Зразок роботи
ВСТУП
Актуальність дослідження. У зв’язку з тим, що Українська держава проходить період зламу старої управлінської системи та потребує нових фахівців, які здатні з високим рівнем відповідальності та компетентності виконувати свої безпосередні обов’язки, побудова демократичного суспільства в Україні відбувається повільно та складно.
Проблема формування особливостей соціально-професійного становлення є значущою для кожного індивіда, оскільки пов’язана із системою його ідентичності, виконуючи регулюючу функцію у процесі його становлення та розвитку як особистості у професійній діяльності.
Розвиток стійких професійних якостей є невід’ємною характеристикою зрілої та сформованої особистості, оскільки є запорукою збереження її автентичності, умовою успішної адаптації, безпеки, самореалізації та здатності багатогранного прояву «Я».
Ефективна побудова професійної діяльності є важливою умовою успішного різностороннього розвитку особистості. Будь-яка професійна діяльність – це складна динамічна система, яка складається з декількох елементів: комунікативна, конструктивна та організаторська діяльність. Їх збереження в професійній діяльності є потрібним для профілактики професійного вигорання.
На сьогоднішній день тема особливостей соціально-професійного становлення службовців за наслідками акме-подій є актуальною, тому що цікаво дізнатися яким чином важливі та значущі події для службовця можуть впливати на особливості формування соціально-професійного становлення особистості.
В Україні гостро стоїть питання ефективності роботи державних службовців через недосконалий стан економічної системи та слабким функціонуванням державних структур. Через це постає питання вирішення проблеми не лише виконання своїх функціональних обов’язків, а застосування інноваційних навчальних підходів для формування реальних навичок та вмінь у службовців.
Але й досі в науковій літературі відсутні комплексні розробки щодо оцінки значення та методології використання активних методів професійного розвитку державних службовців з урахуванням ресурсів їх робочих місць.
Тому очевидною є актуальність вибору теми дослідження, оскільки вивчення особливостей соціально-професійного становлення забезпечать цілісність та гармонійність розвитку особистості у соціальному та особистісному аспектах, зокрема людей, які несуть службу у державних структурах.
Вивченням теми соціально-професійного становлення займаються українські та зарубіжні дослідники.
Зокрема, значний внесок зробив у психологію праці О. М. Кокун, який започаткував розв’язання проблеми професійного становлення військовослужбовців. Він є автором діагностичних методик, направлених на виявлення психологічної готовності військовослужбовців. Окрім цього, він написав монографію, яка має назву «Психологія професійного становлення сучасного фахівця».
Дослідниця С. В. Арефнія, автор дисертаційної роботи на тему професійного вигорання, займалася вивченням теоретико-методологічних засад організації профілактичної та корекційної роботи в органах державної влади. Окрім цього, вона вивчала специфіку професійної діяльності державних службовців як один з чинників їх професійного вигорання.
С. В. Арефнія брала участь у міжнародному психологічному конгресі під назвою «Особистість у сучасному світі» з доповіддю на тему: «Професійне становлення особистості службовця.
Український дослідник І. В. Гусак розглядав стан, перспективи і сфери розвитку професійної діяльності кадрів на державній службі в Україні. У своїй статті «Шлях до професіоналізму на державній службі України» запропонував активізувати дослідження способів підвищення ефективності діяльності державних органів, державної служби та службовця.
О. О. Яременко у своїх працях розглядав професіоналізацію та рівні професіоналізму державних службовців на займаних постах з позиції акмеологічного підходу. Він досліджував зв'язок між акмеологію та професіоналізацією.
Вітчизняний дослідник Н. М. Єрмаш аналізував формування соціально-психологічних умов професіоналізації державних службовців. Він визначав особливості формування соціально-психологічних умов у державних службовців.
Об’єкт дослідження - соціально-професійне становлення службовців-педагогів.
Предмет дослідження - психологічний зміст акме-подій у процесі професійного становлення службовців.
Мета дослідження - виявити особливості соціально-професійного становлення службовців за наслідками акме-подій.
Завдання дослідження.
1. На основі теоретичного аналізу визначити як відбувається соціально-професійне становлення службовців у сучасному світі.
2. Виявити аспекти психологічної готовності службовців до професійної діяльності.
3. Визначити психологічні особливості акме-подій та їх значення у процесі професійного становлення службовця.
4. За допомогою методики дослідження професійного становлення службовців визначити головні соціальні та акмеологічні аспекти професійної діяльності службовців.
5. Надати рекомендації щодо просвітництва службовців з питань психологічного значення акмеології для успішного професійного становлення.
Методи дослідження: теоретичні: аналіз психолого-педагогічної літератури з питань соціально-психологічного становлення службовців та акмеологічного впливу на кар’єрний ріст. Емпіричні: анкетування, вільний прикладний експеримент, методика «Мотивація професійної діяльності (методика К. Замфір у модифікації А. Реана)» та методика «Шкала самоефективності Р. Шварцера та М. Єрусалема».
Обробка проводилася за допомогою контент-аналізу та інтент-аналізу. Використано методи математичної статистики, такі як частотний аналіз, кутовий коефіцієнт Фішера, коефіцієнт кореляції Пірсона У дослідженні брали участь українські службовці освітньої сфери, у кількості 102 осіб (50 викладачів вищих навчальних закладів та 52 шкільних учителя).
Обробка отриманих результатів здійснювалася за допомогою методів математичної обробки даних у програмах Excel та SPSS (версія 17). Графічне подання отриманих результатів здійснювалося за допомогою програми Excel.
Наукова новизна полягає у тому, що, вперше буде застосовуватися вільний прикладний експеримент для дослідження «акме-подій» соціально-професійного становлення службовців України.
Практична значущість полягає у отриманні даних, які засвідчують психологічний зв'язок між акме-подіями (найважливішими подіями, які дали поштовх для кар’єрного росту) та професійним становленням. Службовці можуть застосувати на практиці це так: щоб просунутися вперед у професійному плані, необхідно створити умови, за яких може статися важлива подія, це і стане поштовхом для професійного зростання.
Крім цього, розроблено рекомендації щодо просвітництва службовців з питань психологічного значення акмеології для успішного професійного становлення, які вони можуть застосовувати у практичній професійній діяльності.
Структура кваліфікаційної роботи магістра. Складається зі вступу,
трьох розділів, висновків до розділів, загальних висновків, списку
використаних джерел з 72 найменування та додатків на 3 сторінках. Загальний
обсяг основного тексту 81 сторінка. Робота містить 13 таблиць та 1 рисунок.