Зміст
Вступ
1 Теоретичні основи та аспекти формування стратегії фінансово-
економічного стану
1.1 Сутність, задачі та цілі аналізу фінансового стану підприємства
1.2 Проблеми стабілізації фінансово–економічного стану підприємства
1.3 Теоретичні основи стратегії підприємства
1.4 Основні цілі та задачі формування стратегії фінансово-економічного стану підприємства
1.5 Принципи та складові економічної стратегії
2 Аналіз фінансового стану ЗАТ „Черкаси-Лада”
2.1 Оцінка показників фінансово- економічного стану ЗАТ „Черкаси-Лада”
2.2 Аналіз фінансової стійкості ЗАТ „ Черкаси-Лада”
2.3 Оцінка ліквідність ЗАТ „Черкаси – Лада”
2.4 Аналіз платоспроможності ЗАТ”Черкаси-Лада”
2.5 Оцінка рентабельності ЗАТ”Черкаси-Лада”
2.6 Аналіз ділової активності ЗАТ”Черкаси-Лада”
2.7 Оцінка прибутковості ЗАТ”Черкаси-Лада”
2.8 Методика розробки стратегії запобігання банкрутства підприємства
на основі фінансово – економічного аналізу
3 Розробка і обґрунтування варіантів економічної стратегії
3.1 Автосервіс автомобілів закордонного виробництва
3.2 Вантажоперевезення вантажними автомобілями
3.3 Реалізація автомобілів вітчизняного і закордонного виробництва
Висновки та пропозиції
Список використаної літератури
В результаті проведеної роботи, мною було виконано фінансово-економічний аналіз фінансового стану ЗАТ”Черкаси-Лада”. На основі цього, було вибрано його стратегічну діяльність. Із стратегічної точки зору, найбільш ефективною в застосуванні буде : „ Стратегія запобігання банкрутства і оздоровлення фінансового стану ЗАТ”Черкаси-Лада”.
Мною було виконано повний аналіз фінансового стану ЗАТ „Черкаси-Лада”.
Свою роботу я спрямував у таких напрямках, а саме:
• проаналізував фінансову стійкість підприємства;
• оцінив ліквідність підприємства;
• проаналізував платоспроможність підприємства;
• оцінив рентабельності підприємства;
• проаналізував ділову активність підприємства;
• оцінив прибутковість.
Одним зі напрямків, аналізу фінансово-економічного стану ЗАТ”Черкаси-Лада”, є – аналіз фінансової стійкості підприємства. Фінансова стійкість підприємства – це такий стан фінансових ресурсів, їх розподіл та використання, який забезпечує розвиток підприємства на основі зростання прибутку і капіталу при зберіганні платоспроможності і кредитоспроможності в умовах припустимого рівня ризику.
Аналіз розрахованих показників фінансової стійкості ЗАТ” Черкаси-Лада”, свідчить про те: що, коеф. автономії, коеф. співвідношення власних і залучених коштів, коеф. майна виробничого призначення, коеф. фінансової стійкості в 2002 році, в порівнянні з 2001 роком, знизилися, що свідчить про негативну тенденцію в фінансовій діяльності підприємства. А саме : частину власних коштів у загальній сумі усіх коштів підприємства, авансованих ним для здійснення статутної діяльності в 2001 році складала 0,95, а в 2002 році даний показник знизився і склав 0,94; частина позикових коштів залучених підприємством на 1 гривню вкладених у активи коштів в 2001 році складала 0,1, а в 2002 році даний показник знизився і склав 0,05; частина коштів підприємства вкладена в майно виробничої сфери та сфери обігу в 2001 році складала 0,8, а в 2002 році даний показник знизився на 0,04 і склав 0,76; частина власного капіталу яка припадає на 1грн., залученого капіталу в 2001 році складала 16,9, а в 2002 році зменшилась на 0,02 і склала 16,7.В той же час, коеф. маневрування, коеф. забезпеченості запасів і затрат власними джерелами їх формування і коеф прогнозування банкротства в 2002 році, в порівнянні з 2001 роком, зросли, що свідчить про позитивні зрушення в діяльності підприємства. Тобто: частина власних коштів підприємства яка знаходиться у мобільній формі в 2001 році складала 0,2, а в 2002 році покращилась і склала 0,3; частина запасів і затрат, які забезпечені власними джерелами їх формування в 2001 році склали 2,1, а в 2002 році покращились і склали 2,9; питома вага чистих оборотних коштів в сумі активів в 201 році складала 0,18, а в 2002 році покращилась і склала 0,27.
