Зразок роботи
ВСТУП
Актуальність роботи. Проблема толерантності в останні десятиліття стала однією з найактуальніших у політиці, філософських, педагогічних та інших гуманітарних дослідженнях [1, 2]. У психології немає чіткої відповіді психологічного змісту толерантності, не виявлено індивідуально психологічні чинники толерантності, когнітивний компонент толерантності. Все це, зумовлює необхідність аналізу проблеми толерантності як професійно важливої якості студенів-психологів.
При цьому толерантність є особливою проблемою, що виявляється у двох основних взаємопов'язаних аспектах – понятійному та поведінковому. З боку понятійного аспекту проблема стосується те, що розуміється під толерантністю.
Спеціальність студентів педагогічних вузів передбачає провадження професійної діяльності у сфері «людина-людина», тобто в системі міжособистісних відносин. Однією зі значних компетенцій для майбутніх педагогів має бути толерантність.
До аналізу проблеми толерантності зверталися багато вчених – представників різних наук, зокрема: В. В. Бойко, І. Б. Гріншпун, Д. Хейд, В. О. Лекторський, Л. Г. Почебут, А. К. Абрамян, С. О. Колот, О. Я. Шаюк, Н. Г. Капустіна, В. О. Петрицький, І. М. Дзялошинська, Г. О. Асташова, Г. В. Гладуш, Г. Г. Кравцов, Т. Нурі, Л. П. Шустова, О. А. Чебикіна, К. І. Локтєв, І. В. Бідонько, С. П. Яланська та ін. Ними запропоновані різноманітні тлумачення феномену толерантності, виділені (за різними принципами) види та рівні толерантності, проаналізовані її структура та функції.
Мета роботи: вивчення толерантних характеристик у структурі особистості студентів-психологів.
Об’єкт роботи: толерантність як психологічний феномен.
Предмет роботи: толерантні характеристики у структурі особистості студентів-психологів.
Гіпотеза роботи: психосемантика концепту толерантності у студентів-психологів першого та випускного курсів повинна, ймовірно, мати певні відмінні особливості, зумовлені фактором навчально-професійної підготовки у ВНЗ.
Завдання роботи:
1. Визначити поняття «толерантність» та виявити психологічні компоненти толерантності.
2. Розглянути психологічні особливості толерантності як професійно важливої якості студентів – майбутніх психологів.
3. Провести емпіричне дослідження щодо виявлення особливостей психосемантики толерантності у студентів-психологів 1-го та 5-го курсів та зробити відповідні висновки.
Методи дослідження:
- теоретичний аналіз проблематики на базі вивчення психолого-педагогічної літератури;
- емпіричні методи: метод психо-діагностичного дослідження, метод графічного представлення даних, метод описової статистики.
Методики дослідження:
1. Опитувальник для вимірювання толерантності (В.С. Магун, М.С. Жамкоч'ян, М.М. Магура) (Додаток №1) [17].
2. Експрес-опитувальник «Індекс толерантності» (Г.У. Солдатова, О.А. Кравцова, О.Є. Хахлаєв, Л.А. Шайгерова) (Додаток №2) [3].
3. Методика діагностики рівня комунікативної толерантності (В.В. Бойко) (Додаток №3) [18].