Порівняльне вивчення ліричних творів української та зарубіжної літератури в школі (ID:135029)
Зміст
ВСТУП……………………………………………………………………………….3
РОЗДІЛ 1. Науково-методичні засади взаємопов’язаного вивчення української і зарубіжної літератури……….…………………………………………………….7
1.1. Компаративістика як літературознавчий метод……………………7
1.2. Місце та роль компаративістики в системі шкільного курсу української літератури………………………………………………10
1.3. Методична система компаративного вивчення української та зарубіжної літератур…………………………………………………16
РОЗДІЛ 2. Застосування методу компаративного аналізу під час вивчення ліричних творів (дослідно-експериментальна робота)…………………………. 24
2.1. Методика порівняльного вивчення ліричних творів………………. 24
2.2. Система уроків ………………………………………………………. 32
2.3. Аналіз результатів дослідження………………………………………44
ВИСНОВКИ……………………………………………………………………......48
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ……………………………………51
Зразок роботи
ВСТУП
Актуальність теми курсової роботи. Незалежна українська держава поступово входить у світове співтовариство. Сьогодні це обов'язкова умова утвердження її життєздатності і динамічного соціально-економічного розвитку. Особливого значення при цьому набуває розширення зв'язків гуманітарних сфер країни, зокрема й освіти, із світовим гуманітарним простором, поєднання національного досвіду зі здобутками людства. Тому серед головних напрямків якісного реформування навчання української літератури в середніх навчальних закладах визначається її розгляд у зарубіжному контексті.
Проблема порівняльного вивчення різнонаціональних художніх явищ давно цікавила вітчизняних науковців. Вона знайшла своє відображення у працях М. Дашкевича, М. Драгоманова, І. Франка, Д. Чижевського, О.Білецького [7], Г. Вервеса [66], Д. Наливайка [50] та ін. Завдяки їм компаративістика стала важливим аспектом літературознавчих досліджень, необхідним інструментом наукового осмислення українського письменства як явища світової культури.
У методичній науці обґрунтуванню необхідності взаємозв'язаного опрацювання літератур значну увагу приділяли Х. Алчевська, Б. Грінченко, С.Русова, В. Водовозов, В. Стоюнін. Методикою такого вивчення художніх творів пізніше займалися Т. Бугайко, Ф. Бугайко [16], О. Бандура [5], С. Пультер [58] та інші вчені. Проте через відсутність у школах УРСР зарубіжної літератури як навчального предмета їх дослідження стосувалися переважно взаємозв'язаного вивчення українського та російського мистецтва слова.
У 90-х роках почався активний пошук шляхів розгляду національної літератури в руслі світової. У дослідженнях А.В. Градовського [23 – 32] експериментально доведено можливість і необхідність такого підходу до опрацювання українського художнього процесу. Встановлено, що вивчення рідної літератури в контексті світової сприяє вдосконаленню літературної освіти школярів і посилює виховний вплив мистецтва слова. Теоретичний аналіз порушеної проблеми засвідчив, що більшість науковців вважають взаємозв'язане опрацювання літератур важливим шляхом підвищення ефективності вивчення української літератури в навчальних закладах.
На сучасному етапі проблемою компаративного аналізу літератур у шкільній практиці займаються також Л.Г. Бондаренко [9 – 15], О.А. Гордієнко [20 – 22], Ж.В. Клименко [42 – 43], Н.О. Медвідь [48], В.В. Снєгірьова [65] та інші дослідники. Більшість методистів та вчителів-словесників висловлюються за підтримку подальшої розробки питань застосування досягнень компаративістики у шкільному курсі літератури, адже такий підхід створює широке підґрунтя для шляхів удосконалення літературної освіти сучасних учнів.
Інші роботи з даної категорії: