Зразок роботи
ВСТУП
Актуальність теми дослідження. В умовах прискорення науково-технічного прогресу, зростаючої складності світу, підвищення динамізму вcix процесів, що відбуваються у суспільстві та дефіциту спілкування відбувається виникнення напруження у ситуаціях людських взаємин, що обумовлює підвищення ролі психологічних знань, особливо їх практичного аспекту. Сучасна людина піддається все зростаючій дії інформаційних, соціально-психологічних i інших чинників , які створюють навантаження i перевантаження когнітивного, емощйного, комунікативного i інтерактивного характеру. Зростають потреби у кваліфікованій психолопчній допомозі та піддвищенні диференціації підходу до кожної людини, здійснювати ефективну професійну діяльність допомагає психологу розвинути професійно-значущі якості : емпатія, динамізм особистості, емпатійна стійкість, які становлять основу професійних здібностей.
Дана магістерська робота присвячена вивченню психологичного змісту професійно-значущих якостей практичного психолога як основи усшшної діяльності фахівця та особливостям розвитку цих якостей у студентів в умовах ВНЗ. Студентство як особлива соціально-психологічна вікова категорія характеризуеться інтенсивним психічним i, зокрема, особистісним розвитком, який тісно пов'язаний з формуванням професійно-значущих якостей.
Діяльність психолога залишається завжди багатоаспектною та поліфункціональною, у зв'язку з чим постають питания проблем ефективності в роботі для фохівців цієї відносно «молодої» спещальності. Вчені активно обговорюють та ведуть пошуки оптимальних шляхів для їх розв'язання. Зокрема, у наукових працях висвітлено різні аспекти розробки теоретичної моделі, яка б визначла стандарти та вимоги до особистості професійного психолога та його діяльності (М. Амінов, О. Бондаренко, І. Вачков,І. Дубровіна, Є. Романова, Л. Скрипко), виділено основні індивідуально-психологічні властивості особистості, які впливають на успішність діяльності психолога-практика (Г. Абрамова. М. Амінов, В. Молоканов, Н. Бачманова, Н. Пов`якель, Н. Чепелєва та ін.), досліджувались проблеми професійної підготовки практичних психологів (Л. Карамушка. В. Папок. В. Рибалка, Є Романова. Н. Чепелєва та ін.).
Наукових досліджень, присвячених вивченню професійно-значущих якостей особистості практичного психолога, досить багато. Різні автори виділяють різноманітні здібності, які можуть стати предметом аналізу й діагностики.
Разом з тим, на сьогоднішній день немає чіткого визначення та загально прийнятого комплексу професійних здібностей, які відносились би саме до практичного психолога. Все це, на нашу думку, обумовлює необхідність аналізу проблеми професійних здібностей ітрактичного психолога як важливого фактора успішності діяльності фахівця.
Таким чином, дослідження особливостей розвитку професійно-значущих якотей майбутнього практичного психолога обумовлене нерозробленістіо питання, методологічною та психологічною значущістю проблематики. а також запитами суспільного життя.
Об'єкт дослідження – професійно-значущих якостей практичного психолога.
Предмет дослідження - і психолого-педагогічні умови розвитку професійно-
значущих якостей практичного психолога які є підґрунтям розвитку професійних здібностей в умовах ВНЗ.
Мета дослідження - теоретичне обгрунтування та емпіричне дослідження
Психолого-педагогічних умов розвитку професійно-значущих якостей майбутніх практичних психологів в умовах ВНЗ.
Досягнення мети дослідження передбачає розв'язання наступних завдань:
1 - Здійснити аналіз стану дослідження проблеми розвитку професійно- значущих якостей у психолого-педагогічній, соціально-психологічній, методичній, філософській літературі;
2 - розробити показники та критерії розвитку професійно-значущих якостей майбутніх практичних психологів;
3 - визначити психолого-педагогічні умови професійно-значущих якостей майбутнього психолога-практика в умовах підготовки у ВНЗ;
4 - розробити рекомендації щодо оптимізації процесу розвитку професійних здібностей майбутніх практичних психологів в умовах ВНЗ.
