Зразок роботи
Вступ
Актуальність теми. Нині спостерігається тенденція до зростання уваги науковців до проблеми адикції, адиктивної поведінки та адиктивної особистості. В сучасних соціально-економічних умовах існування великої кількості товарів та послуг спостерігається формування різних типів адиктивної поведінки, яка в компенсаторний спосіб дозволяє розв’язати проблеми особистісного розвитку та становлення.
З погляду психології у широкому розумінні адикція розглядається як залежність від певних чинників. Якщо раніше це поняття тлумачилося лише як хімічна залежність від алкоголю, медикаментозних препаратів чи наркотиків, то зараз перелік залежностей значно розширився (азартні ігри, стосунки, секс, кохання, їжа, покупки, соціальні мережі тощо). Таким чином зараз вважається, що адикція передбачає залежність від будь-чого, що зумовлено потребою в регулярному вчиненні певних дій або прийомі препаратів. На сьогодні подібне порушення перебуває на стику психіатрії, клінічної психології та наркології й досить часто зустрічається у підлітків, у яких ще не встановлені рамки поведінки. Також молодь потрапляє в групу ризику через власний юнацький максималізм, вважаючи, що з ними не станеться нічого поганого.
Попри те, що в суспільному житті набули поширення інформація про шкоду алкоголю й різні форми застережень, проте вони здебільшого не впливають на вибір підлітків відмовитися від вживання алкоголю. Це зумовлено тим, що наслідки алкоголю даються взнаки лише в середньому віці, тому вони не визнають, що ця шкідлива звичка згодом призведе до значних проблем зі здоров’ям. Втім, у боротьбі з алкогольною адикцією науковці відзначають високу ефективність антиалкогольних кампаній, що спрямовані на підлітків. Дослідники зазначають, що головною метою програм профілактики алкоголізму в умовах сучасної школи є руйнування ореолу привабливості алкогольних напоїв та дискредитація їх соціально об’єднуючих функцій.
Аналіз наукової літератури засвідчив, що цій тематиці присвячено чимало наукових досліджень. Так, психологічні чинники, критерії та показники адиктивної поведінки досліджували Т. Донських, Дж. Джакобсон, Т. Короленко, С. Кулаков, О. Ліщинська, В. Мендєлєвич, Н. Сирота, С. Соловйова, Г. Старшенбаум та інші, психологічні технології профілактики адиктивної поведінки розробляли О. Балакірєва, О. Климишин, В. Макаров, Ф. Углов, О. Яременко та ін.
Мета роботи – на основі аналізу результатів теоретичного дослідження вивчити особливості адиктивної поведінки .
Завдання:
1. Здійснити теоретичний аналіз наукових досліджень з проблеми адиктивної поведінки підлітків (причини, критерії та показники узалежнення).
Об’єкт дослідження – адиктивна поведінка .
Предмет дослідження – зміст, форми і методи психологічної профілактики залежності від алкоголізму в осіб підліткового віку і старше.
Методи дослідження: теоретичні - пов’язані з вивченням літературних джерел; емпіричні – спостереження, анкетування, тестування; статистична -обробка даних ,метод інтерпретації.