Зміст
Зміст
ВСТУП
РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИЧКО-МЕТОДОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ЛІЗИНГОВОГО ФІНАНСУВАННЯ ПІДПРИЄМСТВ
1.1. Теоретичні аспекти лізингу, його види та форми
1.2. Світовий досвід використання традиційних механізмів надання об’єктів у лізинг
1.3. Особливості нормативно-правового регулювання здійснення лізингових операцій в Україні
РОЗДІЛ 2. ДОСЛІДЖЕННЯ ПРАКТИКИ ЛІЗИНГОВОГО ФІНАНСУВАННЯ ПІДПРИЄМСТВ В ТОВ «ЄВРО ЛІЗИНГ»
2.1. Аналіз динаміки та перспектив розвитку ринку лізингу в Україні
2.2. Організаційно-економічна характеристика ТОВ «Євро Лізинг» та визначення його місця на ринку
2.3. Оцінка ефективності лізингової діяльності компанії
2.4 Аналіз економічного ефекту в залежності від схеми надання лізингових послуг
РОЗДІЛ 3. ПЕРСПЕКТИВНІ НАПРЯМИ РОЗВИТКУ ЛІЗИНГОВОГО ФІНАНСУВАННЯ ПІДПРИЄМСТВ В ТОВ «ЄВРО ЛІЗИНГ»
3.1. Обґрунтування стратегії розвитку лізингової компанії в сучасних умовах дефіциту фінансових ресурсів
3.3. Шляхи вдосконалення лізингового фінансування на рівні держави та підприємства
ВИСНОВКИ
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
ДОДАТКИ
ВИСНОВКИ
Результатами дослідження є теоретичні узагальнення та вирішення практичних проблем лізингового фінансування на базі спільних інтересів лізингових компаній та промислових підприємств. Загальні висновки, одержані в результаті дослідження, такі:
Поняття «лізинг» уособлює фінансово-кредитні відносини зречевлені через особливий об’єкт, який в цілому представлений основними виробничими фондами. Тому вивчення теоретичних основ та організації лізингового бізнесу слід проводити у взаємозв’язку з такими економічними категоріями, як кредит, фінанси, інвестиції, що дозволить на новому рівні дослідити роль фінансових установ, інвестиційних фондів та комерційних банків у фінансовому забезпеченні лізингового бізнесу.
Доцільність активного розвитку лізингового бізнесу в Україні викликана тим, що: 1) лізинг дозволяє краще управляти оборотним капіталом, що пояснюється невеликою першою виплатою або її відсутністю; 2) може забезпечити до 100% фінансування, а це зберігає оборотний капітал лізингоодержувача; 3) забезпечує фіксовані виплати, що базуються на фіксованому відсотку, тобто ризик в отриманні відсотків покладається не на лізингоодержувача, а на лізингодавця (лізингодавці звичайно знаходяться у набагато кращому становищі, оскільки мають доступ до інструментів, які дають змогу управляти такими ризиками); 4) є гнучкою формою фінансування, адже зазвичай він набагато менше регулюється; 5) лізинг забезпечує страхування від інфляції, тому що лізингові платежі переважно фіксовані на характерний для лізингу термін (від трьох до п’яти років), а це є гарантією проти впливу інфляції протягом цього періоду; 6) розширює джерела кредитування, тобто лізинг є альтернативою банківського фінансування, а не його заміною; 7) за допомогою лізингового механізму зазвичай швидше можна отримати потрібні кошти, ніж отримати їх як кредит у банку; 8) може надавати нефінансові послуги (наприклад, технічне обслуговування обладнання), які не можна отримати з інших джерел кредитування; 9) страхує від технічної відсталості; 10) лізинг може сприяти лізингоодержувачеві заощаджувати кошти завдяки великому масштабу операцій лізингодавця; 11) сприяє розвитку вторинних ринків.
Аналіз стану лізингових відносин в Україні показує, що: попит на лізингові операції та послуги в Україні зумовлений, насамперед, несприятливим станом парку устаткування; в Україні нині панує сприятливе середовище для здійснення лізингових операцій та надання лізингових послуг; найбільш реальними господарюючими суб’єктами, які мають тимчасово вільні кошти чи мають доступ до них, є банківські установи; частка лізингових операцій у діяльності українських банків незначна; активізація лізингової діяльності комерційних банків необхідна для фінансового забезпечення лізингового бізнесу; потрібно переглянути нормативні та законодавчі акти, які регулюють лізингові відносини, а також діяльність комерційних банків у цій сфері.
На підставі проведеного дослідження діяльності лізингової компанії ТОВ «Євро Лізинг» зроблено висновок, що ефективність діяльності в 2010 році підвищилась, зростання обсягів діяльності викликане зростанням кількості лізингових угод в 2010 році, що свідчить про перспективність діяльності лізингової компанії.
За результатами проведеного аналізу фінансово-економічного становища ТОВ «Євро Лізинг» встановлено, що підприємство знаходиться в нестійкому фінансовому стані через неефективне управління активами. Погіршують фінансове становище підприємства зростаючі обсяги запасів та значний рівень дебіторської заборгованості, що в сукупності становить більше 70% активів підприємства. На підприємстві не налагоджено договірну і фінансово-розрахункову дисципліну. В ряді випадків порушуються договірні зобов’язання з постачальниками і підрядчиками, замовниками, внаслідок чого підприємство відчуває нестачу грошових коштів.
Розраховані коефіцієнти ліквідності, фінансової стійкості, ділової активності дозволили зробити висновок, що ТОВ «Євро Лізинг» має тенденцію зміни показників фінансового стану в бік їх зниження , що свідчить про неефективну політику управління фінансовими ресурсами.
