Зразок роботи
ВСТУП
Актуальність дослідження. Напружена соціальна, економічні, демографічна, екологічна ситуація зумовлює наростання негативних тенденцій у становленні особистості підростаючих поколінь. У них особливу тривогу викликають прогресуюча відчуженість, підвищена тривожність, зростання їх жорстокості, агресивності, потенційної конфліктності. Саме в дошкільному віці формуються уявлення про конфлікт і конфліктної ситуації, характер яких багато в чому визначає реальну поведінку дошкільника в конфлікті.
Справа в тому, що виникнення й існування різних протиріч, що призводять до конфліктів дошкільнят, є наслідком об'єктивних особливостей педагогічного процесу. Але важливі не стільки самі протиріччя, скільки гострота їх суб'єктивних переживань і характер впливу на поведінку дошкільників.
Позитивний зміст конфлікту полягає в розкритті для дошкільника його власних можливостей, в активізації особистості як суб'єкта попередження, подолання та вирішення конфлікту. У зв'язку з цим виникає проблема пошуку форм і методів організації умов для максимальної реалізації конструктивного потенціалу конфліктів у дошкільнят.
Конфлікти у дошкільнят мають свою виражену специфіку, яка визначається одночасним впливом конфліктогенних факторів різної природи і віковими особливостями дошкільнят. Практика показує, що найбільш поширеними способами подолання конфлікту дошкільнят є нейтралізація агресивних і ворожих проявів, розведення конфліктуючих сторін, вилучення конфліктогенних чинників. Усе це способи, що знижують активність самих дошкільнят.
Однак, готовність дошкільника до конструктивного поведінки в умовах конфлікту формується в особливих умовах, створення яких є предметом роботи педагогів, які володіють методами особистісного розвитку дошкільників.
Спілкування з однолітками відіграє найважливішу роль у житті дошкільника. Воно є умовою формування суспільних якостей особистості дошкільника, прояв і розвиток почав колективних взаємин дітей. Вивчення відхилень у розвитку відносин на перших етапах становлення особистості видається актуальним і важливим перш за все тому, що конфлікт у відносинах дошкільника з однолітками може виступити в якості серйозної загрози для особистісного розвитку.
Небезпека полягає і в тому, що з'явилися у дошкільника негативні якості у зв'язку з особливістю дошкільного віку визначати все подальше формування особистості можуть виявитися й у новому шкільному колективі, і навіть у подальшій діяльності, перешкоджаючи розвитку повноцінних відносин з оточуючими людьми, власним світовідчуттям.
Проблематика конфлікту і конфліктної взаємодії є добре освітленій в педагогіці і психології. До проблеми конфлікту в дошкільному віці зверталися багато вітчизняних і зарубіжних дослідників: Л.С. Виготський, Д. Б. Ельконін, Я.Л. Коломинский, В.М. Мясищев, В.С. Мухіна, М.І. Лісіна та ін.
Проте, сучасні умови виховання дошкільнят вимагають розробленості методик з профілактики конфліктів з урахуванням всіх факторів, педагогічних умов і особливостей дошкільників.
Актуальність дослідження визначається практичною відсутністю методик з профілактики конфліктів у дошкільнят в ігровій діяльності і тим, що виникнення конфлікту зазвичай розглядають як симптом несприятливих відносин, а педагогічна робота спрямована на придушення конфліктів. Попередній аналіз причин виникнення протиріч, що призводять до конфлікту дошкільнят, як правило, не проводиться, тому робота педагогів з профілактики конфліктів у дошкільнят є малоефективною.
Об'єкт дослідження: особливості поведінки дитини в конфліктних ситуаціях.
Предмет дослідження: поведінка дитини в умовах конфлікту.
Мета дослідження: теоретично обґрунтувати особливості поведінки дітей в конфліктних ситуаціях та фактори їх впливу на дитячу психіку.
Завдання дослідження:
1. Проаналізувати психологічні особливості поведінки дітей в конфліктних ситуаціях.
2. Визначити методи та прийоми діагностики впливу конфліктних ситуацій на поведінку дитини.
3. Обґрунтувати організаційно-педагогічні умови створення сприятливої атмосфери дитячого колективу, способи уникнення та врегулювання конфліктних ситуацій.
Методи дослідження: теоретичні: аналіз і синтез, індукція, дедукція, порівняння, класифікація; емпіричні: спостереження, бесіди, аналіз творчих робіт дітей; методи обробки та інтерпретація результатів дослідження.