходу в організації психодіагностичної роботи. Ранній початок корекційної роботи у комплексі з іншими необхідними заходами медикаментозного, логопедичного та реабілітаційного спрямувань виступає важливою передумовою та запорукою розвитку комунікативної функції таких дітей та можливості прийнятного функціонування у суспільстві. Власне тому, проблема психокорекційної роботи серед дітей із порушенням аутичного спектру є неаби-як актуальною та дуже далекою від свого остаточного вирішення. Актуальність теми та важливість психодіагностичної та психокорекційної роботи з дітьми з РАС обумовили вибір теми дослідження: «Психологічні особливості осіб із аутизмом». Об’єкт дослідження: аутизм як психологічна проблема. Предмет дослідження: психологічні особливості осіб із аутизмом. Мета дослідження: на підставі теоретичного аналізу та емпіричного дослідження з’ясувати особливості проявів осіб із аутизмом та розробити практичні психокорекційні рекомендації. Для досягнення поставленої мети були поставлені наступні завдання: 1.Здійснити аналіз наукових підходів щодо дослідження психологічних особливостей осіб із аутизмом у науковій літературі. 2.Описати організацію дослідження, обгрунтувати психодіагностичний інструментарій та охарактеризувати контингент обстежуваних. 3. З’ясувати прояви психологічних особливостей осіб із аутизмом. 4. Розробити практичні рекомендації щодо психокорекційної роботи з аутистами. Для розв’язання поставлених завдань використовувались такі методи дослідження: теоретичні: аналіз психологічних джерел, програм, навчально-методичних посібників, з метою визначення сутності психологічних особливостей осіб із аутизмом; емпіричні: пряме й опосередковане спостереження за дітьми із аутизмом з метою вивчення їх особливостей розвитку; психодіагностичний експеримент з метою перевірки доцільності розробленої експериментальної методики у психокорекційній роботі з дітьми з аутизмом; діагностичні методи: бесіда, з метою вивчення стану функціонування предмета дослідження; спостереження, вивчення продуктів діяльності для виявлення ефективності розробленої методики із впровадженням підібраних методик у корекційну роботу з особами із аутизмом ; статистичні: методи логіко-математичної обробки експериментальних даних. Рівень вивчення проблеми. Уперше про аутизм заговорили у двох протилежних частинах світу – Сполучених Штатах Америки та Австрії – Лео Каннер та Ганс Аспергер. Саме Л. Каннер влучно описав класичну тріаду симптомів аутизму, яка й досі залишається незмінним стандартом у діагностичних класифікаціях розладів спектра аутизму. Також цей дефект вивчали чимало інших науковців, розглядаючи його з різних позицій. Найвідомішими з-посеред них були: С. С. Мнухін, О. С. Нікольська, Е.Орніц, К. Джіллберг, Е. Р. Баенська, М. М. Ліблінг, І. А. Костін, М. Ю. Веденіна, А. В. та О. С. Аршатські, О. Романчук та інші [34, с.74]. Різні аспекти проблеми аутизму досліджували багато українських науковців, зокрема: Я. Багрій, Н. Базима, І. Марценківський, К.Островська, Т. Скрипник, В. Тарасун, Г. Хворова, А. Чуприков, Д.Шульженко та ін.). Дослідженням розвитку дітей з розладами аутичного спектру (РАС) займалися Н. Базима, А. Колупаєва, Л. Савчук, К. Лебединська, Л.Рибченко, Т. Скрипник, Е. Шоплер та інші вчені. Методи емоційної регуляції розроблені такими фахівцями з аутизму як О. Нікольська, О.Баєнська, М. Ліблінг, О. Лютова, Г. Моніна та ін. Переваги цих методів у тому, що завдяки їхньому впливу дитина опановує навички довільної організації поведінки. Елементи наукової новизни та практичне значення одержаних результатів. У роботі на сучасному рівні визначено сутність поняття «аутизм»; обґрунтовано і розроблено критерії, показники та рівні психодіагностичної методики визначення психологічних особливостей в осіб із аутизмом. Практичне значення: результати дослідження можуть бути використані у психологічній практиці, закладах освіти, під час проходження студентами психологічної практики та науково-дослідницької роботи. Експериментальна база дослідження:……………………………. Апробація результатів дослідження: результати роботи не апробовувалися. Структура роботи: робота складається зі вступу, трьох розділів основного тексту, висновків до розділів, загальних висновків, списку використаних джерел, додатків. Загальний обсяг роботи –136 акушів.   