Іншим напрямком, оцінки фінансово-економічного стану ЗАТ”Черкаси-Лада”, мною було обрано – його ліквідність. Аналіз розрахованих показників ліквідності ЗАТ”Черкаси-Лада” свідчать про те, що коефіцієнт покриття; коефіцієнт швидкої ліквідності; коефіцієнт швидкої ліквідності - відповідає вимогам нормативу. Це свідчить про те: міра, якою поточні кредиторські зобов’язання забезпечуються поточними активами; частина поточних активів з відрахуванням запасів і дебіторської заборгованості, яка покривається поточними зобов’язаннями; частка короткострокової заборгованості, яку фірма може погасити найближчим часом, тобто всі свої зобов’язання підприємство зможе погасити, перетворивши свої активи у грошові кошти. В 2002 році, в порівнянні з 2001 роком, значення таких показників як: коеф. покриття, коеф. швидкої ліквідності, коеф. абсолютної ліквідності – покращились, що свідчить про покращення ліквідності підприємства. Робочий капітал в 2001 році склав 405,1, що свідчить, що підприємство може погасити всі короткострокові зобов’язання за рахунок оборотних активів, при цьому у фірми залишиться 405,1 т.грн. вільних оборотних коштів. Проте в 2002 році даний показник покращився на 110,5т.грн. або на 27%, і склав 515,6т.грн. А такий показник, як часта оборотних засобів в активах, в 2001 році склав 23, але в 2002році він покращився на 9 або 39%, і склав 32, що свідчить про збільшення частки оборотних засобів в активах підприємства.
Ще одним напрямком, аналізу фінансово-економічного стану ЗАТ”Черкаси-Лада”, я обрав - аналіз платоспроможності підприємства. Аналіз розрахованих показників платоспроможності ЗАТ”Черкаси-Лада”, свідчить про те, що коефіцієнт загального покриття; коефіцієнт проміжної платоспроможності; коефіцієнт абсолютної ліквідності; коефіцієнт забезпеченості поточних пасивів власними коштами – в 2001році відповідав вимогам нормативів. Це свідчить про те, що: ступінь покриття поточних пасивів, поточними активами; здатність виконувати поточні зобов’язання за рахунок коштів, короткострокових фінансових вкладень та дебіторської заборгованості; частина короткострокових зобов’язань підприємства може бути негайно сплачена за рахунок високої ліквідності; ступінь покриття поточних зобов’язань власними оборотними активами у господарській діяльності підприємства дуже висока. В 2002році по відповідних показниках ситуація покращилась, оскільки вони всі зросли в порівнянні з 2001роком. В той же час, коефіцієнт співвідношення кредиторської і дебіторської заборгованості -в 2001 році не відповідав вимогам нормативу. Що призвело до того, що ступінь покриття кредиторської заборгованості вимогам, на користь підприємства - у господарській діяльності підприємства дуже низька. Але в 2002 році намітилась тенденція до покращення даного показника і він збільшився на 0,12 або 39%, що є позитивним в діяльності підприємства.
Наступним напрямком, оцінки фінансово-економічного стану ЗАТ”Черкаси-Лада”, мною було обрано – його рентабельність. Рентабельність активів в 2001 році склала 1,1, що свідчить про не ефективне їх використання. В 2002 році, в порівнянні з 2001 р., намітилась тенденція до зниження рентабельності активів на 0,5 або 45%, і рентабельності активів склала 0,6. В 2001 році рентабельність власного капіталу склала 1,3. Але в 2002 році ситуація погіршилась і рентабельність власного капіталу знизилась на 0,6 або 46%, і в результаті склала 0,7. Це свідчить про погіршення в 2002році ефективності використання активів, створених за рахунок власних коштів. Рентабельність продукції в 2001 році склала 5,3%, що є дуже низьким показником. А в 2002році, в порівнянні з 2001 р., ситуація погіршилась, оскільки рентабельність знизилась на 1,9 і склала 3,4%, що є дуже низьким показником. В 2001 році рентабельність продажу склала 2,3%, що свідчить про не ефективне використання виручки від реалізації. Але в 2002 році, в порівнянні з 2001р., ситуація значно покращилась і рентабельність зросла на 13,9, і склала 16,2%що є позитивним зрушенням в діяльності підприємства. Рентабельність всього капіталу підприємства в 2001 році склала 1,75, що свідчить про не ефективне використання всього капіталу підприємства. В 2002році ситуація погіршилась, оскільки рентабельність знизилась на 0,81 і склала 0,94. Це є негативним моментом в діяльності підприємства.
