Емоційно-забарвлена лексика у творах для дітей Зірки Мензатюк (ID:285373)
Зміст
ЗМІСТ
Вступ ...................................................................................................................................3
Розділ 1
Теоретичні засади дослідження ........................................................................................5
1.1. Поняття “ емоційно забарвлена лексика”. Погляди мовознавців на цю
категорію слів ...................................................................................................5
1.2. Засоби досягнення емоційності .......................................................................7
1.3. Функції емоційно забарвленої лексики в художніх творах, зокрема призначених для дітей .....................................................................................9
1.4. Дослідження емоційно забарвленої лексики в українському
мовознавстві ....................................................................................................11
Розділ 2
Семантико-словотвірна характеристика емоційно забарвленої лексики
у творах для дітей З.З.Мензатюк .....................................................................................14
2.1. Тематичні групи емоційно забарвленої лексики ..........................................14
2.2. Слова, емоційність яких закладена в семантиці ...........................................19
2.3. Слова, емоційність яких досягається засобами словотвору ........................24
Висновки ............................................................................................................................27
Список використаної літератури .....................................................................................29
Зразок роботи
ВСТУП
Основу лексичного складу мови становить загальновживана лексика, яка вживається в різних жанрах усіх стилів і є стилістичним тлом для інших шарів лексики, яким притаманне стилістичне забарвлення. Для загальновживаної лексики не властиве оцінне чи емоційне значення, але частина загальновживаних слів, набуваючи емоційних суфіксів може переходити в розряд емоційно забарвленої лексики . [12,С.173]
Емоційно забарвлені слова як засіб вираження почуттів мовця, пов’язаних із суб’єктивним баченням і оцінюванням фрагментів картин світу, мають велике значення як для комунікації, так і для мовної системи сучасної української літературної мови. Емоційно забарвлена лексика активно використовується в розмовному, художньому та публіцистичному стилях мови, адже забезпечує створення образних та емоційно виразних текстів. Такий підхід виявляє небажаність її в науковому та офіційно-діловому стилі. [12,C.173]
Емоційно забарвлена лексика вивчалася з погляду її складу та структури, джерел формування, особливостей функціонування, проте порівняно із нейтральною лексикою, лінгвістичний її опис є ще неповним. Досить плідно цей шар лексики досліджувався у зв’язку з комплексним вивченням експресивних засобів української мови. Емоційно забарвлена лексика досліджувалася із стилістичного ( В.А.Чабаненко [17,C.351]), лексикологічного (Л.П.Жаркова [11,C.283], М.А.Жовтобрюх [12,C.444]) та соціолінгвістичного (В.А.Чабаненко [17,C.351]) поглядів.
Обрана тема актуальна із огляду на об’єкт дослідження, оскільки емоційно забарвлена лексика у творчості З.З.Мензатюк є недосліджена у сучасному мовознавстві.
Отже, об’єкт дослідження - семантика і функції емоційно забарвленої лексики.
Предметом нашого аналізу є емоційно забарвлена лексика.
Джерело - твори призначені для дітей З.З.Мензатюк: “Таємниці козацької шаблі”[15,C.42], “Київські казки” [14,C.109] , та “Дике літо в Криму” [13,C190].
Метою роботи є семантико-словотвірний аналіз емоційно забарвленої лексики у творах Зірки Мензатюк.
Завдання курсової:
1)визначити тематичні групи емоційно забарвленої лексики у творах для дітей З.З.Мензатюк;
2)з’ясувати, якими засобами досягається емоційне забарвлення аналізованих слів;
3)зробити словотвірний аналіз слів, емоційне забарвлення яких досягається засобами словотвору.
У роботі як основний використовується описовий метод дослідження.
Інші роботи з даної категорії: