Психологічні особливості адаптивності студентів (ID:437797)
Зміст
ЗМІСТ
Вступ……………………………………………………………………………… 3
РОЗДІЛ І. Проблеми адаптації студентів до навчального процесу…………………………………………………………………………… 7
1.1 Типові проблеми психологічної адаптації студентів до умов навчання у вищому закладі освіти………………………………………………………..7
1.2 Психологічна підготовка школярів до навчання та саморозвиток як психологічний чинник успішної адаптації студентів……………………...9
1.3 Психологічне забезпечення психічного здоров’я у навчальній діяльності студентів.…………………………………………………………………….14
РОЗДІЛ ІІ. Проблеми діагностики адаптаційних процесів до навчального процесу у студентів вищих навчальних закладах…………19
2.1 Аналітична характеристика методів досліджень………………………….19
2.2 Аналіз отриманих результатів……………………………………………...24
Висновки…………………………………………………………………………30
Список використаних джерел…………………………………………………..31
Зразок роботи
Актуальність теми дослідження. Проблема адаптації у сучасному суспільстві є однією з ключових проблем психологічної науки. Високий ритм життя, інформаційні перенавантаження та дефіцит часу все більше впливають на психіку особистості і стають причиною різноманітних відхилень у нормальній діяльності функціональних систем життєдіяльності організму людини. Тривала дія несприятливих психологічних, економічних, соціальних чинників зумовлює високу нервово-психічну напругу. Вона здатна викликати різноманітні негативні прояви у поведінці та призвести до нервово-психічних розладів.
Дуже активним в наш час є вивчення проблеми психологічного стресу, як у трудовій так і у навчальній діяльності. Досить широке вивчення питання впливу інформаційних чинників на діяльність людини та її стан присвячені зарубіжній та вітчизняній науці. Будь-який різновид стресу в своїй основі є інформаційним, тому він не зводиться лише до емоційного феномену, а термінується та відображається в мотиваційних, вольових, характерологічних та інших компонентах формування особистості. Саме тому, феномен стресу потребує спеціального психологічного вивчення (В.В. Бодров). На сьогоднішній день спостерігається тенденція значного зростання нервових, психічних розладів та розлади у поведінці. Надлишок специфічної інформації викликає порушення вищої нервової діяльності та функцій сну, які є результатом розвитку інформаційних стресів та неврозів. Саме тому цей напрям визначений основним вектором нашого дослідження.
Вивчення даної теми є однією з важливих умов для оптимізації психічної діяльності людини, її управляння з метою максимального пристосування особистості до змінливих умов зовнішнього середовища.
Проблеми розвитку та діагностики стресів і неврозів досліджувались в роботах Б. Д. Карвасарського, В. Н. Мясищева, А. М. Свядоща, З. Фрейда, А. Адлера, М. М. Хананашвілі, В. А. Бодрова та ін.
Проблема адаптації першокурсників до нового студентського колективу є предметом спеціальних досліджень. Тому процес адаптації таких учнів займає важливе місце у дослідженні феномену інформаційного стресу. При вступі до вищого освітнього закладу, студенти стикаються з низкою проблем, які пов’язані з недостатньою психологічною готовністю до навчання у освітньому закладі та руйнуванням вироблених шкільних установок, навичок, звичок, втрати закріплених взаємин з колективом та формування нових навичок. Нові студенти стикаються з невмінням здійснювати психологічну саморегуляцію власної діяльності та поведінки у новому оточенні. Зі вступом до вищого навчального закладу хлопці та дівчата потрапляють у незвичні та нові для них умови, що спричиняє ламання динамічних стереотипів та пов’язаних з ними переживаннями.
Внаслідок соціально-психологічної адаптації виникає втрата сформованих позитивних установок та відносин студента до навчання та нового оточення. Важкими наслідками є стан напруженості, зниження студентської активності у навчанні, втрата інтересу до громадської роботи, погіршення поведінки, або навіть втрата віри у свої можливості та розчарування у життєвих планах. Усе це призводить до психічного перенавантаження, яке знижує адаптативні можливості та сприяє порушенню психічного здоров’я особистості.
Тому, важливо розглянути та дослідити проблему психологічної адаптації до умов навчання у вищому освітньому закладі. Дослідження даної проблеми допоможе у напрацюванні психологічних методів підвищення успішності у навчанні студентів-першокурсників. Проблема адаптації вимагає теоретичного вивчення процесу та експериментальної перевірки системи навчальних та виховних заходів, здатних прискорити входження у новий колектив.
Об’єктом дослідження є процес адаптації студентів до навчального процесу у вищому освітньому закладі.
Предметом дослідження є феномен інформаційного стресу, як основної проблеми дезадаптації студентів перших курсів вищих навчальних закладів.
Метою дослідження є виявлення особливостей процесу адаптації студентів першого курсу, аналіз етіологічних і симптоматичних складових та пошук ефективних засобів психологічного забезпечення психічного здоров’я у середовищі студентської молоді.
На основі мети розроблені наступні завдання дослідження:
Розглянути типові проблеми психологічної адаптації студентів до умов навчання у вищому освітньому закладі;
Визначити вплив інформаційних стресів на процес адаптації;
Виявити можливості психологічного забезпечення психічного здоров’я у середовищі студентського життя;
Провести дослідження наявності проявів інформаційного стресу у студентів першого курсу.
Розробити рекомендації щодо зміцнення психічного здоров’я у молоді та підвищення стресостійкості особистості.
Гіпотеза дослідження – у багатьох студентів-першокурсників період адаптації триває майже весь перший курс, під кінець другого семестру першого курсу навчання прояви дезадаптації та інформаційного стресу значно зменшуються. У студентів першого курсу дезадаптація до навчання проявляється набагато більше, ніж у студентів 4 курсу.
Методи дослідження гіпотези виконано за допомогою комплексу методів:
- Методика “Самооцінка інформаційних процесів”.
- Методика “Схильність до стресу”;
- Тест “Рівень невротизації”;
- Методика експрес-діагностики неврозу К. Хека і X. Хесса.
- Методика визначення стрес-стійкості та соціальної адаптації Холмса і Раге;
- Тест нервово-психічної адаптації;
- Тест “Рівень та тип вашого стресу”;
- Методика “Самооцінка психічних станів” (за Г. Айзенком);
- Тест “Самооцінка стійкості до стресу”.
Практичне значення одержаних результатів полягає у можливості їх використання у науковій галузі та в учбовій діяльності при організації навчально-виховного процесу.
Інші роботи з даної категорії: