Зразок роботи
Отже, конфлікт сам по собі може являтися функціональним явищем. Конфлікт може посприяти більш ефективному управлінню організацією. З іншого боку, він може бути і дисфункціональним. При чому дисфункціональний конфлікт може стати причиною зменшення отримуваного індивідуумом задоволення, а такою до зниження співпраці у групі та ефективності виробництва взагалі та діяльності установи зокрема.
Роль конфлікту залежить від ефективності управління ним. Для управління конфліктом необхідно насамперед розуміти причини виникнення конфліктної ситуації. Найпоширенішою серед керівників думкою щодо причин виникнення конфлікту є те, що конфлікт являє собою зіткнення особистостей. Однак аналіз показує, що доволі часто причини треба шукати в дії інших чинників, які пов’язані з процесом роботи, недосконалістю сучасного виробництва, розподілом створеного продукту, різних інтересів тощо.
Конфлікт в трудовому колективі - явище, на жаль, неминуче. Навіть у самій злагодженої і правильно мотивованій команді однодумців можуть виникнути напружені ситуації, сварки, непорозуміння. Тому керівникам і рядовим співробітникам корисно знати, як швидко погасити зароджується конфлікт або дозволити вже виник.
Освітнє середовище це соціальне поле взаємодії суб'єктів освіти, які породжують конфлікти. Освітнє середовище виконує функції адаптації, соціалізації, трансляції та опанування навчального матеріалу. Потенціал вузівського середовища забезпечується такими ресурсами, як: професорсько-викладацький склад, матеріальна база, наявність та обсяг бібліотечних фондів, інтернет доступ до найбільших бібліотек Росії і зарубіжних країн, якість навчальних продуктів, наукові розробки та іншими ресурсами. Кожну функцію освітньої середовища виконують індивід або група індивідів, будь то матеріальне, навчальний або інтелектуальне забезпечення. Тобто вона включає в себе ситуації-події, сферу ділових та міжособистісних контактів, взаємодія науково-педагогічних шкіл, поєднує предметно-просторове та інформаційне оточення, інтегруючим початком яких є забезпечення особистісно-професійного становлення майбутніх фахівців. Зміни в освітньому середовищі ДВНЗ «Кам’янець-Подільський індустріальний коледж» як-то: інновації в навчальному процесі, уточнення ролі її суб'єктів негайно поширюються на всі її складові і породжують конфліктні взаємодії.
Специфіка конфліктів в ДВНЗ «Кам’янець-Подільський індустріальний коледж» визначається самою структурою вищого навчального закладу та його ролі в суспільстві. Це виходить з того, що вуз виконує соціальну функцію товариства по задоволенню потреби конкретної особистості у здобутті знань. ДВНЗ «Кам’янець-Подільський індустріальний коледж» володіє всіма ознаками організації (наявність статуту, державна реєстрація, трудові відносини тощо). Але ця організація специфічна:
по-перше, вона здійснює свою діяльність у суворій відповідності з вимогами державних стандартів;
по-друге, соціально-трудові відносини організовуються у сфері освіти;
по-третє, якість і кількість викладацького складу та студентського складу також строго регламентовано.
Таким чином, специфіка конфліктів у ДВНЗ «Кам’янець-Подільський індустріальний коледж» полягає в тому, що вони виникають у різних площинах: трудові відносини і навчальні. При цьому суб'єкти освітнього середовища можуть бути носіями одночасно декількох статусів, що ускладнює виявлення справжніх причин конфлікту.
В якості найбільш ефективного напряму управління соціально-трудовими конфліктами в ДВНЗ «Кам’янець-Подільський індустріальний коледж» має бути профілактика, до якої належать:
- контроль рівня матеріального достатку (заробітної плати, системи заохочень і премій та ін.) викладачів, методистів та ін. персоналу ВНЗ;
- справедливий розподіл матеріальних і інших благ для працівників вузу;
- соціально-економічні та лікувально-профілактичні заходи з охорони праці викладачів (включають періодичні безоплатні медичні огляди з метою збереження здоров'я працівників у процесі їх трудової діяльності, направлення у санаторії та будинки відпочинку для відновлення трудових функцій, організація харчування, та ін);
- розробка внутрівузівських документів, чітко розподіляють права і обов'язки працівників, а також взаємодія між ними;
- здійснення роботи з виявлення відповідності посаді педагогічного працівника з професійним, моральним та іншим психологічним і фізичним якостям з метою виключення передумов виникнення конфліктів та інші.
Система освіти сьогодні повинна вирішувати два основні завдання – забезпечення держави необхідними кадрами, здатними сприймати і розвивати новітні технології, і забезпечення можливості для максимальної кількості працздатних людей включитися в трудове життя і уникнути безробіття. У зв’язку з цим основним напрямком реформи системи освіти, в тому числі вищої, стає її демократизація забезпечення рівного доступу до всіх видів освіти для людей з рівними здібностями. У підсумку вища освіта з елітарної стає масовою, що обумовлює необхідність пошуку нових диференційованих підходів до навчання різних груп населення.