Зміст
33. Управлінська реакція на несподівані зміни
52. Адаптація і зміна поведінки людини в умовах стратегічного
управління
Ситуаційне завдання № 1
Можливість будувати глобальні плани на майбутнє компанія «Форд» одержала зовсім недавно. В 1991-1992 роках компанія несла великі збитки і тільки в наступному році знову стала працювати з прибутком. Перший квартал 1994 р. показав, що результати покращуються. Обсяг досяг 34,8 млрд. дол. (ріст на 4,4 млрд. дол.). Починала приносити перші успіхи почата компанією «Форд» гігантська програма під назвою "Форд-2000". Головний її натхненник - президент фірми Алекс Тротман. Її ціль в самому загальному вигляді - перетворити розрізнені і діючі самостійно підрозділи компанії по всьому світу в єдиний організм і добитися за рахунок цього зниження витрат на 2 млрд. дол., присутність в усіх секторах світового автомобільного ринку і більш гнучкого реагування на його вимоги.
Зміст програми «Форд-2000» - "універсальність" і відступ від старого принципу виробництва автомобілів, що призначаються для окремих ринків. Тепер компанія планує випускати моделі, котрі (можливо, з незначними змінами) можуть продаватися і в Старому і в Новому Світі та в Азії. Завдяки цій програмі ком¬панія значно скоротить витрати не тільки на розробку нових автомобілів, але й на їх виробництво.
Говорити про результати програми поки що рано, але вже очевидно, що її пріоритет - орієнтація на весь світ. Програма «Форд-2000» міняє всю структуру фірми. Президент компанії Алекс Тротман назвав її найбільшою переробкою за всю історію компанії.
Алекс Тротман керує компанією «Форд» близько п'яти років. 3 його приходом значно змінилася її політика. Він започаткував співробітництво між материками: американські та європейські розробники спільно займалися шляховими дредноутами та мікролітражками.
Головне завдання - подолати бар'єр між американськими та європейськими ринками. При чому мова йде не тільки про конкретні моделі, але і всю структуру виробництва. Для цього «Форд» створив п'ять центрів (4 - в США і 1 - в Європі), кожний з яких займається одним типом машин. В спеціалізації центрів враховується смаки місцевого ринку. Американські центри відповідають за традиційно популярні на місцевому ринку великі седани, пікапи, міні-вени, а європейській центр (він базується однозначно в Англії та Німеччині) - за передньопривідні автомобілі малого та середнього класу. Цей сегмент світового авторинку росте зараз скоріше за інші і вже становить 25 млн. машин на рік.
Програма «Форд-2000» дозволить компанії значно швидше реагувати на потреби регіональних ринків.
В 1995 році проект «Форд-2000» розповсюджується на Азію і Латинську Америку, а перші дійсно світові моделі почали випускатися з кінця 1997 року. Планується, що до кінця тисячоліття програма дозволить компанії економити 2-3 млрд. дол.
Другий акцент в теперішній діяльності компанії «Форд» - перенесення активності за океан. Збільшення прибутків пояснюється, перш за все, європейською діяльністю фірми, при цьому у Північній Америці результати діяльності компанії майже не змінилися.
Питання
1. Як можна характеризувати компанію «Форд» з точки зору її взаємодії з зовнішнім середовищем?
2. На які стратегічні альтернативи орієнтується компанія?
3. Визначте тип стратегії компанії і дайте йому характеристику.
4. Які загрози на європейському ринку можуть чекати в
майбутньому?
Література