Зразок роботи
Вступ
Актуальність теми. Адикція у психології – це свого роду залежність від певних чинників. Якщо раніше це поняття тлумачилося лише як хімічна залежність від алкоголю, медикаментозних препаратів чи наркотиків, то зараз перелік залежностей значно розширився (азартні ігри, стосунки, секс, кохання, їжа, покупки, соціальні мережі тощо). Таким чином адикція передбачає залежність від будь-чого, що зумовлена потребою в регулярному вчиненні певних дій або прийомі препаратів. На сьогодні подібне порушення перебуває на стику психіатрії, клінічної психології та наркології й досить часто зустрічається у підлітків, у яких ще не встановлені рамки поведінки. Також молодь потрапляє в групу ризику через власний юнацький максималізм, вважаючи, що з ними не станеться нічого поганого.
Попри те, що в суспільному житті набули поширення інформація про шкоду куріння й різні форми застережень, проте вони здебільшого не впливають на вибір підлітків відмовитися від куріння. Це зумовлено тим, що наслідки куріння даються взнаки лише в середньому віці, тому вини не вірить, що ця шкідлива звичка згодом призведе до значних проблем зі здоров’ям. Разом із тим у боротьбі з тютюновою адикцією науковці відзначають високу ефективність антитютюнових кампаній, що спрямовані на підлітків. Дослідники визначили основну мету програм профілактики куріння в умовах сучасної школи – як руйнування ореолу привабливості цигарок та дискредитація їх соціально об’єднуючих функцій.
Аналіз наукової літератури засвідчив, що цій тематиці присвячено чимало наукових досліджень. Так, вивченням чинників, критеріїв та показників адиктивної поведінки займалися такі вчені, як Т.А. Донських, Дж. Джакобсон, Ц.П. Короленко, О.А. Ліщинська, Н.О. Сирота та ін. Розробку освітніх технологій психологічної профілактики згаданої проблеми здійснювали ……………………
Мета роботи – на основі аналізу результатів наукових досліджень вивчити особливості адиктивної поведінки підлітків та розробити систему заходів психологічної профілактики залежності від тютюну в учнів підліткового віку.
Гіпотеза нашого дослідження полягає у наступному припущенні:
• в залежних від тютюну осіб піліткового віку спостерігаються зміни у комунікативній, емоційно-вольовій, мотиваційних сферах особистості, що супроводжується появою тривожності, агресивності, конформності, конфліктності.
• психологічна профілактика адиктивної поведінки (тютюнопаління) серед учнів підліткового віку включає системний вплив на емоційно-вольову, мотиваційну і комунікативну сфери їх особистості.
Відповідно до мети та гіпотези були поставлені такі завдання:
1. Здійснити теоретичний аналіз наукових досліджень з проблеми адиктивної поведінки підлітків (причини, критерії та показники узалежнення).
2. Емпірично дослідити залежність від тютюну в підлітків.
3. Розробити систему заходів профілактики тютюнопаління в учнів підліткового віку.
Об’єкт дослідження – психологічна профілактика адиктивної поведінки підлітків.
Предмет дослідження – зміст, форми і методи психологічної профілактики залежності від тютюну в учнів підліткового віку.
Теоретико-методологічна основа дослідження: положення екзистенційно-гуманістичної парадигми в психології (А.Маслоу, К.Роджерс, Е.Фромм та ін.); особистісно-центрований підхід до шкільної освіті (Г.Балл, І.Бех, Є.Бондаревська, С.Кульневич, В.Слободчиков та ін.); концептуальні положення щодо розуміння особистості та процесу її становлення (К.Абульханова-Славська, Л.Божович, М.Боришевський, Б.Братусь, Л.Виготський, Г.Костюк, З. Карпенко, С.Максименко, В. Москалець та ін.).
Методи дослідження: теоретичні, пов’язані з вивченням літературних джерел; емпіричні – спостереження, анкетування, тестування; статистична обробка даних (обчислення середніх величин, відсоткового співвідношення), метод інтерпретації.
Експериментальна база дослідження. Емпіричне дослідження проводилось на базі Лисецької ЗОШ І-Ш ступеня Тернопільської області. В експерименту було залучено 41 особу (18 хлопців і 23 дівчат).
Практичне значення отриманих результатів полягає в обґрунтуванні важливості проведення психологічної профілактики розвитку залежності від тютюну та здійснення корекційного впливу на тютюнову адикцію в осіб підліткового віку; розробці рекомендацій для вчителів, батьків, шкільних психологів і соціальних педагогів щодо запобігання проявам адиктивної поведінки в освітньому середовищі.