Також, мною було проведено аналіз ділової активності ЗАТ”Черкаси-Лада”. В 2001 році загальне обертання капіталу склало 0,24оберта, що є дуже низьким показником і свідчить про погане обертання капіталу підприємства. Не змінилась ситуація і в2002 році, оскільки обертання капіталу склало 0,24оберта. Обертання мобільних коштів в 2001 році склало 1,02 оберти, що свідчить про погане обертання мобільних коштів. В 2002 році ситуація погіршилась, і обертання знизилось на 28% і склало 0,73. В 2001 році середній строк обороту дебіторської заборгованості склав22 дня, що є добрим показником. Але в 2002 році він зріс на 9 днів, і середній строк обороту дебіторської заборгованості склав 31 день, що є поганим зрушенням для підприємства. Середній строк обороту кредиторської заборгованості в 2001 році склав 70 днів, що є позитивним показником для підприємства. В 2002 році даний показник покращився і зріс на 1 день, що є позитивним моментів в діяльності підприємства. В 2001 році фондовіддача необоротних активів склала 38 коп., що свідчить, що на 1 грн. вкладених коштів в необоротні активи підприємство отримує 38 коп. виручки. Але в 2002 році фондовіддача зросла на 5 коп. і склала 45коп. Обертання власного капіталу в 2001 році склало 0,3, що свідчить про те, що на 1 грн. вкладених коштів у власний капітал підприємство отримує 30 коп. виручки. В 2002 році дана ситуація не змінилась і залишилась така як і в 2001 році.
Наступним напрямком, оцінки фінансово-економічного стану ЗАТ”Черкаси-Лада”, мною було обрано – аналіз прибутковості. В 2001 році головний показник прибутковості склав 0,07грн., що свідчить, що на 1 грн. коштів вкладених в оборотні активи припадає 7 коп. прибутку до сплати податку. А в 2002 році, в порівнянні з 2001 р., показник знизився на 0,04 або 57%, і склав лише 3 коп., що є дуже низьким показником. Прибутковість активі в 2001 році склала 0,05, що свідчить, що лише 5 коп. припадає на 1 грн. коштів вкладених в оборотні активи. Але в 2002 році ситуація погіршилась і показник знизився на 0,03, і в результаті склав 2 коп. В 2001 році обертання не оборотних активів склало 0,37оберта, що свідчить про не значну кількість обертів не оборотних активів. А в 2002 році, в порівнянні з 2001 р., ситуація покращилась, оскільки показник підвищився на 0,05 і склав 0,42 оберти. Але все одно обертання не оборотних активів знаходиться на дуже низькому рівні. Прибутковість операційної діяльності в 2001 році склала 0,06, що свідчить, що 6 коп. припадає на 1 грн. отриману від обсягу реалізації послуг. Але в 2002 році ситуація дещо покращилась і показник зріс на 0,01, і склав 7 коп., що є позитивним зрушенням в діяльності підприємства. Але показник продовжив залишатись на дуже низькому рівні.
На мою думку, спираючись на отримані результати проведеного аналізу фінансового стану, для покращення фінансово-економічного стану ЗАТ ”Черкаси-Лада”, підприємству потрібно спрямувати свої зусилля і фінансові засоби в таких напрямках як:
а) запровадити автосервіс автомобілів закордонного виробництва і їх гарантійне обслуговування ;
б) розширити асортимент послуг по вантажоперевезеннях вантажними автомобілями ;
в) розпочати реалізацію нових автомобілів.
Спираючись на проведені розрахунки, можна зробити висновок, що запровадження автосервісу автомобілів закордонного виробництва на ЗАТ „ Черкаси – Лада” буде доцільним і ефективним. Про це свідчать отримані показники доцільності і ефективності:
1)Рентабельність інвестицій склала РІ > 1, тобто 1,13>1 і склала 13%;
2)Чистий дисконтова ний дохід(ЧДД) склав 21324,5 грн.;
3)Отримання банківського кредиту під 25% річних - буде доцільним, оскільки МВНД > d, тобто 28% > 25%;
4)Період окупності інвестиційного проекту склав 4 роки і 5 місяців.
З огляду на проведені розрахунки, можна зробити висновок, що закупівля підприємством ЗАТ « Черкаси - Лада» 3-ох вантажних автомобілів для автоперевезень – буде доцільним. А отримання банківського кредиту під 25 % річних – ефективним, оскільки отримані розрахунки підтверджують це:
1)Рентабельність інвестицій в проект ( індекс прибутковості проекту) склав: РІ=1,22 і дорівнює 22%;
2)Чистий дисконтований дохід є додатнім в розмірі 66945,5грн.;
3)Модифікована внутрішня норма доходності МВНД>d, тобто 30% > 25%;
4)Період окупності інвестицій в проект складає 4 роки і 1 місяць.
