Зразок роботи
ВСТУП
Повсякденне життя художників в Одесі у період перебудови та на початку незалежності було наповнене різноманітними викликами, які впливали на творче піднесення та надавало нових можливостей для реалізації мистецьких ідей.
У 1985-1991 рр. багато художників поставали перед труднощами через економічну нестабільність та зміни в політиці країни. Не всі з них мали можливість придбати необхідні матеріали для творчості, що впливало на продуктивність. У цей період відбувалося активне формування національної ідентичності, і художники Одеси стали активними учасниками цього процесу, використовуючи свої роботи для висловлення українського духу та культурних цінностей. Митці приєднувалися до активних громадських рухів та об'єднань, які боролися за демократію, свободу слова та права. Перехід до періоду незалежності країни з 1991 року відкрив можливості для демократичного суспільства. Художники Одеси мали більше свободи в обранні тем, технік та стилів. Нові соціальні та політичні реалії стимулювали митців до інновацій та експериментів у своїй творчості.
Актуальність теми дослідження пов'язана з культивуванням зацікавленості українською мистецькою спадщиною в останні роки. Окрім того, періоди перебудови та незалежності України відзначаються значними змінами в політичній, економічній та соціокультурній сферах, які вплинули на творчий процес, самовираження та мистецьку сферу в Одесі як одного з центрів становлення талановитих творців. У цьому контексті важливо дослідити, які були особливості повсякденного життя художників і як вони відображали це у своїх творах.
Окрім того, робота є намаганням структурувати та доповнити дослідження про культурну спадщину міста Одеси, а також розуміння внеску мистецтва в формування культурного обличчя міста. Матеріали, представлені у роботі можуть сприяти підвищенню свідомості громадськості про важливість мистецтва та творчості у формуванні суспільства та культурної ідентичності.
Об'єктом дослідження є повсякденне життя художників Одеси в період перебудови та незалежності.
Предметом дослідження є аналіз джерел та творчості та світоглядних аспектів художників Одеси того часу.
Метою роботи є окреслення особливостей повсякденного життя митців Одеси. Виявлення особливостей їх творчого доробку та розкриття їх місця у контексті формування національної культурної спадщини.
Для досягнення мети були поставлені наступні завдання:
- дослідити становлення митців Одеси у період перебудови та незалежності;
- визначити та схарактеризувати ключові особливості побутового життя художників того часу;
- проаналізувати мистецьку спадщину художників Одеси;
- окреслити проблематику стану сучасного мистецтва та показати митців у національну спадщину.
Методами дослідження для розв’язання поставлених завдань є: методологiя дослiдження розгдаємо теоретичний аналіз наукових літератур та до теми джерел, дослідження, узагальнення, спостереження, порівняння та конкретизація отриманих результатів цих тем у лiтературних джерелах.
Структура роботи. Робота складається зі вступу, трьох розділів, висновків, списку використаних джерел, додатків. Список використаної літератури включає 37 позиції. Робота виконана на 35 сторінках друкованого тексту
РОЗДІЛ 1 ЧАСИ ПЕРЕБУДОВИ І ВПЛИВ ПОДІЙ ПЕРЕБУДОВИ НА КУЛЬТУРНЕ ЖИТТЯ ОДЕСИ
1.1. Одеські художники: конфлікт поколінь
Час перебудови — період значних політичних, культурних і економічних реформ у Радянському Союзі, що почався з середини 1980-х років під керівництвом генерального секретаря ЦК КПРС Михайла Горбачова. Цей етап був складним та багатогранним процесом. У більшості випадках, період супроводжувався різного роду труднощами, соціальними напругами та нестабільністю життя. Однак, перебудова також відкрила нові можливості для реформ та розвитку мистецьких напрямків [5, с. 112]. Схарактеризуємо головні моменти.
Варто зазначити, що однією з ключових складових цього часу була політика гласності, яка передбачала більшу відкритість уряду та свободу слова. Це сприяло зменшенню цензури в ЗМІ, розширенню доступу до інформації та обговоренню суспільно важливих питань [9, с. 305].
Перебудова включала також спроби реформувати централізовану планову економіку. Це передбачало введення елементів ринкової регуляції, зокрема, створення кооперативів, розвиток приватного підприємництва і стимулювання конкуренції. Також Горбачов прагнув демократизувати політичну систему шляхом впровадження багатопартійності, проведення вільних виборів і посилення ролі Рад в управлінні державою [9, с. 320]. Було проголошено курс на зменшення конфронтації із Заходом, що виразилося у завершенні Холодної війни, скороченні ядерних озброєнь і виведенні радянських військ з Афганістану.
Окрім значних соціальних, політичних і культурних змін у Радянському Союзі, художнє середовище міста Одеси суттєво змінювалось. До початку перебудови життя митців здебільшого визначалося радянською системою та ідеологією, які надавали напрямок творчості. Радянський Союз за допомогою підконтрольних органів, таких як Спілка художників, слідкував за дотриманням державної політики та цензури. На усіх художників накладалися обмеження на те, що вони могли зображувати та як це робити. Мистецтво використовувалося для просування радянської ідеології та підтримки режиму [10, с. 605]. Багато творів були пропагандистськими та мали за мету вихвалення комунізму та лідерів у владі. Панівним стилем того періоду був соціалістичний реалізм, який вимагав зображувати світ як шлях у «світле майбутнє». Художники намагалися займатися творчістю у таких умовах, однак настав період, який ознаменувався конфліктом поколінь, що виник на тлі радикальних змін в суспільстві та мистецтві.