Обґрунтовано доцільність виокремлення чотирьох етапів лізингової діяльності в ТОВ «Євро Лізинг» , а саме: прийняття рішення щодо потреб в лізингу на ринку, розроблення стратегії розвитку лізингової діяльності , надання лізингових послуг й управління лізинговою діяльністю.
Для ефективного проведення лізингових операцій в ТОВ «Євро Лізинг» запропоновано скласти Кодекс лізингової політики. Що включає:
загальні положення (мету, завдання і принципи формування лізингової політики);
визначення фінансових умов укладання контрактів лізингового характеру (принципи формування лізингового портфеля і управління ним, умови погашення лізингового кредиту тощо);
юридичне забезпечення (права і обов’язки комітетів щодо видачі кредитів лізингової компанії);
моніторинг лізингової діяльності (здійснення контролю за ситуацією на лізингових ринках, оцінка лізингових ризиків тощо).
З метою підвищення ліквідності і уникнення ризику втрати платоспроможності ТОВ «Євро Лізинг» пропонується наступні умови лізингової для клієнтів:
1. Мінімальна частка участі клієнта в лізинговій угоді повинна бути не менш 30 % від вартості майна.
2. Вартість лізингового майна, що здобувається, повинна бути не менш 30 тис. дол. США.
3. Клієнт повинний мати практичний досвід діяльності в інвестованому виробництві не менш трьох років.
4. Фінансові результати діяльності клієнта за рік, що передує укладенню лізингової угоди, повинні бути бездоганними.
5. Клієнт повинний мати можливість забезпечувати обслуговування лізингових платежів з доходів від поточної комерційної діяльності, не пов’язаної з реалізацією лізингового проекту.
6. Клієнт повинний мати достатнє (прийнятне) забезпечення лізингового проекту.
7. Клієнт повинний в обов’язковому порядку страхувати лізингове майно в страховій компанії на користь лізингової компанії на термін дії лізингового договору.
Оцінку ризику здійснення інвестиційного проекту за лізинговою угодою доцільно здійснювати за методами: розрахунок критичних точок, сценарний аналіз, ймовірнісний аналіз.
Для мінімізації ризиків лізингу в ТОВ «Євро Лізинг» необхідно проводити комплескний аналіз дебіторів , що дозволить визначити важливість дебіторів для підприємства і їх надійність.
Дебіторів ТОВ «Євро Лізинг» можна поділити на три умовні групи:
А) клієнти з позитивною кредитною історією, від яких підприємство має великі і довгострокові грошові надходження за отримані послуги, оплата яких здійснюється в обумовлений термін (VІP-клієнти);
Б) клієнти з позитивною кредитною історією, від яких підприємство має середні і невеликі, але постійні грошові надходження, оплата яких здійснюється в терміни, близькі до договірного (найчисленніша група);
В) клієнти з ненадійною або невідомою кредитною історією, від яких підприємство має невеликі непостійні або разові оплати.
Виходячи з цього ТОВ «Євро Лізинг» має складати свою політику тарифів, надання знижок, відстрочень платежу, черговість і терміновість виконання модернізації телефоних ліній тощо. Утримання постійних і надійних покупців забезпечить регулярне і прогнозоване надходження грошей на підприємство.
Система знижок має заохочувати покупців або більше споживати послуги ТОВ «Євро Лізинг» , або раніше платити. Запропонована до впровадження в ТОВ «Євро Лізинг» наступна система знижок:
клієнт платить достроково:
у перших 5 (п'ять) днів, йому надається 3% (трипроцентна) знижка з рахунку ;
у перших 10 (десять) днів, йому надається 2% (двопроцентна) знижка з рахунку;
у перших 15 (п'ятнадцять) днів, йому надається 1,5% (півторапроцентна) знижка зрахунку;
у перших 20 (двадцять) днів, йому надається 1% (однопроцентна) знижка з рахунку ;
у перших 25 (двадцять п'ять) днів, йому надається 0,5% (напівпроцентна знижка) з рахунку;
через 30 (тридцять) і більше днів, знижка з рахунку не надається.
Штраф за прострочення платежу пропонується встановити 0,5% за кожний день несплати по рахунку.
З метою зменшення обсягу просточеної дебіторської заборгованості в ТОВ «Євро Лізинг» потрібно посилити дієвість заходів по інкасації дебіторської заборгованості.
На державному рівні необхідно створити рівні умови для розвитку фінансового лізингу на ринку фінансових послуг, розробити стратегію об’єктів лізингу з орієнтацією на певні категорії споживачів: на великі технологічно розвинуті підприємства, зацікавлені у використанні майна і його швидкої заміні на нове без придбання у власність; на представників малого та середнього бізнесу, які використовуватимуть об’єкти лізингу для власних потреб із можливим їх придбанням у власність.
Розроблена «Матриця інфраструктури лізингу» доводить, що кожний з наведених аспектів має різні цілі й мету, оскільки звернений до різних проблем та інтересів.
Функціонування лізингу повинно ґрунтуватися на чіткій специфікації прав власності при мінімальних трансакційних витратах на здійснення лізингових угод. Зазначена специфікація повинна базуватися на узгодженому законодавстві, що передбачало б застосування прискореної амортизації за об’єктами лізингу; усунення протиріч між лізинговим та податковим законодавством; здійснення преференційної митної політики при ввезенні об’єктів лізингу в країну; ліцензійний захист лізингової діяльності та якісний страховий захист лізингу.