Методологічну і теоретичну основу дослідження склали найважливіші положення психології про діяльнісний підхід у розвитку особистості (О. Бодальов, Л. Виготський, О. Леонтьєв, Б. Ломов,С. Рубінштейн); про системний підхід до аналізу психічних явищ особистості(Б. Ананьєв, Г. Костюк, Б. Ломов, О. Леонтьєв, С. Максименко, К. Платонов,В. Шадриков та ін.); теоретичні положення сучасної психологічної науки про особливості професіоналізації уісихологів (О. Бондаренко, Н. Пророк, О. Романова, Н. Чепелєва, Ю. Швалб та ін.); конструктивні положення про професіоналізацію та особистісні Детермінанти професійного становлення (Є. Клімов, А. Маслоу, В. Моляко, Е. Фромм та ін.); відомості про обумовленість процесу професійного становлення особистості фахівця рівнем сформованості професійних здібностей (О. Бондаренко, А. Петровський,В. Семиченко, Чепелєва, Ю. Швалб, Т. Яценко та ін.).
Методи дослідження. 3 метою реалізації завдань дослідження ми використали комплекс теоретичних та емпіричних методів, які відповідають змісту проблеми. Для розв'язання поставлених завдань були застосовані такі теоретичні методи дослідження: аналіз та систематизація наукових літературних джерел, порівняння та узагальнення теоретичних даних; емпіричні методи, психодіагностичні методики, констатувальний експеримент та спостереження. Комплекс стандартизованих методик склали: 1) методика виявлення комунікативних та організаторських якостей, 2) самоактуалізаційний тест, 3) діагностика рівня емпатії В.Бойко, 4) Опитувальник ЕмІн (В.Люсін), 5) тест «Соціальний інтелект» Д. Гілфорда, субтест М 2 «Групи експресії», 6) короткий Орієнтовний тест (адаптація В. Бузина).
Становлення професійних здібностей студентів-практичних психологів вивчалося шляхом порівняння показників розвитку вказаних здібностей серед студентів різних курсів в умовах навчання у ВНЗ. Отримані дані були оброблені за допомогою кількісного аналізу, після чого проведені їх якісна інтерпретація і узагальнення відповідно до їх змісту. Статистична обробка отриманих даних та їх графічна репрезентація здійснювалися за допомогою програмного забезпечення MS Ofice 2007.
Організація і база дослідження. Базою дослідження виступив Інститут педагогіки і психології НПУ ім. Н. П. Драгоманова. В експериментальному дослідженні взяли участь студенти першого, четвертого курсу та п'ятого курсів, які навчаються за спеціальністю «Практична психологія». Загальна кількість студентів, що взяли участь у дослідженні, становила 52 особи:
1 курс - 20 осіб (середній вік 17,5 років);
ІV курс -14 осіб (середній вік 22 роки);
V курс 418 осіб (середній вік 23,5 роки).
Теоретичне значення дослідження, полягає в уточненні та конкретизації уявлення про зміст, сутність, структуру та особливості розвитку професійно-значущих якостей майбутніх практичних психологів; визначенні рівнів сформованості професійних здібностей – розвитку професійно-значущих якостей у процесі професійної підготовки практичних психологів; виділенні та систематизації психологічних властивостей, професфно-значущих якостей особистості як індикаторів сформованості професійних здібностей майбутніх фахівців; визначенні кількісних та якісних критеріїв сформованості професійних здібностей у майбутніх практичних психологів; збагаченні теорії навчальної діяльності уявленнями про розвиток особистості в студентському віці.
Практичне значення дослідження, полягає у презентації тренінгу щодо розвитку професійно-значущих якостей та професійних здібностей майбутнього практичного психолога; у визначенні можливих шляхів удосконалення і оптимізації процесу розвитку вказаних якостей та здібностей.
Структура та обсяг роботи. Магістерська робота містить вступ, два розділи, висновки до кожного розділу, загальні висновки, список використаних джерел та додатки. Загальний обсяг магістерської роботи становить 157 сторінок. Основний зміст роботи викладено на 83 сторінках, де представлена 1 таблиця (2сторінки) та 13 гістограм (3,5 сторінки). Обсяг додатків становить 50 сторінок, вони складаються з 11 частин, де репрезентовано результати проведеного дослідження у вигляді таблиць, а також представлена Орієнтовна програма тренінгу. Список використаних джерел викладений на 10 сторінках і налічує 100 найменувань.