РОЗДІЛ 1 АНАЛІЗ НАУКОВИХ ПІДХОДІВ ЩОДО ДОСЛІДЖЕННЯ ПСИХОЛОГІЧНИХ ОСОБЛИВОСТЕЙ ОСІБ ІЗ АУТИЗМОМ У НАУКОВІЙ ЛІТЕРАТУРІ Аутизм – це важка форма патології розвитку, що вражає нервову систему, виникає як результат порушення функцій головного мозку і проявляється у вигляді затримки розвитку основних навичок, всебічного дефіциту соціальних дій і спілкування, односторонніх інтересів і повторюваних дій. Аутизм є важким порушенням розвитку (ВПР) (pervasive developmental disorders PDDs), яке характеризується серйозними недоліками у формуванні соціальних і комунікативних навичок, а також проявами стереотипних інтересів і патернів поведінки (D. J. Cohen & Volkmar, 1997; S. L. Harris, 2000) [41]. Упродовж майже всього XX століття аутизм і шизофренію вважали одними з форм психічної патології, і лише нині встановлено, що вони є проявами різних розладів. У міжнародній системі класифікацій МКХ-10 аутизм входить до рубрики «Загальні розлади розвитку» (F84) як частина розділу «Порушення психологічного розвитку» (рубрики F80–F89) [18, с.23]. Починаючи з 2018 року на практиці застосовується новий набір критеріїв для діагностики аутизму. Ці критерії є частиною довгоочікуваного оновлення до “Міжнародної класифікації хвороб”, підготовленого Всесвітньою Організацією Охорони здоров’я (ВООЗ). Останній проект посібника, який отримав назву МКХ-11 об’єднує аутизм, синдром Аспергера та первазивний розлад розвитку в єдиний діагноз – “розлади спектру аутизму» (код 6A02). У новій версії МКХ розлад аутистичного спектра ділиться на підтипи із зазначенням наявності/відсутності розладів інтелекту і зазначенням здатності людини використовувати «функціональну мову» (усну чи письмову). Зміни в МКХ-11 відображають критерії п’ятого видання «Діагностичне та статистичне керівництво по психічним розладам» (DSM-5), випущеного у 2013 році [6, с.158]. Проте, «МКХ-11 приймає деякі кращі частини DSM, не потрапляючи в ті самі підводні камені», – говорить Фред Волкмар, професор дитячої психіатрії, педіатрії та психології в Центрі вивчення дитини в Йєлі, який був критиком DSM -5. Особливості аутизму, викладені в МКХ-11, потрапляють в ті самі дві категорії, що і в DSM-5: труднощі в ініціації та підтримці соціального спілкування та соціальної взаємодії, а також обмежені інтереси та повторювані форми поведінки. Попередні версії кожного посібника включали третю категорію для мовних проблем. Обидва нові посібники дозволяють клініцистам діагностувати аутизм поряд з іншими умовами, такими як розлади тривоги або гіперактивності дефіциту уваги; попередні ж версії дозволяли клініцистам вибрати лише один з цих діагнозів. Але є також і відмінності між двома навчальними посібниками. МКХ-11 містить докладні рекомендації щодо розрізнення аутизму з інтелектуальною недостатністю та без неї. Натомість DSM-5 просто визнає, що аутизм та інтелектуальна недостатність можуть співпадати. Обидва класифікатори DSM-5 та МКХ-11 включають дезінтегративний розлад дитячого віку у спектр аутизму [36, с.88]. Але DSM-5 не включає регресію як критерій діагностики аутизму. МКХ-11 називає “втрату раніше набутих навичок” як функцію, за допомогою якої лікарі можуть встановити діагноз. На відміну від DSM-5, МКХ-11 є більш гнучким та не передбачає, що особа повинна мати певне число або комбінацію функцій, щоб відповідати «порогу» аутизму. Натомість наводиться список різних визначальних функцій, які дозволяють лікарю вірно визначити діагноз [28, с.90]. Діагноз розладу спектра аутизму ставлять у 3–5 років і базуються на таких основних симптомах, як схильність до стереотипності, непереносимість змін у навколишньому середовищі тощо. Хоч основні симптоми аутизму і виокремили серед багатьох інших, проте етіологію й патогенез причин виникнення науково не підтверджено і не з’ясовано. Пріоритетного значення надають генетичним чинникам, що зумовлюють природний характер порушень. Про це свідчать факти виявлення випадків цього розладу в родинах, де вже є особи з цим розладом. Інші ж науковці припускаються думки, що він виникає внаслідок пренатального порушення ЦНС. Можна нарахувати з десяток теорій виникнення аутизму, тому виокремлено три концепції причин розладу спектра аутизму: 1) поведінкову, або біхевіористичну (M. G. Aman, J. W. Bodfish, K. C. Dominick, S. Folstein, J. Lainhart, M. H. Lewis та інші); 2) біологічну, до якої входять генетичні концепції, теорії, пов’язані з дією пренатальних чинників, нейрохімічні та імунологічні концепції (В. В. Лебединська, С. С. Мнухін, О. С. Нікольська, І. А. Скворцов та інші); 3) когнітивну (U. Frith, A. Leslie, S. Baron-Cohen) [17, с.78]. Аутизм із позиції біхевіоризму (поведінкового напрямку) розглядають на рівні поведінкових проявів. За визначенням біхевіоральної психології, аутизм – це синдром поведінкових дефіцитів і надлишків, які можуть змінюватись під впливом спеціальних ретельно спланованих, конструктивних взаємин з оточуючими. Водночас дефіцитом поведінки є те, що дитина не робить або робить недостатньо, а надлишком – рухи і дії дитини, які часто проявляються і перетворюють її поведінку на неадекватну та неефективну, заважаючи конструктивній взаємодії з довколишнім середовищем [12, с.156].
Інші роботи з даної категорії: