Зразок роботи
Останнім часом простежуємо інтерес у вивченні питань когнітивної лінгвістики, зокрема, картини світу письменника, концептів, властивих його творчості, засобів вираження когнітивних поглядів митця. На нашу думку, до таких мовних одиниць належать слова, словосполучення, що мають стилістичне значення, утворене на основі метафоричного перенесення.
У сучасній лінгвостилістиці спостерігаємо особливий інтерес до зазначених мовних одиниць, чому сприяла відома праця Дж. Лакоффа, М. Джонсона „MetaphorsWeLiveBy” („Метафори, якими ми живемо”), де стверджується, що наша повсякденна понятійна система є метафоричною за своєю суттю. Сьогодні відомо чимало праць, присвячених сутності та ролі метафори, зокрема, таких учених як, Б. Іванюка, Д. Колесника, О. Тараненко, В. Москвіна, Л. Пустоцві та ін. Проте вважаємо, що ціпитання є недостатньо вивченими. Тому тему нашого дослідження вважаємо актуальною й значимою.
Варто зазначити, що метафора як засіб творення образності має широкі стилістичні можливості, тому є об’єктом вивчення як літературознавців, так і мовознавців. Зокрема, лінгвісти досліджують природу, структуру цього стилістичного засобу, а також специфіку його використання в різних функціональних стилях. Найбільш поширена метафора в художньому стилі.
Мета нашої роботи полягає в розкритті особистості Марії Матіос як майстра метафоричного образотворення, а також цілісно і системно дослідити морфологічні та лексико-семантичні особливості метафоричних одиниць у творчості Марії Матіос.
Досягнення зазначеної мети передбачає виконання наступних завдань:
1. Проаналізувати теоретичні здобутки в галузі метафорології в українському і зарубіжному мовознавстві.
2. Укласти картотеку метафоричних конструкцій за творами ,,Солодка Даруся” і „Черевички Божої Матері”.
3. Визначити морфологічні класи метафоричних конструкцій.
4. Виокремити лексико-семантичні групи метафоричних конструкцій.
Об’єктом дослідження є образні особливості художнього мовлення у творах Марії Матіос ,,Солодка Даруся” і „Черевички Божої Матері”.
Предметом дослідження є метафоричні конструкції, що засвоїлися в художньому мовленні Марії Матіос.
Методи дослідження. Під час вивчення метафоричної образності М. Матіос застосовано описовий метод. У роботі передбачається опис метафори за морфологічною природою компонентів метафоричної конструкції та лексико-семантичними особливостямиметафор.
Наукова новизна дослідження полягає у вивченні метафоричних образів художнього мовлення Марії Матіос, чіткій класифікації морфологічних класів метафоричних конструкцій та виокремленні лексико-семантичних груп метафор.
Теоретичне значення виконаної роботи полягає у поглибленні наукового опису процесів, що простежуються у метафорології.
Практичне значення курсової роботи полягає в можливості застосування результатів дослідження в середніх загальноосвітніх школах на уроках з лексикології.