Зразок роботи
ВСТУП
Актуальність теми дослідження. Невизначена та напружена соціально-економічна та екологічна ситуація, що склалася в наш час, сприяє зростанню агресивних проявів, особливо серед підлітків. Ситуація зростання агресивної поведінки підлітків впливає, з одного боку, на суспільство в цілому, а з іншого – викликає занепокоєння вчителів та батьків. Тому можна з упевненістю сказати, що проблема підліткової агресії є однією з найактуальніших у світі.
Особливо тривожним фактом є збільшення кількості неповнолітніх з девіантною поведінкою, що проявляється в антигромадських діях (алкоголізм, наркоманія, порушення громадського порядку, хуліганство, вандалізм тощо). У нашій країні зросла кількість злочинів, вчинених неповнолітніми. Почастішали випадки жорстоких групових бійок між підлітками. Крім кількісного зростання агресивно-насильницьких нападів, у підлітків спостерігається поглиблення агресії в бік посилення жорстокості, цинізму, збільшення кількості злочинів, що відбуваються під впливом ситуативних, імпульсивних поведінкових реакцій.
Хоча явище підліткової агресивності не є поширеним, воно є неприйнятним для суспільства. На підлітків впливає велика кількість внутрішніх і зовнішніх факторів. Не всі діти можуть контролювати свої дії. Зустріч дитини зі світом інших дітей, а також зі світом дорослих і різними явищами життя не завжди проходить безболісно. Часто в цьому випадку у неповнолітнього відбувається руйнування багатьох уявлень, установок, зміна бажань і звичок, недовіра до оточуючих. Одні почуття змінюються іншими, які також можуть носити патологічний характер. У дитини формуються внутрішні погляди, ворожі по відношенню до інших. Така дитина вважає агресивну поведінку прийнятною; іншого, позитивного досвіду у своїй поведінці він не має.
Аналіз останніх досліджень і публікацій. Проблемі агресивної поведінки особистості в цілому і підлітків зокрема присвячено велику кількість робіт як у вітчизняній, так і зарубіжній психології. Вивчення агресивної поведінки підлітків є центральним у працях К. Бютнера (дитяча агресія та конфліктна поведінка), Л.М. Семенюка (корекція підліткової агресії), І.А. Фурманової, О.Д. Борисенка (дитяча агресивність), Ю.Б. Можгинського, Ю.В. Вальчука, О.Ю. Дроздова (діагностика та лікування розладів поведінки, агресивності, різних форм залежності), А.А. Реана (профілактика та корекція девіантної поведінки) та ін.
Проблемою дослідження є протиріччя між всебічно вивченою темою агресивної поведінки та її наявністю у підлітків, як у навчальному закладі, так і за його межами.
Вирішити цю проблему можна лише комплексно, із залученням усіх сил суспільства.
Мета дослідження: вивчити сутність агресивної поведінки дітей та підлітків: теорія, діагностика, корекція.
Об’єкт – особливості агресивної поведінки підлітків.
Предмет – організація соціально-психологічної профілактики агресивної поведінки підлітків.
Гіпотеза дослідження полягає в тому, що соціально-психологічна профілактика агресивної поведінки підлітків буде ефективною за умови виконання таких умов: 1) вивчення причин агресивної поведінки підлітків; 2) використання методів, спрямованих на попередження агресивної поведінки підлітків: бесіди (спілкування є провідною діяльністю в підлітковому віці), ігрові вправи (допомагають зняти дратівливість і напругу, що виникають на фоні гормональних змін), інтерактивні ігри (прояв, переживання та розігрування). агресія), арт-терапія (підлітки виявляють агресію, не завдаючи шкоди іншим); 3) залучення спеціалістів: класного керівника, психолога, інспектора ПДН.
Цілі дослідження:
1) провести аналіз понять, що характеризують агресивну поведінку у зарубіжній та вітчизняній психології;
2) провести дослідження природи та детермінації агресивної поведінки науковцями різних психологічних шкіл;
3) надати психологічну характеристику підліткового віку;
4) визначити причини, чинники та фактори, які впливають на агресивну поведінку;
5) провести діагностику та корекцію агресивної поведінки у підлітків.
Для досягнення мети та вирішення поставлених завдань використовувався комплекс методів:
- теоретичні: теоретичний аналіз і синтез, індукція і дедукція.
- емпіричні: контент-аналіз, метод спостереження, методика діагностики самооцінки психічних станів (Г.Ю. Айзенк), опитувальник виявлення агресивної поведінки (Л.Г. Почебут), тест опису поведінки К. Томаса.
База експериментальних досліджень: ЗОШ №15 м. Запоріжжя. У дослідженні взяли участь 40 учнів 8 та 9 «А» класів.
Практичне значення: результати дослідження можуть допомогти батькам, педагогам, соціальним педагогам, психологам в організації профілактичної роботи з агресивними підлітками.
Структура роботи: курсова робота включає вступ, два розділи, висновок і список використаної літератури. Перший розділ складається з трьох параграфів, присвячених теоретичному аналізу досліджуваної проблеми. Другий розділ – емпіричне дослідження агресивної поведінки дітей та підлітків та впровадження профілактичної програми (опис організації, хід та результати дослідження). У висновку сформульовано основні висновки роботи. Бібліографія налічує 25 джерел.