Спираючись на проведені розрахунки, можна зробити висновок, що відкриття на базі ЗАТ „Черкаси-Лада” центру по продажу автомобілів буде – доцільним. А отримання банківського кредиту під 25% річних – ефективним. Свідченням цього є отримані показники доцільності і ефективності, а саме:
1)Рентабельність інвестицій в проект (індекс прибутковості проекту) складають РІ>1, тобто 1,3>1, і склали 30%;
2)Чистий дисконтова ний дохід склав 75160 грн.;
3)Модифікована внутрішня норма доходності склала: МВНД>d, тобто 26%>25%;
4)Період окупності інвестицій в проект складає 3 роки і 1 місяць.
Виходячи з того, що на даний момент підприємство ЗАТ „Черкаси - Лада” працює не досить успішно, то впровадження запропонованих заходів по покращенню його фінансово-економічного стану буде доцільним і дуже ефективним. Це пов’язано з тим, що впровадження запропонованих заходів для підприємства буде прибутковим, а отримання кредитів для інвестування запропонованих заходів – доцільним. Оскільки за всіма запропонованими інвестиційними проектами модифікована внутрішня норма доходності (МВНД) перевищує вартість відповідного капіталу, тобто МВНД >d (ставку дисконту). Крім цього чисті надходження, від запропонованих заходів, в 2003 році складуть 181239,8 грн, що є досить прибутковим. А тенденція, яка намітилась починаючи з 2003 року, свідчить про збільшення чистих надходжень в послідуючих роках в порівнянні з 2003 роком. Так чисті надходження в 2004 році складуть 200402,3 грн.; в 2005 році складуть 272924,8 грн.; в 2006 році - 384384,8 грн. і в 2007 році - 548029,8грн.
Отже, запровадження саме цих заходів, дозволить підприємству реалізувати обрану стратегію економічного розвитку (стратегія запобігання банкрутства і оздоровлення фінансового стану підприємства), яка дозволить підприємству вийти на вищий рівень фінансово-економічної стійкості. Тобто, мета дипломної роботи - досягнута, завдання – виконано.
Перелік графічного матеріалу
Рис.1.1 Місце фінансового аналізу у загальній системі аналізу господарської діяльності підприємства.
Рис.1.2 Групи розрахункових показників для оцінки фінансово-економічного стану підприємства.
Рис. 1.3 Фактори, що впливають на фінансово-економічний стан
підприємства.
Рис.1.4 Основні етапи стратегічного планування на підприємстві ( в організації ).
Таблиця 1.1 Стратегічні альтернативи діяльності підприємства.
хема 1. Складові економічної стратегії фірми.
Таблиця 2.1 Основні економічні показники ЗАТ „Черкаси-Лада”
Таблиця №2.2 Показники фінансової стійкості ЗАТ”Черкаси-Лада”
Таблиця 2.3. Показники ліквідності ЗАТ „Черкаси-Лада”.
Рис.2.1 Методи оцінки рівня платоспроможності підприємства.
Таблиця 2.4 Показники платоспроможності ЗАТ”Черкаси-Лада”
Таблиця 2.5 Показники рентабельності ЗАТ”Черкаси-Лада”
Таблиця 2.6 Показники ділової активності ЗАТ”Черкаси – Лада”
Таблиця 2.7 Показники прибутковості ЗАТ”Черкаси – Лада”
Рис.2.2Структура комплексу задач антикризового менеджменту підприємства.
Таблиця 3.1 Розрахунок очікуваної собівартості по проекту:
„ Автосервіс автомобілів закордонного виробництва” (грн.)
Таблиця 3.2 Прогнозний план доходів і витрат від проекту
„Автосервіс автомобілів закордонного виробництва” грн.
Таблиця 3.3 Розрахунок очікуваної собівартості по проекту
„ Вантажоперевезення вантажними автомобілями” грн.
Таблиця3.4 Прогнозний план доходів і витрат від проекту грн.
Таблиця 3.5 Прогнозні витрачання і надходження від проекту
Таблиця 3.6 Основні очікувані показники по двом проектам грн.
Таблиця 3.7 Чисті надходження від проведених заходів по ЗАТ „Черкаси–Лада” грн.