Зразок роботи
Під час педагогічної практики у Львівській правничій гімназії, я ознайомився з організацією навчально-виховної роботи та набув досвіду
самостійної діяльності як викладача, а також закріпив здобуті теоретичні знання з педагогіки, соціології, загальної психології, вікової психології тощо.
Моїми першими здобутками на практиці стали складені календарний план та графік відвідування.
Наступне, що я зробив – розробив та провів виховний захід, приурочений до дня боротьби зі СНІДом.
Протягом наступного періоду я відвідував уроки, які проводили викладачі, на їх основі побудував орієнтовний план власного проведення занять. Також був присутнім на заняттях, які підготували мої колеги, що допомогло менв навчитися надавати аргументований зворотній зв’язок щодо їхньої викладацької діяльності, обмінятися здобутим досвідом.
Роль викладача дала мені змогу зрозуміти, що процес научіння є багатоаспеткним і вимагає гнучкості, врахування особливостей учнів, які згодом я дослідив за допомогою підібраних методик.
Провівши заняття з різних предметів та у різних класах, я зрозумів, наскільки середовище може впливати на стиль викладацької діяльності та на прояв тих чи інших рис викладача.
Практика дала мені можливість в навчальних умовах спробувати відкрити у собі нові можливості, я навчився виступати перед аудиторією, при цьому, будучи абсолютним авторитетом для неї. Враховуючи зауваження, які я отримував щодо власної викладацької діяльності від колег та керівників практики, можу сказати, що вони дали мені поштовх до самовдосконалювання, а можливість багаторазового проведення занять – простір для виправлення попередньо зроблених помилок.
Ця практика дала мені можливість сформувати уміння спілкуватися з учнями та викладачами, вирішувати психологічні й професійні проблеми колег по роботі, спричинені навчально-виховним процесом, за допомогою бесіди-тренінгу, складати індивідуальний та семестровий плани роботи
викладача психології навчального закладу. Під час практики я набув навичок проведення уроків, виховних заходів, закріпивши теоретичні знання з урахуванням сучасних умов роботи в освітніх закладах.
Практика у школі стала необхідним досвідом, який матиме важливе значення у моїй майбутній професійній діяльності.
Я детально ознайомився з особливостями роботи психолога у сфері педагогіки. Розвинув вміння виявляти, аналізувати і враховувати при організації навчально-виховного процесу загальні психологічні закономірності. Під час педагогічної практики, я ознайомився з основними методиками, які використовуються для психологічного обстеження учнів школи. Попрацював з методами обробки результатів. Також вивчив етичний кодекс психолога, який є основою для роботи практичного психолога. Я зрозумів, що згідно з його пунктами, важливим у роботі є не нашкодити учневі, не зробити гірше. Також важливо бути компетентним у своїй професії і завжди зберігати конфіденційність. Потрібно вміти правильно підлаштовуватись під кожного учня (використовувати емпатію, конгруентність, розуміти те, що всі люди є неповторними і у кожного є свої цінності і погляди на різні ситуації, кожна людина розуміє світ по-своєму) для того, щоб робота була максимально продуктивною. Психолог не повинен нав’язувати свої погляди, проте мусить вміло оперувати влучними запитаннями та направляти учня до правильного рішення.
Я відмітив для себе те, як потрібно розмовляти та поводитися, налагоджувати контакт з учнями. Не потрібно розмовляти з учнями незрозумілими для них термінами, варто ретельно планувати та обдумувати всі аспекти при підготовці тренінгів, бути готовим до неочікуваних ситуацій.
Також я відзначив для себе, що тестові методики є важливі тим, що допомагають за короткий термін чітко встановити певні індивідуальні особливості людини. Також вони важливі тим, що допомагають дослідити велику кількість людей, без потреби, при цьому, безпосереднього спілкування з кожним окремо. Ще однією позитивною стороною тестів є те, що вони не забирають у психолога багато сил, йому потрібно вміти лише правильно їх обрахувати та інтерпретувати. При правильному застосуванні тестів можна зібрати за короткий термін велику кількість інформації, досить цінний матеріал для якісного психологічного аналізу, що підвищує продуктивність дослідницької діяльності. Проте, у тестів є також і недоліки. Наприклад, так звані установки на згоду, коли людина погоджується
практично зі всім. Також існують установки на соціально-очікувану відповідь. Бувають ще установки на невизначені відповіді, або відповіді так званої «серединної» категорії, установки на крайні відповіді, коли людина не хоче напружуватись, щоб розбиратись в градації, це дає можливість швидко пройти завдання, але відповіді не будуть щирими, людина в такий спосіб уникає відвертості, що було видно в деяких учнів при виконанні завдань. Тому психолог зобов’язаний інформувати учня перед проходженням психологічного тестування.
Недостатня обґрунтованість і неперевіреність психологічних тестів може спричинити серйозні помилки, завдати великої шкоди при оцінюванні рівня психічного розвитку учня.
Метод тестів не претендує на винятковість і не замінює інші методи психологічного дослідження. Навпаки, найбільшу користь він приносить саме в разі правильного поєднання з іншими методами і забезпечує якнайповніше вивчення особистості людини.
Будучи присутнім на проведенні практичним психологом діагностики 10 класу, я відмітив, що попри надлишкову активність учнів, психолог змогла заспокоїти і звернути до роботи учнів. Вона терпляче повторювала визначення і відповідала на запитання. Так було і при діагностиці учнів 9-го класу. Надія Сергіївна проявила себе як кваліфікований, дисциплінований психолог та авторитетна для учнів наставниця.
Особисті якості та методи психолога використані у роботі є хорошим прикладом для наслідування. Мені дуже сподобався її підхід до людей. В цілому можу сказати, що відвідини місця практики справили на мене позитивне враження, це дало змогу почерпнути багато нової і корисної інформації, яка, я сподіваюсь, знадобиться мені у майбутній професійній діяльності.